Börja tävla vid 25?

Minimys86

Trådstartare
Hej,
Ifall tråden hamnat fel så ber jag om ursäkt.

Oj var ska man börja i alla frågor. Jag har ridit större delen av mitt liv men inte varit jätteaktiv sista åren pga att jag inte mått bra och haft mycket att tänka på. De blir mest uteritter och lättare träning. När jag var i 15års åldern så ville jag jättegärna tävla med de halvblodet som jag har men kom aldrig igång. Mitt självförtroende har aldrig varit på topp direkt så de har mycket handlat om att jag inte vågat heller.
Hur som helst, jag är 25 och hästen är 16 år. Han är pigg och fräsch och håller på med lite igångsättning. Jag har blivit lite sugen igen på att tävla. Då i hoppning och möjligen någon lätt fälttävlan. Men främst hoppning. Men är jag för gammal för att börja tävla? Klarar hästen de om de inte är för svårt?

Pinsamt nog så vet jag inte ens vad man ska ha för att få tävla nu. Innan var de ju grönt kort osv men har för mig jag läst någonstans att man tagit bort de och att de nu är något annat man ska ha. Jag tog aldrig grönt kort och de lilla jag tävlade var på små klubbtävlingar. Så vad behöver jag?

Finns de ens folk som börjar tävla vid 25 års ålder? :confused:
Ursäkta för mina dumma frågor iaf. Hoppas på att kunna få lite svar. :)

//

Sv: Börja tävla vid 25?

Givetvis finns det människor som gör sina första starter som vuxna :laugh:
Grönt kort finns kvar men det ser lite annorlunda ut jämfört med "förr". Lättast är nog att du tar kontakt med de klubbar du kan tänka dig att tävla för och kollar om någon av klubbarna ska ha någon grönt kort-kurs nu i höst.
Om du rider för någon tränare kan denne säkert hjälpa dig till rätta. Annars är mitt råd att du börjar träna för någon ;) (Åtminstone om du ska göra dig själv och hästen rättvisa på tävlingarna. Ska du rida fälttävlan måste du ha en tränare för terrängdelen.)

Om jag vore du skulle jag åka till någon tävling och kolla hur allt fungerar, utan häst alltså. Tävlingar hittar du här.

Du behöver inte ta gröntkort om du bara vill tävla klubbtävlingar till att börja med.. Men dom vill ofta att man har gröntkort ändå.. men inget måste.. Sen som sagt, om du ska ut till andra tävlingar är det gröntkort som gäller och ryttar licens... sen häst licens. häst licens behöver du bara lösa ut en gång, men ryttar licensen är varje år.. du kan välja om du vill ha lokal eller regional.. klart du ska ut och tävla.. det är ju skit kul. Om du ska tävla högre än lokal nivå behöver du inte häst licens måste jag klargöra....

lycka till!

Om du ska tävla högre än lokal nivå behöver du inte häst licens måste jag klargöra....

Fast det är tvärtom, på lokalnivå behöver man ingen hästlicens utan det är från regional och uppåt :)

Till TS: Som tidigare nämnts är det fortfarande grönt kort som gäller på lokal nivå och uppåt. Lättast är att ta kontakt med klubbar som arrangerar kurser för grönt kort där du kanske träffar andra trevliga människor som tävlar och kan följa med för att se på hur det går till "nuförtiden". Så kan man ställa alla frågor innan man står där med sin egen häst i handen.

Tack för alla svar!
Jag är mitt i stall letande och ska flytta hästen. (Har blivit sambo så bor på annan ort. Också en stor anledning till att hästen inte är igång för tillfället.) Så har ingen tränare i nuläget men tänkte kontakta ridklubben här och höra vad för träningar de har. Har alltid tyckt just hoppträning är kul i en mindre grupp. :) Sen dressyren vill jag helst göra privat så får ju se om jag hittar bra tränare häromkring. Känner inget hästfolk här dock så blir väl till att fråga i nya stallet om de kan rekomendera någon. Och givetvis tänkte jag inte börja tävla nu direkt utan träna upp hästen först. :) Sen tänkte jag att klubbtävlingar hade kanske varit en lagom start.
Grönt kort alltså. Då är de ju typ samma. Hur brukar dom kurserna se ut? Ses man ett par gånger och går igenom saker och skriver något form av prov då? Och var vänder jag mig för ryttarlicensen? Hästen har redan pass och sin licens så de är ju som de ska va då. :)
Lättast blir väl klubben som ligger här.
Återigen förlåt för mina dumma frågor! :P
Tack!

Det har kommit ett lite nytt upplägg på grönt kort inför 2011, men i stort sett är det nog samma. En kurs med några träffar, kursen är dock inte obligatorisk om man är över 18. Jag tror dock det är bra att gå den, om inte annat träffar man ju mer folk :) Nu har jag inte varit inblandad i kursen på min klubb, men jag tror att det ska ingå även lastning och ridkunskap utöver det teoretiska. Ridningen tror jag dock det räcker om man har en tränare eller liknande som intygar (för jag kan inte tro att det är särskilt avancerat utöver att kunna rida hästen i samtliga gångarter).

Men som sagt, jag är inte helt insatt i hur kursen och det ser ut just nu så det dyker nog upp någon som vet mer.

Ryttarlicensen däremot kan jag svara på, den löser man på https://tdb.ridsport.se/. Du kan inte lösa licens förrän du har grönt kort.

Det är också på tävlingsdatabasen som man hittar och anmäler sig till tävlingar :)

Och, jag vill bara säga, det finns inga dumma frågor. Man kan inte veta om man inte frågar!

Jag red min första riktiga tävling i våras, har tidigare bara ridit klubbtävlingar. Jag är 32 och hästen 20 (fast han har tävlat tidigare). Visserligen dressyr, men hade han haft rätt ryttare hade han klarat lättare hoppklasser också:).

Grönt kort måste man ha, och ryttarlicens på lokala klasser. Ska du rida fälttävlan tror jag du måste ha någon slags "fälttävlanskort" också.

Hur som helst, jag är 25 och hästen är 16 år. Men är jag för gammal för att börja tävla? Klarar hästen de om de inte är för svårt?
Oj jag var över 40 när jag var med på min första tävling någonsin på lokal nivå. Med tanke på det har du gott om tid att ta grönt kort och komma igång lagom till jag är pensionär. :D

Jag har ridit på egen ponny/häst sedan fem års ålder. Började tävla western som 32-årig och har i år börjat tävla dressyr som 38-årig.
Gick alldeles utmärkt (om man bortser från resultaten, alltså...:D)
Skaffade mitt gröna kort i april i år. Jag behövde som vuxen inte vara med på några träffar, däremot förstås skriva provet samt det krävdes en "uppridning" för lämplig person som kunde intyga att man klarar ridning motsv LC-nivå. Inte för att någon var särskilt intresserad av intyget, och tränaren ifråga tyckte att det hela var rätt löjligt men skrev på.
Jag valde att rida upp för en C-tränare med domarkompetens tom St George eftersom hon bor i närheten.

Gört!

Jag tävlade första gången på riktigt för 4 år sedan, när jag var 36, och vi har tävlat en hel massa sedan dess. :)

Grönt kort, lokal licens och ev. hästlicens för högre än lokala klasser behövs, precis som tidigare sagts.

FT kort behöver du för att tävla FT. Det får du av en FT tränare, kolla upp närmsta tränare o se vilka kurser denna har, det finns i stort sett alltid möjlighet att ta FT kortet i samband med kurs. FT kortet är idag bara en pdf som du skriver ut på nätet och tränaren signerar, det är inget riktigt kort längre.

Om du ska tävla FT, kolla noggrant upp att 90-klassen går som lokal tävling, ibland går de (säkert av miss från arrangören) som regional och då behövs hästlicens för start.

Gört!!! Du kommer inte att ångra dig!:bow:

Kom på en annan sak med, som du förmodligen har koll på, men jag nämner ändå: hästen måste vara ordentligt vaccinerad (vilket ju många är oavsett om de tävlar eller inte).

Klart du kan börja tävla. Startade fälttävlan med min gamla häst när hon var 18 och jag var 20. Sen har jag inte direkt tävlat något mer mer än någon klubbhoppning åren efter, pga hästmaterial....
Man är väl aldrig för gammal :).

*KL*

Funderar på det där med grönt kort. Jag tog ju grönt kort för typ 100 år sedan ;), gäller det än eller måste jag ta om det om jag skulle börja tävla igen?

Det ska gälla fortfarande. Kan hända att det inte finns registrerat i tdb att du har grönt kort (eftersom du inte tävlat det senaste) men då ska det bara vara att ta kontakt med ditt distrikt.

Det ska gälla fortfarande. Kan hända att det inte finns registrerat i tdb att du har grönt kort (eftersom du inte tävlat det senaste) men då ska det bara vara att ta kontakt med ditt distrikt.

Det ska gälla ja, men jag var tvungen att ta om det för att dom kunde inte hitta mig när det blev omgjort.
Säkert bara en miss men jag tog om det i våras iaf och för mig var det bra att få gå igenom och repetera lite igen eftersom det var länge sen sist :)

Jag gick kursen även fast jag inte var tvungen till det och jag tyckte den var bra.

Tror vi hade typ 3 eller 4 tillfällen som vi sågs och gick igenom materialet, tittade lite på film, lastade och gjorde det superenkla ridprovet.
Var ganska trevligt även om det var mest småtjejer med :)
Men det är roligt att höra hur de tänker och resonerar om hästar och allt runtomkring :p

Vad glad jag blir. :love: Då är det inte försent fast man har fyllt fyrtio =) Jag VILL ju så gärna men känner mig som en fossil ...:crazy:

//

Jimma

Oj så många som skrivit. Var inne sist igår! :p
Först och främst tack för alla svar! Känner mig lite modigare nu. Och skönt att höra att man inte måste va jätteung för att börja. :)

Han är vaccinerad mot influensa och botulism och har en licens så den biten är ju som de ska va. Han har även passet. Då är de ju bara jag som ska ha grönt kort och licens. Men de verkar ju inte som de tar lång tid att gå den kursen. Rider man dom "proverna" på egen häst eller nån annanstans? :confused:

De verkar kul så länge de inte är för svårt och man gör de för att de är kul. Och träffa fler hästfolk hade varit kul de med så blir lite sugen. :)

Ska kolla in tråden om grönt kort med! :laugh::laugh:

Tack igen!

(Blir de fel med svaren är de för att jag inte är van vid forum) :o

Rider man dom "proverna" på egen häst eller nån annanstans? :confused:
Ja. Tur, inte sant? Jag har bara en häst som jag är säker på att den hoppar när jag ber den. De andra skulle antagligen vägra, eftersom de inte är hoppade annat än ute i skogen. Så jag valde förstås den hästen...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 200
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 844
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 667
Senast: Mabuse
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 565
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka