Börja rida western

Y

yakila

Jag undrar hur man ska gå till väga om man vill börja rida western och lära sin häst. Fnns det många instruktörer och kurser ?
Jag har en nyinriden 6 åring och vill börja med westerinriktning , vad är bra som första utrustning (som inte är i dem dyraste klasserna)
Det verkar som om dem flesta hästar som rids i western verkar så lugna och orädda om man jämför med hästar i "vanlig" ridning, är det för att dem hanteras enligt NH?

Sv: Börja rida western

Många frågor! Kul att du vill börja med western, det är verkligen en mycket trevlig ridstil!

Jag kan ju dela mina erfarenheter:
Sadlar kan man hitta mycket bra begagnat, det svåra kan vara att hitta rätt storlek speciellt om man har en häst med lite udda rygg. Leta på annonssidor och prata med säljaren så kan du säkert hitta något bra att börja med!
Annars tycker jag att Simco har helt okej sadlar för en mindre peng.
En bra pad kan man hitta i de flesta hästaffärer med westernsortiment. Träns och bett kan man ta vad man har, det är inte så noga.
Som tyglar använde jag i början två grimskaft, gick super. Senare köpte jag ett par vanliga delade tyglar billigt i någon hästaffär, de håller än trots att det var snart 10 år sen.

Tränare kan man hitta på WRAS hemsida (http://www.wras.se). Klicka på ditt distrikt sedan länkar.

Jag vet inte hur det är med NH och western generellt, men visst förekommer det. Annars tror jag att en stor del av hemligheten ligger i att hästarna ska vara "härdade", man utsätter dem för mycket och på så sätt visar att det är ofarligt. Man är konsekvent och lugn. Såg ett citat i någon av trådarna här för ett tag sedan som jag verkligen fastnade för:
"Du ska träna din häst så du kan se den i ögonen dagen efter"
(minns inte exakt hur det löd, men det var ungefär så)
Dessutom är de flesta av de bästa hästmänniskor jag träffat westernfolk, lugna glada och harmoniska med sina hästar. Vad som kom först, hästkänslan eller westernintresset, det vet jag inte.
Mitt tips är att se om du hittar en westernryttare i din närhet och börja rida ihop med denne. Tror man får ut massor av det!

Tack för svaret :) jag ska leta efter tränare i närheten och se om man kan hitta någon bra som man kan ta sig till :) nån som har tips på bra sidor på nätet förutom här och där det är ok att vara nybörjare.
Jag förösker träna min häst att bli modogare och inte vara så rädd för allt men det är verkligen svårt :crazy:

Tex har jag var o varannan dag sista tiden låtit han gå över bommar fram o tilbaka ( en bom ) o endå är det superfarligt varja dag innan vi kommit över ett par ggr. Han gör en meters hopp över dem :crazy:

Tar gärna emot tips på övnngar där man får dem modogare och mer orädda för allt, han blir ofta rädd för sin eller min skugga när det är soligt både när vi är på banan och tränar från marken eller om jag rider då kan han kasta sig undan från sin skugga o stirra på den och blåsa som en tok .... han kan ju inte vara så rädd för den igentligen eller??

Hoppas jag får låna din tråd och fråga detsamma??
Jag vill också prova på....är det någon som vet tränare mellan Strängnäs- Uppsala??

om ni går in på "kontakta wras! så finner ni mejl-adresser till ordförandena i respektive distrikt, mejla dem så får ni nog svar. ;)

Jag åkte på nybörjarläger med min unghäst och det hjälpte oss igång och jag rekomenderar dig att göra det vi hade så otroligt roligt och det sporrade mig att vilja fortsätta med det här :D
Jag har även bokat in mig och en kompis på 3 dagars intensivkurs på J*******Ranch och längtar dit :love:

Vad spännande! Hoppas att det blir roligt.
Själv har jag anmält mig till två provapå-lektioner i slutet av juli!

NH och westernridning har inget solklart samband som många ofta tror, det är ungefär samma sak som NH-dressyr. Det är två olika saker, även om det är en utmärkt kombination. NH är ett stort begrepp och hur många man än frågar får man olika svar. :)

Jultorp Ranch låter som ett bra ställe att börja med westernridning på, det har jag tänkt prova på.

Du måste ju inte starta med en fullständig westernutrustning, men westernsadeln är den bästa jag har suttit i. Finns billiga varianter, men det är ungefär som i all annan ridsport, de billigaste är inte mycket att ha, men det finns många bra medeldyra sadlar.

Jag är inte speciellt kunnig inom western än, så jag låter resten vara obesvarat.

Jag åkte på nybörjarläger med min unghäst och det hjälpte oss igång och jag rekomenderar dig att göra det vi hade så otroligt roligt och det sporrade mig att vilja fortsätta med det här :D
Jag har även bokat in mig och en kompis på 3 dagars intensivkurs på J*******Ranch och längtar dit :love:

Åh, vad roligt, jag läste inte hela tråden på en gång. :)

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 596
Senast: Nepenthe
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
903
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 197
Senast: Emro
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 186

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka