Börja tävla dressyr?

AllwaysMyShadow

Trådstartare
Är egentligen hoppryttare, men eftersom hästen nu är 9 år och verkar lovande i dressyren så tänkte jag att jag ska ge dressyren en chans!
(Hon är ju trots allt dressyrstammad :angel: )

Har aldrig tävlat dressyr, men tränar regelbundet för dressyrtränare och har äntligen köpt mig en dressyrsadel så det är ju alltid en början :)

Nu till min fråga, vad är lämpligt att starta för klass till en början?
Tänkte börja med att åka ut på någon liten lokal tävling och endast rida en klass. Jag har ingen större koll på klasserna och de olika programmen, men tränaren tipsade om att starta någon L:B till en början.
Vad tycker ni, finns det någon bra "nybörjarklass/program" att starta med?
Är inte L:B svårare än L:C, eller vad skiljer i innehållet?

Kanske ska tillägga att hästen jobbar i fin form, går bra i alla gångarter och kan de grundläggande sakerna, men är absolut inte redo för täta galoppombyte och liknande saker :)
Tacksam för svar!

Sv: Börja tävla dressyr?

Du kan ju provrida programmen hemma = ) Här är en bra sida med programmen; http://stallbacken.byethost7.com/dressyr/program.html

Jag hade ridit B0 eller C2, om det finns dressyrryttartest hade jag gärna ridit det! Båda har blivit svårare, så det krävs mycket mer programridning än vad det gjorde innan (alltså det är mycket mer genomskinligt om man slarvar med vägar och halvhalter t.ex.). Superbra att börja med! Inget krav på form och längningar, men man kan inte glassa sig igenom det ; ) Så tummen upp för sådana program!

Vill du rida på en lång eller kort bana? Kort bana blir det väldigt tätt mellan rörelserna, men det kan ju ofta vara bra i början.

LC:2 och B:1 är två trevliga program på kort bana (20x40). B:2 och B:3 är på lång bana (20x60).

Du kan ju provrida programmen hemma = ) Här är en bra sida med programmen; http://stallbacken.byethost7.com/dressyr/program.html

Jag hade ridit B0 eller C2, om det finns dressyrryttartest hade jag gärna ridit det! Båda har blivit svårare, så det krävs mycket mer programridning än vad det gjorde innan (alltså det är mycket mer genomskinligt om man slarvar med vägar och halvhalter t.ex.). Superbra att börja med! Inget krav på form och längningar, men man kan inte glassa sig igenom det ; ) Så tummen upp för sådana program!

Jo, det är krav på stadig form och längningar i alla dressyrprogram, allafall om man vill ha högre poäng.

#3 Jag har faktiskt inte testat att rida på lång bana, vår paddock har de korta måtten.. Till en början tror jag att jag gärna startar på en mindre bana.
Hur är det med bokstäverna på kort vs. lång bana? Tillkommer bokstäverna utöver de åtta vanliga på lång bana då, eller hur är det egentligen? :)
(Ska självklart ut och vara åskådare på lite dressyrtävlingar innan jag själv startar!)

Jojo, men alltså, det är LC, så formen är ju inte samma som när du ska rida skolorna, utan kravet på formen i LC är ju att den har bra kontakt med tygeln i princip, och längningarna, det är inte ökad trav utan ökad steglängd, så det behöver inte bli flashigt på något sätt, det var så jag menade = )

Redan på LC nivå ska man kunna visa att hästen är lösgjord och eftergiven i nacken, lika så att hästen kan länga steget. Däremot behöver man inte ha lika mycket tryck i bakbenen och lika hög form som i de högre klasserna :)

Jag tycker stallbacken.com är en mycket bra sida där man kan läsa sig till det mesta:D Så kolla den!

Och LC är lättast, sen LB och sist LA. (av de lätta klasserna, därefter msv.)

Superkul att du provar dressyren, lycka till :D

#10 Tack för ditt (och alla andras) svar!
Då är det samma klassindelning som i hoppningen då :)

Hon jag tränar dressyr för tyckte att jag kunde börja med att starta någon L:B för det var lite trevligare och bättre program än i L:C. Huruvida detta stämmer eller inte har jag ingen aning om, men eftersom hon själv dömer i dressyr så borde hon ha lite koll på läget, hoppas jag :)

--
Vad anser ni som tävlar dressyr, är det stor skillnad på en L:C/L:B-klass?

Senast ändrad:

Hon jag tränar dressyr för tyckte att jag kunde börja med att starta någon L:B för det var lite trevligare och bättre program än i L:C. Huruvida detta stämmer eller inte har jag ingen aning om, men eftersom hon själv dömer i dressyr så borde hon ha lite koll på läget, hoppas jag :)

--
Vad anser ni som tävlar dressyr, är det stor skillnad på en L:C/L:B-klass?

Jag håller med din tränare. LC är så tråååkigt ;) Det är mycket långa linjer utan att det händer nåt (i mitt tycke då). Det är trevligare att rida tex LB:1 med lite serpentiner och volter :)

Som sagt, LC:2 är omgjord och är inte alls långtråkig... LB:0 likaså.

På sitt sätt, beroende på var man har sina svårigheter (eller lättheter) så kan LA:1 och LB:0 och LC:2 vara lika svåra. LA:1 har ju svårare rörelser (som skänkelvikning, fattning från skritt och förvänd galopp), men kan man detta så är dom andra lika svåra för dom ställer krav på allt det där andra på samma sätt, att man verkligen rider vägarna och stämmer av (inte bara åker häst). Sedan ska ju formen i LA vara högre och bärigare, men det kanske är någon som förstår hur jag tänker?

Njae, nya LC:2 är verkligen mycket som händer. Där är det ännu kortare linjer än i B:1, eftersom man vänder halvt igenom för de flesta rörelser istället för snett igenom.

Är egentligen hoppryttare, men eftersom hästen nu är 9 år och verkar lovande i dressyren så tänkte jag att jag ska ge dressyren en chans!
(Hon är ju trots allt dressyrstammad :angel: )

Har aldrig tävlat dressyr, men tränar regelbundet för dressyrtränare och har äntligen köpt mig en dressyrsadel så det är ju alltid en början :)

Nu till min fråga, vad är lämpligt att starta för klass till en början?
Tänkte börja med att åka ut på någon liten lokal tävling och endast rida en klass. Jag har ingen större koll på klasserna och de olika programmen, men tränaren tipsade om att starta någon L:B till en början.
Vad tycker ni, finns det någon bra "nybörjarklass/program" att starta med?
Är inte L:B svårare än L:C, eller vad skiljer i innehållet?

Kanske ska tillägga att hästen jobbar i fin form, går bra i alla gångarter och kan de grundläggande sakerna, men är absolut inte redo för täta galoppombyte och liknande saker :)
Tacksam för svar!

Både LC och LB:0-1 är bra nybörjarprogram. Enkla stora figurer där det viktiga är att hästen går i stadig form med god takt och svarar i övergångarna. Av de nämnda programen tycker jag LB:0 är det roligaste, men det är det knixigaste också då man rider halcirklar som är 10m i diameter, och man måste hinna rakrikta emellan. Men det är ett bra program.

Titta på vilka tävlingar som finns, välj något som är nära och bra och har antingen LC eller LB:0-1 och träna sedan programmet hemma. De är enkla att lära sig och till skillnad från inom hoppningen behöver du inte lära dig en ny bana på varje tävling, memorera bara de program som du rider ;)

Sen är det bara att köra! Dressyr är jätteroligt!

Liknande trådar

Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 095
Senast: Fiorano
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 213
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama