Börja täcka nu och sen sluta?

Alexandra_W

Trådstartare
Kele är ju unghäst (1½) och har gått utan täcke och klarat det fint. Nu ska hon ju däremot ha täcke (värme) pga muskelproblemen och muskelskadan.

Så jag har varit och köpt ett tjockt och gosigt täcke idag.

Men sen när hon är bra igen, jag är lite tveksam om jag kan börja täcka på henne nu, ha täckat sen en månad och så täcka av, det känns som det skulle bli knas riktigt att slita täcket på en häst i jan/feb? Och ska jag inte det blir jag ju tvungen att täcka tills ivår, vilket inte känns sådär superkul när det handlar om en unghäst (jag vill eg ha dem utan täcke om inte annat för bogfrihet och liknande).

Så, är det bara ställa in sig på att täcka till våren, eller går det att täcka av efter säg en månads täckesanvändning, och när tempen är minus 10 - 20? (Som det brukar vara den perioden).

Hon kommer ju dessutom haft VARMT täcke under täckesperioden..

Sv: Börja täcka nu och sen sluta?

Det beror ju eg. helt på vad det nu blir för väder...Har hon haft täcke konstant i en månad och knappt har nån päls e det ju inte så bra att slita av täcket om det skulle vara typ -20 ute....Men oftast är det ju bara dom graderna några dagar i sträck sen brukar det ju mildras emellanåt....om du då låter henne gå utan när det mildras och sen sätter på henne ett lite tunnare så kan du "vänja henne av" med det tillslut...men som sagt det beror ju helt på vädret....men det märker du ju om du har uppsikt ifall hon fryser eller så....mkt mkt grovfoder hjälper ju oxå till.....Även fast de är vana täcket så sätter de ju ändå päls, speciellt på halsen där det inte finns täcke ( min e myskoxe på hals men bar annars :D ) Hoppas att detta mildra väder håller i sig... :) Då blir det ju inga problem!

Zandrah skrev:
Det beror ju eg. helt på vad det nu blir för väder...Har hon haft täcke konstant i en månad och knappt har nån päls e det ju inte så bra att slita av täcket om det skulle vara typ -20 ute....Men oftast är det ju bara dom graderna några dagar i sträck sen brukar det ju mildras emellanåt....om du då låter henne gå utan när det mildras och sen sätter på henne ett lite tunnare så kan du "vänja henne av" med det tillslut...men som sagt det beror ju helt på vädret....men det märker du ju om du har uppsikt ifall hon fryser eller så....mkt mkt grovfoder hjälper ju oxå till.....Även fast de är vana täcket så sätter de ju ändå päls, speciellt på halsen där det inte finns täcke ( min e myskoxe på hals men bar annars :D ) Hoppas att detta mildra väder håller i sig... :) Då blir det ju inga problem!

Fast, hon kommer knata runt i sitt tjocka, varma täcke nu oavsett om det är minus 10 eller minus 1. Fri tillgång på mat har de alltid.

Hon har ju gått otäckad fram tills nu, satt päls som ser rätt minimal ut men som är excellent mot kyla, hon fryser aldrig oavsett väder.

Men just att hon nu kommer lalla runt i sitt varma, tjocka täcke så även om vädret är likadant som nu (dvs rätt milt, eller snarare rätt kasst med runt nollan och blåst) så kommer det ju bli en rejäl omställning. Fasa ut med tunnare och tunnare täcken vet jag faktiskt inte om jag kan göra, risken är att jag INTE kan det tyvärr.

Nu är det ju inte säkert det blir ett problem, men jag är lite rädd för det och att hon då ska få nya muskelproblem.. och samtidigt vill jag inte täcka en unghäst absolut mer än nödvändigt.

Valacken har jag den här vintern gjort ideliga försök att ha utan täcke (han är en fryslort men har isbjärnspäls och är i år för första året på länge oklippt) och det fungerar till en viss gräns (fem minus typ) sen fryser han obönhörligen. Nog mycket därför jag oroar mi ang unghästen...

Mmm det är svårt det där, men då verkar ju iaf inte tjejen vara så frusen av sig...Och även fast du då under en tid haft täcke även vid mildare väder så borde hon klara sig helt utan iaf om det är under -10......Det är ju så olika från häst till häst....Min nordis spelar det liksom ingen roll...skulle det helt plötsligt smälla till å bli -20 å han inte satt päls så fryser han ÄNDÅ inte, medan en av de andra jönsarna fryser som 17 då...
Å stoet frös i höstas när det va -10 så hon skakade, men nu klarar hon lätt -15 utan...ÄVEN fast hon haft täcke hela tiden om det varit skapligt kallt....så på henne funkade det att bara ta av det....

Du får hoppas på en tidig och varm vår :bump:

Jag har täcke på min 1 1/2 åring när det är skitväder.
I år verkar hon inte frysa men anledningen är att förra året så var hon ett elände att ta in när hon var dyngblöt och hungrig.
Och i år tänker jag inte chansa.

Nu har jag bara behövt det ett par gånger hittils.

Jag tror inte din Kele kommer bli en känsligare häst om du täcker henne nu och fram till mars än om du inte haft det här problemet.

Och med tanke på situationen skulle jag inte chansa med att ta av täcket i jan/feb, jag skulle vackert lägga på täcket och strunta i att " det är bäst att de är utan". :angel:

Jo, jag får nog gå på känslan när det är dags helt enkelt. Men skönt att veta att det finns de som det gått att bara slita av täcket på i alla fall.

Hade hon haft ett lite tunnare täcke hade jag nog inte ens funderat, men det här är ju TJOCKT och VARMT. Hon går med tjockare täcke än frusna valacken gör vid minus 15 liksom, och det är nollgradigt idag (men blåser halv storm iofs, men ändå). Är som sgat mest därför jag klurar. Men jag får se hur det känns, och prova om det känns bra och annars fortsätta helt enkelt. Det kanske sitter mest i huvudet på mig, jag vet inte? Det där att slita av ett supertjockt och varmt täcke till 'ingenting'..

Jag hade nog täckat vintern ut nu när det blev som det blev. Känns ju inte kul att klä av igen om en månad eller så, och dessutom så är det väl inte otroligt att kylan i så fall orsakar nya muskelspänningar, eftersom hon ju redan har en (vid det laget visserligen utläktt) muskelskada.

Lycka till! Hoppas tillfriskningen fortsätter!

Skulle ha täcket tills det blev så varmt att den klarade sig utan, sånt är ju individuellt men jag ser inget bra i att först täcka en häst å ta bort täcket mitt på smällkalla vintern så då får du nog stå ut att täcka den fortsättningsvis oxå tills det blir varmare.

Liknande trådar

Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 292
Senast: Jealle
·
V
Utrustning Hjälp mig klura ut det här mysteriet. Min häst har börjat frysa så hon skakar, hur mycket skillnad gör ett halstäcke? Vad kan det annars...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
11 238
Senast: veronican
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 711
Hästvård Bukefalos längsta rubrik? Men det är vad det låter som, en liten lägesrapport från 'Alex konvalescensstall' :devil: För de som är...
Svar
4
· Visningar
973
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama