Börja om från början, omöjligt att sitta rätt?

Wembley

Trådstartare
Jag har börjat rida för två nya tränare som är mycket nogranna med sitsen.

Min sits är långt ifrån perfekt så det är riktigt bra och nyttigt. MEN jag har de sista gångerna kännt mig som en komplett nybörjare (jag har ridit länge jag lovar :D). Jag måste tänka om totalt för det är så mycket att ändra på.

Ett problem är att jag måste höja min hand så att jag får en mer fjädrande arm/böjd armbåge, ett annat är att jag måste slappna av i mina ben, ett tredje att jag måste ha blicken längre fram och ett fjärde att jag måste räta upp mig. Ja det är ungefär 608 olika saker att förbättra/förändra. Det gör att jag samtidigt tappar all övrig känsla och självkänsla som tidigare fanns. D v s det mesta känns komplicerat och förvirrat. Antagligen har jag ridit med dessa fel/brister för länge och nu är det riktigt jobbigt för hjärnan att ta in förändringarna.

Någon som har gått igenom ett liknande projekt/förändringsarbete? Hur lång tid tog det? Hur tänkte du? Behöver lite peppning, för jag är verkligen tillbaka på ruta 1 igen :(

Senaste lektionen satt jag mest och var arg :mad: på mig själv för att jag inte kunde ändra allt illa kvickt och tyckte synd om min häst som har en sån illasittande ryttare på ryggen :eek:

Sv: Börja om från början, omöjligt att sitta rätt?

En lite sak bara.. När man lärt in en sak, tex din låga hand.. så krävs det 10 000 upprepningar för att den nya, dvs högre hand skall befästas och bli lika självklart som den låga.. Så kämpa på!

Tack :bow: Ja, det känns faktiskt som det behövs just 10.000 upprepningar nu. Jag har bara upprepat det kanske 200 ggr ännu :D

hej!
det kunde ha varit jag som skrev det inlägget...

jag har efter år ut och år in som inbiten hoppryttare och unghästryttare utan nån dressyrträning att tala om börjat som beridarelev hos en tysk beridare och hästutbildare.
jaag känner mig som en total idiot när han för femtielfte gången säger åt mig att vrida om händerna, ihop med händerna, fram/bak med skänkeln, vrid om foten mm mm mmm
jag har innan ansett mig som en gnska så hyfsat bra ryttare med rätt så bra kroppskontroll och känsla, har tävlat en hel del med fina resultat (till och med i dressyr, för 100år sen) men icke längre. känner mig nu som du säger, som en total nybörjare på trava-med-ledare-nivå (nja kanske inte men nästan)
dock har jag gett mig :devil: på att rida BRA, och det känns som att jag faktiskt gör framsteg!
det som gäller är koncentration och åter koncentration! hela hela tiden tänka på händerna eller vad det nu är somman behöverr förbättra, fokusera 100% av ridpasset, sitt inte bara och "flyt med", ddet har iaf jag lätt för att göra. sätt upp ett mål för varje ridpass och rid dit! :D

det kommer ska du se! första steget på vägen är ju att bli medveten om vd det finns att jobba med, och det ärr du ju.

lycka tll och keep up the good work! :)

Det viktigast när man rider för flera olika instruktörer är ändå, att de "dömer" på samma vis och ser "samma saker".

Så är det tack o lov för mig, som ändå rider dels för traditionella ridskolelärare och AR-instruktör.

De är på mig som hökar om:

Handen: Sluten hand om tygeln, tummen överst o följa med LAGOM i hästens rörelse. Jag MÅStE INTE ge eftergift för minsta lilla, utan bör hålla i så hästen får tid att söka/finna stödet.

Blicken: Upp o fram, titta vart jag ska

Bålen: Räta på ryggen

Skänkeln: lång o sluta om hästen, tänk tårna upp INTE hälen ner, då skapar du bara en spänning i kroppen

I övrigt: Tänk på takten och MINSKA TEMPOT!!!

Jag skulle bli galen om den ena sa att man har bra hand och den andra gormade hela tiden, eller att den ena sa MINSKA tempot och den andra tycker att man lusar. Så HAR det nämligen varit och det funkade INTE i längden.

Hoppas det känns bättre för dig med snart. Det tog tid för mig att känna det som att jag kunde rida, men bland annat idag och förra veckan var det bara SÅÅÅÅ kul o rida. :love:

För mig har det tagit fem år, nu senast, kan jag väl säga... Men det beror ju på min ryggmärgsskada som jag fick 1999. Sen köpte jag Tima 2001 och första två åren, gjorde jag inte mkt väsen av mig och henne, tack vare att hon fick en oväntad fölunge 2002... Utan vi larvade mest runt i skogen o lite på något gärde. Men sen sommaren 2003 blev det allvar.

Senast ändrad:

Det tar sin tid men det blir bättre! Jag har hållt på ett år nu och egentligen bara ridit med fokus på sits och inverkan, och nu fungerar det allt bättre, jag behöver påminnelser lite då och då, speciellt när jag börjar gå över till att kräva något mer av hästen, då är det lätt att fall tillbaka... Men nu rider jag en herre som inte godtar något annat än perfekt så det är lättare att rida rätt för då blir det rätt! :D

Skönt att höra att det är fler som har/haft det så här :) Jag är förberedd på att få lägga ner mycket tid på det här och hoppas att pusselbitarna ska falla på plats en dag.

Jag har också genomgått en omprogrammering!

Satt snett i sadeln och lät vänstertygeln bli lång jämnt innan. Började med att rätta till detta, och det har tagit tre år (2002-2005!) att få den nya sitsen att bli helt automatiserad och kännas fullt naturlig. Nu sitter jag rakt, och har jämna tyglar 95% av tiden. Ibland faller jag tillbaks och ser vänstertygeln vara längre, visserligen kanske 5 cm nu mot 15 cm tidigare, men ändå.
Kroppen behöver måååånga upprepningar för att lära om, just nu håller jag på med överkroppens position. Återkommer med rapport om detta år 2011 :D

Tips till dig är att ändra på en sak i taget, alltså inte försöka ändra händer, skänklar, överliv och inverkan samtidigt. Utgå från ditt säte och ta en sak i taget, och var beredd på att ridningen kommer att gå sämre en period. När den perioden väl är över kommer det att gå bättre än det någonsin gjort innan!
Glöm inte bort att filma nu och sen filma igen om ett tag, man blir peppad av att se skillnaden!

Tack för alla dina tips :bow: Vad härligt att höra att det GÅR att förändra och att lära gamla hundar sitta.

Jo, jag tror att jag hittat två instruktörer som jobbar på samma sätt nu. Tränare 1 är B-tränare och henne rider vi för ca en gång per månad. Tränare 2 rider för tränare 1 och har därmed samma synsätt, henne rider vi mer regelbundet för.

I hoppningen har jag börjat träna vi för en "ny" instruktör varannan vecka och har helt lagt ner den andra träningen på hemmaplan för att verkligen jobba med de problem/svagheter som vi har där och precis som du nämner undvika att bli "förvirrad" av olika instruktioner.

Då vet jag vad jag har att vänta, en lång och slitig tid :D

:rofl: omprogrammering var rätt uttryck! Ditt inlägg gjorde mig glad! Det kan alltså i värsta fall vara fråga om flera års arbete.

Jag tror också att jag måste fokusera på en sak i taget, men vilken? Får nog ta detta med instruktören, för jag är rädd för att jag inte klarar av att förändra allt samtidigt. Kanske skulle börja med handen? Jag vet att jag rider sämre p g a av detta förändringsarbete nu och det är deppigt faktiskt. Får försöka tänka på målet att det blir bättre och att min häst slutligen kommer att ha en mer avspänd och följsam ryttare i sadeln :)

Funderar på att betala en duktig/välsittande ryttare rida för att rida honom någon dag i veckan så att han kan få utvecklas/utbildas/ridas till under tiden jag jobbar med sitsen.

En fråga Pansi: Vad började du med att förändra? :) När började du med nästa steg? När problem 1 var åtgärdat?

Hav förtröstan! Min dotter som ridit sedan 4 års ålder (nu 18) började rida för en ny tränare som helt fokuserade på ryttarens sits och inverkan. Jag stod som vanligt och tittade och undrade vad tusan jag betalade 350 kr för. De skrittade i 45 minuter! Jag kunde inte höra vad tränaren sa för hon gick ofta fram till dottern och de pratade. Ponnyn gick skitdåligt, från min vinkel. Huvudet upp och hit och dit. Ibland hörde jag tränaren, bra där!! Bra?? Det såg inte klokt ut. Lite smått irriterad gick jag ner när lektionen var slut och hittar en svettig ponny och en ännu svettigare dotter! På vägen hem frågade jag vad de egentligen höll på med. Och dottern svarade att hon (inte hästen) skulle lära sig att hon hade två ben i rumpan och att hon skulle använda båda. Hon fick helt enkelt se vad som hände när hon gjord rätt resp fel och ponnyn svarade direkt med att antingen göra rätt eller fel utifrån ryttarens sits. Dagen efter hade hon träningsvärk - hon som ridit i hela livet fick träningsvärk av 45 minuter skritt. Men vilken ponny vi fick fram när bitarna började falla på plats! (efter ca 1 års träning). Så ha tålamod det kommer!

Jag har också haft problem med min sits.
Har en häst som gärna vill bli lite framtung och då jag inte är så stor och stark så började jag luta mig framåt. Satt därför inte rak i ryggen.

Har sedan haft otroligt svårt att driva hästen med själva insidan av låren som man egentligen ska göra, vilket har lett till att jag har haft samma läder som en hoppryttare även då jag är ute på dressyrtävling. Jag har liksom drivit med endast vaderna.

Hela min sits (och då ridningen med såklart) blev helt annorlunda när jag började träna för min nuvarande tränare. Han säger (och jag måste instämma) att min sits har förbättrats minst 100 % från i maj då jag började rida för honom!

Jag har fått varit mkt, mkt envis, lägga ner enormt med energi och till slut så har det gett lite resultat (+ mkt nya muskler)!
Har ju alltid något kvar att förbättra. Men det kommer så småning om!

Det är bara fortsätta kämpa så släpper det så småning om :);)

Yupp, jag hoppas numera alltid att ridhuset är tomt när jag utför mina övningar, för det ser bara för j-v-ligt ut :rofl: Jag kan förstå att du undrade över vad de höll på med på under den första skrittlektionen i 45 min. Det var ungefär så min första lektion för B-tränaren såg ut. Nåja, vi travade lite också. Jag var mer trött och svettig än hästen faktiskt.

Tack för din peppning det värmer :bow:

Glöm inte bort att filma nu och sen filma igen om ett tag, man blir peppad av att se skillnaden!

MKT bra tips!! Det ger enormt mycket när man kan se sig själv rida.
De få gånger som mor min lyckats hitta alla knappar på kameran och få med någon del av oss i en liten stund så blir jag otroligt peppad.
Hittar så otroligt mkt fel (kanske inte så kul iofs) som jag aldrig tänker på när jag rider.

Som t.ex. hästens galopp. Hästens hals är ju för sjutton 11 meter och jag sitter ovan och tror att han är jätterund och fin. SURE! Grundlurad av hästen.
Men då vet jag ju det till nästa pass och kan sakta men säkert lina in halsen igen!

(självklart är det roligare också att filma för att se skillnaden i sin sits oxå! ;))

Tack för peppande kommentarer, det behöver jag! Det triggar mig ännu mer att jobba på problemen. Börja om från början, börja om på nytt :banana:

MKT bra tips!! Det ger enormt mycket när man kan se sig själv rida.
De få gånger som mor min lyckats hitta alla knappar på kameran och få med någon del av oss i en liten stund så blir jag otroligt peppad.
Hittar så otroligt mkt fel (kanske inte så kul iofs) som jag aldrig tänker på när jag rider.

Som t.ex. hästens galopp. Hästens hals är ju för sjutton 11 meter och jag sitter ovan och tror att han är jätterund och fin. SURE! Grundlurad av hästen.
Men då vet jag ju det till nästa pass och kan sakta men säkert lina in halsen igen!

(självklart är det roligare också att filma för att se skillnaden i sin sits oxå! ;))

Filmning är jättenyttigt! Få se om jag kan lura med sambon till någon dressyrträning vid tillfälle. Han tycker det är betydligt roligare att filma på terrängträningarna förstås :cool:

Snacka om det, den resan är INTE lätt och inte rolig. Även om den har sina ljusglimtar. För mig innebar den mycket frustration och många timmars självömkan (så illa kändes det vid vissa tillfällen).

Men jag antar att det är nyttigt, om inte annat för ödmjukheten.

Själv fick jag mycket problem efter att kroppen börjat säga ifrån (gamla ridskador) och jag har förutom uppsutten träning också gått till Feldenkraispedagog som hjälpt mig visa kroppen nya sätt att förhålla sig till sig själv.

Filmning är jättenyttigt! Få se om jag kan lura med sambon till någon dressyrträning vid tillfälle. Han tycker det är betydligt roligare att filma på terrängträningarna förstås :cool:

Filming är nyttigt och nedslående:cool:

Jag känner också igen mej, kämpar på jag också, lite bättre är det nog men o så svårt det är att rida:crazy::crazy: Även om något blir bättre inser man ännu mer som återstår:o

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Sabotage?

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka