Börja tävla i körning

J

Jeeves

Vi har varit ute och fått blodad tand med shettisen, var på träningstävling o provade på precision 8 heter det så förresten ). Nu undrar vi om någon kan svara klart o koncist på frågan om vilken kvalitetssele och kvalitetsvagn ska vi börja med? Den ska vara godkänd för tävling och även hålla för terräng ( maraton heter det kanske ). Hästen är 1,02 hög och det är vuxna "tanter" som ska sitta i vagnen!

Jag har tittat runt lite på Equilex selarna och på tidaholmsvagnar, tror att den hade nummer 201 eller 202. Tycker att Roslagsvagnen ser klen ut, alltså den vanligaste rockarden, Comforten så ngt bättre ut.

Finns det en beg marknad för det här? I så fall var?

Huvudlagen, går det att ta bort skygglapparna eller sitter allt i ett stycke?

Mkt tacksamma för hjälp!

ps. Vi var mycket positivt överraskade och glada över hur trevligt folk det var i Åstorp, bara glada miner och välkomnande ord - jätteroligt.

Sv: Börja tävla i körning

Ingen som kan eller har tid att svara??

Jag tävlar i körning (dressyr, maraton och precision) med en maxad shetlandsponny. Jag har en bröstsele från Ideal Harness och kör med rockard från Roslagsvagnar.
Tycker både rockarden och selen har funkat jättebra.
Rockarden väger inte så mycket och går att plocka isär vilket gör att den är enkel att få med sig. Kan inte hålla med om att den är klen.
Däremot är jag inte speciellt förtjust i Equilex selarna, tycker att hela selen ger ett klent intryck.

Senast ändrad:

Finns en jättefin shettismaratonsele ute nu! kolla på blocket, hästnet. eller här på buke. Shettis är det rätt lätt att hitta till, värre för cob o ponny. Ta era mått på hästen bara om ni inte kan prova selen först.
BRA selar är idealselen från börjes, eller selar.se holländska imperialselar, även equilex och driveout har selar i samma prisklass som ska vara väl värda pengarna.
På en bra sele tycker jag det ska vara snabbkopplingar, nylonförstärkt, bred baksele, och snyggt sydda sömmar i rejält läder med finish. Imperialselen är nog överlägset bäst, men kostar ca 6000-7000. övriga ligger på runt 5000:-

Vilken rockard är det, har den något modellnummer eller så?

Tittade på Equilex och tyckte att bakselarna såg lite klena ut men man är ju ingen expert på området. Ska kolla in de andra märkena som nämnts. Tack för svaret!

Jag såg en fin sele men den var till minishettis, tror att det var en maratonsele men den var brun - det kanske inte är brukligt att tävla med den färgen?

Ska kolla in sidorna och märkena som du nämner, tack för svaren!

brun sele till fux är så snyggt! Bruna selar är poppis i dressyren då de är lite finare :) willab har en kanonfin brun...suktar!

jag tror det var den jag menade, synd den var till minshettis!

Håller med, brunt är jättefint på fux! Tänkte mest så att man inte kommer in på banan sen och får konstiga blickar för att man kommer med en icke-regementsenlig färg på selen:o

Snarare lär du få lystna blickar efter dig! mina tex. Vilken klubb kommer du tävla för om det blir tävling? jag är ju skåning, men fast i stockholm just nu.

hejsan! jag har tidaholmsvagnen 202 till min shettis. det är en mycket bra vagn väl värd pengarna!
på blocket finns det väl rätt bra beg.marknad, du får hålla utkik!
skygglapparna går inte ta bort, utan de sitter fast i sidostyckena.

Just nu är vi faktiskt klubblösa och funderar över var som är bäst att gå med, där vi bor är det helt inriktat på ridning så det lär bli utanför kommunen. Faktum är att vi blev helt förtjusta i anläggningen på Åstorp och funderar på om vi ska fråga om medlemskap där, trots att det är sisådär en 5 mil hemifrån! Det kan vara värt att köra de milen till träningarna eftersom det finns så bra banor och kunnigt folk där. Flyinge är kanske en annan möjlighet men jag vet inte om man måste vara meriterad för att få vara med där.

Vi får väl se var de vill ha oss!

Vad bra att du svarade, det är alltid bättre att få direkt info från någon som har vagnen i fråga. Håller den även för terrängen och har alla godkända mått etc? Vad tycker du är ett rimligt pris för en sån vagn begagnad, i bra skick?

Stopp nu! Inte förtjust i equilex selarna??
Equilex har selar för alla kategorier:idea: . Billiga=enklare och dyrare=bättre kvalite.
Många här tittar bara på de billigaste selarna! Det finns även en prisklass som ligger mitt i mellan de billiga selarna och tärnsjös dyra. Dessa selar är av fin kvalite och mycket bra!
Man får vad man betalar för!
Varför de säljer billiga selar är för att det är bättre att nybörjare får en sele som innefattar alla delar och inte går till någon butik och köper en enkel brösta med låg skakelfäste och endast en bukgjord!
Är man ute efter en sele att tävla i bör man vara berädd att lägga lite extra pengar på en sele.
Sorry att jag riktade detta till dig. Det var igentligen mera allmänt!
/M

Kan du inte tipsa mig om någon av modellerna som är av mellankvalitet eller hur jag nu ska uttrycka det, funktionell, bra läder etc utan att behöva vara toppkvalitet som t ex Tärnsjö för jag VET att de har fantastiskt fina grejer men det är lite för avancerat som startpaket för vår del.

En komplett sele som ligger på runt 5000 kr, vilken modell är lämplig då? För tävlingskörning med rockard, A-Ponny?

Jag har tittat på Equilexsidan och hittade en sele men jag kunde inte bli klok på den klena bakselen! Det ser ju ut som en enkel sparkrem bara och sen på den väldigt mycket billiga selen så ser bakselen mera rejäl ut - hur hänger det ihop?

PM:a gärna om det är känsligt att ta upp mera konkret här!

jag har typ 8 mil till närmsta klubb, och halva resan består av små kringelikrokvägar som med en transport bak är helt livsfarliga om man möter något större än en fiat :)
Jag hoppas o tror inte att flyinge har några krav för att få tävla för dem, däremot kanske det är hård konkurrens om lagplatserna. Lagtävlan är ett mycket bra sätt att börja tävla på, man är många, man får lite ersättning och det är lätt klass.

Det är det jag alltid har misstänkt - vi hästmänniskor ÄR lite halvgalna - oavsett gren! Vad gör man inte för att få träna!:)

Kolla på en sele som heter senator.
/M

Ursäkta du har helt rätt, det är dom billigare selarna från equilex jag inte gillar dom som kostar runt 3000:-.

japp vagnen håller mycket bra i terrängen och har alla godkända mått för tävling!
jag betalade 15 000 för min ny, så rimligt begat kan nog ligga runt 10 00.. det är rätt höga priser på begade bra vagnar.

nu kanske du inte har sett drive out´s men är det värt 15000 ny jämfört med drivouts för 10.000 ny?

Kul att veta exakt hur nöjd du är med din :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka