Börja rida efter uppehåll (häst el. ponny)

R

Rubina

Hej jag är en tjej som ska börja rida igen på ridskola efter snart 3 års uppehåll. Innan jag slutade så red jag ponny, alltid ridit ponny och att fortsätta på samma spår, alltså att fortsätta rida ponny känns naturligt fast det nu har gått ett antal år sedan dess. Då var jag 15, fyller 17 i höst (alltså snart 18!). Men att kanske sättas i en grupp med bara småungar känns ju inte särskilt utvecklande precis.
Så till mitt problem; att börja rida stor häst känns inte speciellt betryggande eftersom jag bara är ynka 157 cm lång jätte tunn väger 50kg och inte så tränad, så vad ska jag göra?
nu låter det ju som att det bara finns ett val och det är att börja rida stor häst, men det är ju inte så lätt och bara sätta sig upp på en stor bamse häst och tro att man ska kunna kontrollera den, jag kommer ju känna mig som en loppa där uppe!
Så..ska jag börja rida ponny eller häst...?

Sv: Börja rida efter uppehåll (häst el. ponny)

Jag började rida rätt sent och det var ponnygrupp och jag var typ dubbelt så lång som småttingarna (och jag är kort!) så det kändes inte så kul.
jag skulle nog rekommendera hästgruppen. Tänk på att alla hästar inte är 170 och stora och vilda åbäken (eller vad det heter?).
Fråga om du kan få rida nån mindre, hästgränsen går vid 148, så en 150 häst är inte så stor!
Det kommer säkert gå jättebra. kanske nervöst i början, men jag kan tycka att hästarna på ridskola (min ridskola iaf) är ofta lugnare än pånnisarna... :p
Good luck! :D

Jag är ungefär lika stor som dig men är äldre om nu åldern spelar någon roll. Jag red i en blandad vuxen/ungdomsgrupp i några år. Alla andra i gruppen red stora hästar men jag red oftast en C-ponny, en arab. Jag tycker att det är kul att rida stora hästar ibland men om jag ska göra något mer avancerat känns det mest misslyckat med en stor häst för de går ifrån mig, svårt att förklara. Jag hade en mycket bra ridlärare som insåg detta och lät mig rida den häst dvs ponny som passade mig.

Tack. tja, det kanske finns nån mindre häst som jag kan ta. men jag har för mig att de flesta av de stora hästarna är riktigt Stora om man säger...så, jag vet inte. risken är att jag får variera mellan sisådär 3-4 stycken. men kanske jag får ha D - ponny nån gång ibland, så då går det väl an. Varför inte...ååh jag är nervös, lilla jag....risken är att de går i från mig. kommer de överhuvudtaget märka av mig däruppe på?? man får väl räkna med att det kan ta några gånger att vänja sig...:banana: håll tummarna.
Gör en senare uppdatering här för att berätta hur första ridlektionen gick!

Jag hoppas att jag inte skrämde dig för det var inte meningen. Det är klart att det är skillnad på att rida stor häst jämfört med ponny men egentligen handlar det ändå om samma sak. Det tycks finnas många som inte har några problem med övergången. Jag har de senaste åren ridit en hel del på stora hästar både här hemma och på ridskola. Det kan vara kul som omväxling. Men om jag vill komma någonstans med ridningen och lära mig nya moment ex galoppombyten så får jag ut betydligt mer av det om jag rider en mindre häst. Sedan beror det naturligtvis mycket på hur hästen är. Dels hur pass välriden den är och dels hur den rör sig. Det är klart att de märker att man rider dem och att de reagerar för hjälperna även om man är mindre. När jag skrev att de går iväg med mig menar jag att de går ur form inte att de springer sin väg. Det finns många ryttare som är ganska små men som ändå rider rejält stora hästar. Det kommer säkert att gå bra. Lycka till.

Måste bara säga att när jag red på ridskola så fick jag ngn gång rida ponnyer (jag är 175 cm). och ändå red vi i hästgrupp.
Senare fick några som va lite kortare än mig rida på ponnyerna. antagligen va vi fler elever än stora hästar! Men fråga går ju alltid om du kan få rida en ponny ?

ELLER, så va de så på vår ridskola att de gjorde grupperna efter hur duktig man va på ridning *funderar*

Kan du inte börja i storhästgrupp men rida ponny? Jag red på ridskola ett tag när jag var 19-20 och inte hade möjlighet till egen häst, då red jag med vuxna ryttare i svåra grupper, men på ponnyer (mest rida till de som kastade av barnen, men ändå :D)

:bow:Jag är lite i samma sits som du. Jag är 163cm lång och ska oxå börja rida igen efter ett uppehåll (i mitt fall ca 20år...) och jag har heller aldrig ridit stor häst...:idea:Jag löste problemet med att börja rida Islandshäst!! Helt perfekt de tre gånger jag provat i sommar och nu ska jag rida lektion varje vecka. Så kolla gärna om det finns någon ridskola med Islandshästar i din närhet.

Fossing: det är det jag ska försöka höra med om det går..och så höra om de kan sätta mig i en ridgrupp som motsvarar mina ridkunskaper, där de flesta ligger på samma nivå som jag...
det måste ju finnas någon grupp som är anpassad till sådana som jag, tunna och små som ligger på tröskeln till att övergå till stor häst men ändå inte riktigt än om man säger...men som är för "gamla" för att rida i ponnygrupp..aja, jag ska i vilket fall ringa dem i morrn och då får jag veta vilken grupp som passar mig...
Jag vet inte om Islänningar riktigt är min grej, jag vet inte än vad jag vill göra, det enda jag vet är att jag vill rida häst som en fritidssysselsättning vid sidan av allt plugg och slit i skolan, men ändå utveckla mig... Islänningar är en så egen kategori, jag vill se hur jag utvecklas på att rida olika raser först och främst.

Du kanske kan få rida en maxad D eller en väldigt liten häst i hästgruppen!

Om jag var du skulle jag ändå välja hästgruppen. Det finns ju små stora hästar, runt 150 i mankhöjd...

Börja i en storhäst-grupp!! Ofta är storhästar på ridskola, lite mer "sansade" än ponnier (med vissa undantag). Och varför ska du rida ponny? Eftersom du snart är 18 år är det väl lika bra att börja med häst?!
Min dotter är i samma ålder som du. Hon har oxå hållt upp ett par år men började i förra veckan i en storhäst-grupp. (Hon har bara suttit på en storhäst en gång tidigare.) Var mycket nervös innan, men hela lektionen gick galant!!:) Det där med längd och så....jag är 158 cm och det har oftast inte varit nått problem. Men visst har det hänt att jag inte riktigt "nått runt", men då får man välja någon annan nästa gång. Det finns alltid hästar el. ponnier som man inte passar att rida (och vice versa). Det gäller för alla "typer" av människor! Kort, lång, tjock el. smal!
Min dotter är en MYCKET försiktig/osäker ryttare. Men "växte" rejält efter den lektionen!! Så mitt råd...prova storhäst!! Det är inte så farligt som man kan tro!!:bump: pepp, pepp!!!!

Jag red på ridksola tills nu när jag är tvungen till att sluta pga flytt. Då gick jag i ponnygrupp.. Alla andra var 12 och jag är 16.. 155 cm lång och väger 50 kg. Nu har jag blivit skötare på ett danskt halvblod och det går skitfint!:D Du ska absolut inte vara rädd för att börja på storhäst! Du klarar nog mer än du tror!

OK! :banana: nu ska jag börja rida igen, men nu på stor häst. Jag pratade med de på ridskolan och de föreslog att jag skulle börja i en stor häst - grupp för att de som rider ponny på den nivånjag red tidigare är Yngre än vad jag är så det är nog Roligare om det finns folk i min ålder. Hon sa också att de skulle kunna peta in en d - ponny nån gång ibland beroende på hur det är i de andra grupperna, men visst fanns det mindre hästar också.
Så visst känns det nervöst, men jag tror att jag kommer in i det ganska snabbt. Jag hoppas att takterna sitter någorlunda i.
Jag tror iaf inte det är sådan stor skillnad mellan att rida ponny och stor häst. jag menar om man kan rida sen tidigare så ska det väl inte vara så himla svårt...?? eller? ;)
Jag uppdaterar här och berättar hur detgick på första lektionen!

