Börja rida ut

zitasmatte

Trådstartare
Hej!

Har precit fått hem en underbar individ ( i fredags,1 dag alltså) Är jätte lugn i hagen. Går själv just för stunden men kommer få sällskap sen. Går lugnt å betar. Kommer när man ropar på henne. Är väldigt sällskaplig. Står inne på natten just nu för att vara på den säkra sidan. Lugn i boxen med under natten. ja helt enkelt inga problem alls. Tog ut henne från hagen idag en stund och bla duschade av henne. Nu undrar jag när ni andra som är experter tycker att man kan börja rida på henne ? Å då blir de att rida ut då jag ej har någon ridbana. Jag har ingen panik alls men så klart är man ju sugen =) Hade tänkt att gå en promenad med henne idag men det har varit så varmt så de blev ej av. Vill ju att hon ska vara trygg så klart innan men när vet man att dom är de ?

Sv: Börja rida ut

När jag fick hem min häst gick han i hagen i ett par dagar innan jag började ta ut honom. Tror han bara fick gå och vänja sig vid omgivningarna i 3 dagar ungefär innan vi gick första korta promenaden i skogen.

låt hästen vänja in sig några dagar sen kan du ju kanske skritta hästen lite i hagen första gången du rider eftersom att hästen är van vid den miljön och för att det e första gången du rider sedan den kom..:)

Är hästen så lugn och inte stressad alls så kan du nog rida ut lite lättare rundor direkt. Ta med en lugn och framåt hästkompis för säkerhetsskull så hästen får en bra början på uteritterna.

Tycker du kan börja rida lite direkt. Åker man på träning /läger/tävling på ett nytt ställe låter man ju inte hästen stå flera dagar innan man kör igång, då blir ju hästen bara stallmodig och ni riskerar få en sämre start med varandra med en massa överskottsenergi.

Det som i så fall gör att du bör ta det lugnt är för att du som ägare och ryttare är ny. Att börja rida hårt direkt medför ofta skador eftersom underlag/träningssätt/krav osv är helt nya. Att skritta ut, promenera och rida lätta pass redan från början tycker jag är helt ok, men vänta med mer intensiv daglig träning tills hästen fått en chans att anpassa sig till din ridning. Ett lättare ridpass varannan dag, och en promenad/tömköring varannan är nog bra de första veckorna.

Ut och rid!

Vad är meningen med att vänta? Som sagt tidigare i tråden, normala hästar behöver inte vänja sig eller acklimatisera sig. På tävling och träning väntar man inte på att hästen ska vänja sig vid omgivningarna. Snarare tvärtom, hur ska hästen vänja sig vid omgivningarna ifall den inte får titta på omgivningarna?

Ut och rid!

Tack för alla svar!! Red en snabb sväng i hagen idag. Gick först runt med henne nåt varv sen hoppade jag på å red några varv. Gick bra de men trodde inget annat heller =) Ska ta å gå en sväng i skogen lite senare. Testar att rida ut i morgon får vi se hur de går. Ja visst,man rider ju direkt när man kommer till en tävling men då är ju hästen van vid sin ryttare sen förut med. Nu är ju både jag och omgivningen ny för henne.

Ut och rid!

Vad är meningen med att vänta? Som sagt tidigare i tråden, normala hästar behöver inte vänja sig eller acklimatisera sig. På tävling och träning väntar man inte på att hästen ska vänja sig vid omgivningarna. Snarare tvärtom, hur ska hästen vänja sig vid omgivningarna ifall den inte får titta på omgivningarna?

Ut och rid!
:bow:

Man får förmoda att man har provridit hästen o ju längre man väntar ju mer ackumulerar hästen energi. Ännu mer mer när det är kallt.
Rid på hästen o ge den tilltro.

ett par varv räcker inte. rid ut o trava o galoppera lite där det är lämpligt. 1 h med mest skritt räknas som motionstur- för en häst- inte bara skritt dock.

hästar är vanedjur o reagerar sällan på saker när allt är nytt- typ tä'vling. Däremot om ngn har flyttat på saker i dess invanda miljö.

Senast ändrad:

:bow: Du ser... det är inte farligt;) men väntar man ja då kan den hitta på hyss för att den är överpigg.

Rid o lär känna varandra. inte bara gå med.

Förväntar man sig att den ska göra ngt- ja då kommer den troligen att göra det.
Spänd energi från ryttaren- spänd häst- inte konstigare än så.

Ja nu har jag ridit flera dagar i rad å de går bara bra men nu har jag en annan fundering =) Min häst har gått själv fram tills i dag. Fick hem en annan häst idag som ska stå som sällskap till henne. Hon har varit lite "brunstig" i hagen men det har gått bra men ska man bara låta dom vara i hagen hela dagen i morgon eller ska jag rida ändå? Tänkte om hon kommer bli stressad då när hon har en ny kompis i hagen som väntar å speciellt eftersom hon stått själv i 6 dagar. Hon har haft sällskap på förra stället hon bodde.

Jag har alltid ridit hästarna samma dag om dom inte åkt väldigt långt, då har jag ridit dagen efter.

Är nog ingen fara. Bara de får göra upp i fred ordentligt innan du tar ut nån av dem, men nästa dag är helt ok att rida tycker jag.

Ja nu har jag ridit flera dagar i rad å de går bara bra men nu har jag en annan fundering =) Min häst har gått själv fram tills i dag. Fick hem en annan häst idag som ska stå som sällskap till henne. Hon har varit lite "brunstig" i hagen men det har gått bra men ska man bara låta dom vara i hagen hela dagen i morgon eller ska jag rida ändå? Tänkte om hon kommer bli stressad då när hon har en ny kompis i hagen som väntar å speciellt eftersom hon stått själv i 6 dagar. Hon har haft sällskap på förra stället hon bodde.

Ännu större orsak till att rida den- lugna o avrastade hästar hittar inte på så mkt skit.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 145
Senast: Juli0a
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 903
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 487
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 680
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka