Börja spåra med äldre hund?

Ravishing

Trådstartare
Om man ska börja spåra med en äldre hund, hur tycker ni man ska gå tillväga då? Mammas schäfer är fyra i år och vi tänker börja spåra lite med henne, kan tyvärr inte åka till någon BK då hon är väldigt osäker på andra hundar...annars hade en spårkurs varit ett alternativ.

Men hur tycker ni vi ska gå tillväga då? Jag har läst om lite olika sätt, bla. typ godisspår, Människa som gömmer sig spår. Men denna dam har tränat en del skojsök efter husse i skogen och går alltså gärna på vittring (kan man säga så?) och letar inte i marken efter spår utan bara i luften. Vilket är bästa sättet att spåra med henne?

Kan ju tillägga att tävling och sånt inte är aktuellt för fem öre utan det är bara skoj aktivering för hunden och oss.

Tips på bra böcker om spår kanske?

Sv: Börja spåra med äldre hund?

Blodspår brukar de flesta hundar gilla och det är lätt att variera svårighetgraden efter hundens talang/erfarenhet.

Blodspår brukar de flesta hundar gilla och det är lätt att variera svårighetgraden efter hundens talang/erfarenhet.

Du hann före.
Har själv börjat med blodspår på min sexåring, det är värsta partyt.
Oavsett blod eller inte så börjar du i princip på samma sätt.

Kort spår första gången, typ 40 meter. Stampa upp en spårbörjan, klädnypor med plastband att fästa i träden så du vet var spåret går. Sätt i ögonhöjd, annrs så spårar hunden klädnypan.

Gå med tomtesteg första metern, sen vanligt i en svag bananböj, du börjar spåret i medvind. Enklast att kolla, ta med en vanlig cigg-tändare, lägg spåret åt det håll lågan böjer sig.
Avslut, kul leksak, kattmat lägg i slutet av spåret, icke synligt. Gå rakt fram efter spårslut i stora steg. Gå tillbaka i en böj, så du inte går i närheten av spåret.
Vänta ca 40 min, hämta hunden. Framme vid spåret byter du till "spårutrustning" helst sele, men halsband går bra, men det är vikigt att byta för att ge hunden ett arbetstecken, att nu börjar nått nytt. Lina efter, minst fem meter.
Sen är det bara att peka i marken vi spårböjran och kommendera "sök spår" eller vad du bestämt.
Vill hunden lämna marken med näsan får du preppa nästa spår med godis.
Det är hur kul som helst!

Tack för svaren! Med blodspåret...vad är det för blod som behövs?

Du köper nötblod på ICA, finns i frysdisken. Lite trickigare med klöv, enklast om du har nån jägare i bekanskapskretsen.

Sen är principen den samma, start med ganska mycket stämplat blod, eller så häller du ur flaska med sån där sport-drycks-öppning. Droppa blod varannat steg, skanken har du släpandes efter i snöre. Gör avslut, droppa några droppar blod på skanken.

Stampa spårbörjan gör vi aldrig och ger heller inget spårkommando förrns hunden är så erfaren så den vet vad det handlar om. Ser det som så att ger jag inget kommando och hunden inte visar intresse för spåret så har jag inte misslyckats. Jag brukar ställa mig vid spårbörjan och bara vara passiv till hunden själv tar initiativ. Kommando lägger jag till sen när hunden vet vad den ska göra men då behövs det oftast inte för hunden fattar redan när arbetstecknet åker fram :D

Att du håller klaffen kan jag förstå, men varför "stampar " du inte en början?

Främst för att vi (eller snarare sambon) använder våra hundar i skarpt läge eftersom sambon är jägare och då vill han att de ska ta spår utan "tydlig början" så vi tränar hundarna så redan från början. Blir något påskjutet i skogen eller påkört är det ju inte säkert att man hittar den exakta platsen där djuret blev skadat utan springer hunden över ett blodspår vill vi att den ska ta spåret. Av samma anledning kan vi även börja en bit in på spåret så hunden lär sig att spåra åt rätt håll.

När jag la personspår när jag hade brukshund gjorde jag alltid spårbörjan men inte med någon direkt tanke bakom utan mest för att jag fått lära mig att "man gör så".

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en äldre blandrashund från Ungern, han fyller 10 år i september. När han kom till mig som 1 åring så var han väldigt rädd...
Svar
7
· Visningar
1 620
Senast: tanten
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 556
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 441
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Jag behöver någon att lufta lite tankar med. Jag är uppvuxen med hund, men inte haft någon egen när jag flyttat hemifrån, men jag har...
Svar
8
· Visningar
1 071
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka