Sv: Börja rida western
Många frågor! Kul att du vill börja med western, det är verkligen en mycket trevlig ridstil!
Jag kan ju dela mina erfarenheter:
Sadlar kan man hitta mycket bra begagnat, det svåra kan vara att hitta rätt storlek speciellt om man har en häst med lite udda rygg. Leta på annonssidor och prata med säljaren så kan du säkert hitta något bra att börja med!
Annars tycker jag att Simco har helt okej sadlar för en mindre peng.
En bra pad kan man hitta i de flesta hästaffärer med westernsortiment. Träns och bett kan man ta vad man har, det är inte så noga.
Som tyglar använde jag i början två grimskaft, gick super. Senare köpte jag ett par vanliga delade tyglar billigt i någon hästaffär, de håller än trots att det var snart 10 år sen.
Tränare kan man hitta på WRAS hemsida (
http://www.wras.se). Klicka på ditt distrikt sedan länkar.
Jag vet inte hur det är med NH och western generellt, men visst förekommer det. Annars tror jag att en stor del av hemligheten ligger i att hästarna ska vara "härdade", man utsätter dem för mycket och på så sätt visar att det är ofarligt. Man är konsekvent och lugn. Såg ett citat i någon av trådarna här för ett tag sedan som jag verkligen fastnade för:
"Du ska träna din häst så du kan se den i ögonen dagen efter"
(minns inte exakt hur det löd, men det var ungefär så)
Dessutom är de flesta av de bästa hästmänniskor jag träffat westernfolk, lugna glada och harmoniska med sina hästar. Vad som kom först, hästkänslan eller westernintresset, det vet jag inte.
Mitt tips är att se om du hittar en westernryttare i din närhet och börja rida ihop med denne. Tror man får ut massor av det!