Hej, jag blev förvånad över ditt inlägg, min erfarenhet är att det alltid brukar blandas ponnyer och stora hästar på lektioner? På ridskolan där min mamma rider är de nog bara glada när någon "liten vuxen" vill rida ponny, det är gott om lite tyngre ryttare i vuxengrupperna och dem vill de gärna sätta på de lite större hästarna...

Mitt råd är att prata med ridläraren, säg att du gärna rider lite mindre hästar/ponnyer och fråga vad det finns för möjligheter.

Jag tycker själv att det är bra att rida hästar av olika storlekar. Min minsta medryttarhäst var 1.45 och min största (förra sommaren) var 1.72! Jag kände mig som en mygga i början (är 1.60, ca 54 kg), men då jag lärt känna hästen och knde inverka på henne så "krympte" hon...

Lycka till

Börja med stor häst, de är till 99% mer lättridna och välutbildade och snälla än ponnysar ;)

De ponnys som går med på min gamla ridskolas storhäst lektioner är de ponnyer som behöver uppfostring.

Din längd och vikt är inga problem, det är mkt enklare att rida en stor häst än en ponny.

Här är 2 bilder på mig och mina gamla älsklingar :love:
13.jpg

17.jpg

Hästarna är båda runt 175cm, jag är 164cm och väger 46 kg ;)

Ok de där bilderna ger lite annat perspektiv på det hela..hehe..tack för det! ;)

Hej jag är en tjej som ska börja rida igen på ridskola efter snart 3 års uppehåll. Innan jag slutade så red jag ponny, alltid ridit ponny och att fortsätta på samma spår, alltså att fortsätta rida ponny känns naturligt fast det nu har gått ett antal år sedan dess. Då var jag 15, fyller 17 i höst (alltså snart 18!). Men att kanske sättas i en grupp med bara småungar känns ju inte särskilt utvecklande precis.
Så till mitt problem; att börja rida stor häst känns inte speciellt betryggande eftersom jag bara är ynka 157 cm lång jätte tunn väger 50kg och inte så tränad, så vad ska jag göra?
nu låter det ju som att det bara finns ett val och det är att börja rida stor häst, men det är ju inte så lätt och bara sätta sig upp på en stor bamse häst och tro att man ska kunna kontrollera den, jag kommer ju känna mig som en loppa där uppe!
Så..ska jag börja rida ponny eller häst...?

Så var det för mig med, var alltid liten i gruppen o fick inte rida de större ponnysarna/hästarna för då hade de tyngre tjejerna ingen att rida på... Så vid vuxen ålder när jag återupptog ridningen så började jag rida islandshäst. Först som tregångare men efter massa lektioner så rider jag fyrgång nu. Nåja, det blir inte så mycket trav så det kanske är tregång iallafall:angel:

Jaha! då har jag suttit på "en stor häst" för första gånegn, men det v ar ju inte så märkvärdigt! jag jag var ju ihöjd med manken när jag stod vid sidan om henne. Inte så stor alltså med andra ord.
men det var ovant. jag tror att kopplingen mellan hjärna och muskler inte fungerade riktigt för att jag visste ju vad jag höllpå med men musklerna lydde inte! ??? Jaja jag tror det blir bättre nästa gång. Tex så hade jag tendens att bara skänkla på ena sidan ??? :angel: Jaja bara musklerna börjar vakna och jag kan koordinera alla kroppsdelar som förr så ..men det tar ju tid att ta igen två års uppehåll. det känns som att starta om på nytt.
Jag kan inte sitta ner i traven för jag har "lost" min taktkänsla. ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 070
Senast: Emro
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 173
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
808
Senast: Nevermind
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 408
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar