Börja rida efter LÅNGT uppehåll..

H

hedakicki

Hej,
Skriver mitt första inlägg här och ber om lite tips och råd.
Ska börja rida på lördag igen efter många års vilande häst intresse.

För det första så har jag knappt några benmuskler kvar, hur ska jag komma upp på hästen? (Plus att rumpan växt sig lite större de senaste åren, varför vet jag inte ;) ) Det är islänningar jag kommer börja med nu, minst en gång i veckan. Är det "fånigt" att be om att få en pall eller liknande för att komma upp? Jag får väl börja träna på detta när jag väl kommit igång..
Vad bör jag mer ha? En ridhjälm och ridskor till en början. Vad kan mer finnas för bra saker att införhandla? Jag ska "hyra" häst, så det blir ridning minst en gång i veckan. Nästan lite som ridskola fast på egen hand helt enkelt. Man får välja mellan att rida i paddock, ridhus eller rida ut på egen hand. På lördag ska jag träffa ägaren till stallet, hon ska visa mig runt och vi ska välja ut "min" häst samt ta oss ut på en ridtur. Jag längtar!

När jag var yngre och red på ridskola så var det helt okej att rida i jeans, ses det fortfarande som ok? (Innan man hunnit och har råd att skaffa alla ridkläder)
Vad anser ni ska mer finnas med på en ridtur till en början? Eller räcker det så till en början?
Finns det något annat jag bör tänka på innan ridturen?

Och ja, jag vet att jag kommer garanterat få en ordentlig träningsvärk!!

Sv: Börja rida efter LÅNGT uppehåll..

Vad kul att du ska ta upp ridningen!

Jag tycker inte alls att du behöver känna dig fånig om du ber om en pall för uppsittningen. Det är faktiskt en riktigt god idé eftersom man då skonar både hästens rygg och sadeln, så pall kan man gärna använda även om man inte har problem med att ta sig upp annars.

Ridhjälm är förstås det viktigaste. Köp en ny, om du inte redan gjort det. Ibland ser man "återfallsryttare" komma med sin gamla ridhjälm som de använde sist de red, och såna gamla ridhjälmar kan ha tappat sin funktion, eller är kanske inte ens godkända med dagens mått mätt.

Ridskor utan en massa snören är en god idé. Snören kan lätt fastna i stigbyglarna, men tyvärr finns det en hel del skomodeller ute i ridsporthandeln som ändå är utrustade med snören.

Visst kan man rida i jeans om man vill, men ofta blir det nog obekvämt efter hand, då de ofta är lite "stela" i tyget och dessutom kan ha grova sömmar. Jag skulle nog hellre välja några mjuka träningsbyxor om jag inte hade egna ridbyxor. Riktiga ridbyxor är naturligtvis att föredra, ofta kan man köpa såna begagnat till bra pris om man inte vill ruinera sig.

Det låter härligt att hyra häst och rida självständigt, men jag tror nog ändå att du skulle ha glädje av att rida lektioner för någon kunnig som kan visa vägen. Har man inte ridit på länge är det som du skriver många muskler som ligger i dvala, och det gör framförallt att det kan vara svårt att på egen hand hitta en bra sits så att du kan inverka på hästen på rätt sätt.

Man bör nog ställa in sig på att man får "lära om", eller lära in på nytt, när man inte har ridit på ett antal år. Lite beroende på vilken nivå man befann sig på när man slutade med sin ridning, så kan känslan för hur det ska vara när det är "rätt" finnas kvar, men vägen dit behöver man ofta traggla in på nytt.

Lycka till!:)

Klart du ska be om pall, ingen skam i det.

Ridhjälm och skor låter som en bra början. Bekväma kläder utan sömmar som kan klämma, och som varesig "korvar" sig eller sitter för snävt. Ett par fingerhandskar med bra grepp. Kan vara bra att ha ett tunt pannband eller "öronvärmare" under hjämen. Köp inte för mycket nytt skulle jag råda dig, ifall intresset kanske svalnar. En hjälm givetvis, men de första turerna kanske du kan gräva fram lite lämpliga kläder ur garderoben.

Hej,

För det första så har jag knappt några benmuskler kvar, hur ska jag komma upp på hästen? (Plus att rumpan växt sig lite större de senaste åren, varför vet jag inte ;) ) Det är islänningar jag kommer börja med nu, minst en gång i veckan. Är det "fånigt" att be om att få en pall eller liknande för att komma upp?

Jag använder en gammal köksstol när jag ska upp på min ponny på 1.43 :D
Det är snällt mot både mej och hästen och sadeln sitter kvar ;)

Tack för era svar! Kan knappt vänta tills på lördag!
Ägaren har oftast någon grupp per dag där man kan få rida med, så i början blir det säkerligen något sådant. Svårt att veta nu innan jag varit där och hälsat på.
Jag känner bara att det ska bli så grymt skoj!

Hur kan man träna dessa muskler på ett bra sätt utan att göra det på hästen. Har en sorts IKEA-pall som jag börjat träna med.. men den är ju inte riktigt i höjd med stigbyglar.. Finns det några andra bra träningssätt?

Vad roligt :) Är aldrig fel att använda pall, sliter mindre på häst och sadel. Och är bra om man inte är så smidig själv :)
Vet inte hur det anses att rida i jeans, har aldrig gjort det själv för har hört att det inte ska vara spec bekvämt och kan förstå det, skulle nog vara stelare en stelast då :p Men brukar själv rida i jogging byxor ganska ofta :o tkr det funkar bra :)

Pilatesboll är jättebra! På en sån kan man öva balansen och även tex. bålstyrka och stabilitet.

Allmän konditionsträning är inte heller fel! Ut och cykla/spring/promenera/simma och var noga med stretching sedan.

Kul att du ska ta upp ridningen igen! Har själv haft ett långt uppehåll (7 år), men började igen för ett år sen o det ångrar jag inte en sekund! Lite lessen dock för de missade åren.

Verkar som du har fått en hel del bra tips redan. Jag tycker yoga är jättebra för att bygga upp lite ridmuskler, tycker ofta jag får träningsvärk i samma muskler av yogan som av ridningen. Sen tycker jag inte man ska skämmas över att man inte är lika smidig som förr... Har själv blivit lite baktung :o

Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
453
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 115
Senast: Emro
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 469
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar