Börja tävla, vad tänka på???

J

jamjam

Vad bör man tänka på då man ska börja tävla dressyr?
Jag har tänkt att börja med någon klubbtävling och kommer då starta med en lektionshäst.
Tacksam för alla svar.

Sv: Börja tävla, vad tänka på???

Ja, det är väl lite det som är grejen, att rida prydligt och noggranna vägar:)

Du bör tänka på att rida ridvägarna väldigt nogrannt för det kollar bla domarna på. Se till att hästen står helt stilla i halterna, rid igenom hörnen ordentligt, rid rakt och se till så att volterna blir lika stora runt om. Domarna kollar även på hästens gångarter, hästens form och ryttarens sits samt inverkan.

Lycka till! MVH Mikaela

framför allt ha kul! det är ju därför vi kämpar med allt slitgörat för den timman om dan på hästryggen!

Tack för era råd!
Här kommer en fråga till:)
När man ska rida mellan trav el ökad trav ska man då öka så mycket som hästen kan och kanske själv "komma i obalans" eller ska man öka så mkt att man fortfarande kan "rida snyggt"? En del hästa rör sig ju väldigt mkt i ryggen:)

Tack för era råd!
Här kommer en fråga till:)
När man ska rida mellan trav el ökad trav ska man då öka så mycket som hästen kan och kanske själv "komma i obalans" eller ska man öka så mkt att man fortfarande kan "rida snyggt"? En del hästa rör sig ju väldigt mkt i ryggen:)

Du kan aldrig öka mer än att du bibehåller takten, tappar hästen takten så blir det överslag. Mao: Öka heldre mindre, än att du tappar balansen och det blir galopp. En slö ökning=5 eller 6. Omslag=3 eller 4:a.

Ökad trav finns inte förrän längre upp i klasserna. I LC LB är det trav med förlängda steg och det betyder att du ska visa att hästen kan länga stegen UTAN att tappa takt, form och rytm och komma tillbaka på samma sätt. Alltså läng inte stegen mer än att takten och rytmen finns kvar. Kan hästen bara länga stegen 10 cm enl ovan så håll dig till det.
En viktig sak när man börjar tävla är att sätta upp rimliga mål för varje tävling. Ex: vår unghäst skulle tävla för första gången och vårt mål var att få henne gå runt på banan. Detta sket sig dock för hon blev livrädd fördomarbordet och vägrade gå förbi X, så dottern red hela LC på nedre halvan av banan. Poängen blev inte så lysande men vi har skrattat många gånger åt det. Domaren tyckte i alla fall det var bra kämpat och önskade oss lycka till nästa gång. Vi tränade hemma i ridhuset där jag fick agera domare med bord och duk och hela paketet. Sedan gav vi oss ut igen och se - hon gick på hela bana. Lite spänd och det gick väldigt försiktigt mot domaren och väldigt fort mot utgången men dock. Vi var jätteglada och dottern klappade om hästen ordentligt inne på banan och publiken trodde nog att vi var lite konstiga. Det var väl inget att hetsa upp sig för att ha ridit på 55 %! Men vi hade nått vårt mål - att få hästen att gå på hela banan. Därifrån har vi jobbat vidare med att sätta upp mål, små bitar i taget. Vi har inte tittat särskilt mycket på poängen utan på domarens kommentarer. Sedan är det roligt att samla protokoll och titta kanske på en tävlingssässong - kan man se någon utveckling? Vad har man faktiskt blivit bättre på? Man tappar lätt tron på sig själv när man inte tycker det händer något och man ligger bland de sista på alla tävlingar.

och vinner ändå på på nåt outgrundligt vis...:grin:

Tja... hästarna sprattlar ju fint med frambenen :idea: Jag fattar inte hur man kan få mindre poäng för en prydlig, välordnad ritt där hästen gjort "sin deal" än en där hästen står mer på bakbenen än alla fyra och sticker och bockar i galoppen :eek: men den hade ju fina gångarter :grin:

Å det var ett bra inlägg ;) Har inte tänkt på det inför vår dressyrdebut, men min kan bli spänd och inte gå ut i hörnen om det står något "konstigt" där.... Får nog miljöträna "tävling" ;)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Som en blandning av pay and jump och klubbtävling. Så blir det nya konceptet instegstävlingar eller nollstjärniga tävlingar som införs...
Svar
0
· Visningar
79
Senast: Gunnar
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 193
Senast: Fiorano
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
601
Senast: Mli
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 316

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka