Börja om från början, omöjligt att sitta rätt?

Sv: Börja om från början, omöjligt att sitta rätt?

Vem har inte gått igenom en omprogramering? Jag är "bara" ridskoleryttare och rider därmed inte för några höjdare men hjälp vilken resa man får lite då och då när man passar på att rida för andra än ordinarie.

Det jag tänkte när jag läste ditt inlägg var att en del av dina/mina problem hänger ihop ganska tydligt. Jag får tex en mycket bättre hand när jag får upp blicken och vice versa. På så sätt kan jag "skita i" handen och bara fokusera på blicken och få handen på köpet. Och får man väl upp blicken brukar inte steget vara så långt till att man kan räta upp sig. Och sitter man väl stadigt, lodrätt från midjan och uppåt så behöver man inte längre benen att klamra sig fast med. Och så vidare tills man till slut hamnar i den där åtråvärda lodräta sitsen.

Jag har milslångt kvar kan jag säga men för mig hjälpte det otroligt att försöka hitta änden på nystanet av problem. Just för att man inte ska känna sig överhopad av alla 608 problem samtidigt.

Haha!

Oj, vad jag känner igen mej!

Rider just nu för en underbar tjej som konstant och konsekvent är på mej om mina fel och brister (men på ett trevligt och positivt sätt). Min andra tränare tittar mer på hästen och en tredje tjej jag red för ett tag tittade enbart på hästen.

Men vilka fel man har!! Händerna fel, fötterna fel, ryggen fel, armarna fel.. Allting är typ fel och här trodde man att man iaf satt rätt ok (jag har ju ridit mycket barbacka och har en relativt bra balans, men sitsen va ju fel ändå). Men nytttigt är det iaf och riligt, även om jag också känner mej som en nybörjare som bara får skritta runt på volten.. (jag har tillåtelse att göra mer) men när hon är där har det ännu så länge bara varit skritt..

/ Lavinia, nybörjare som ridit i 20 år..

Jag har börjat rida för två nya tränare som är mycket nogranna med sitsen.

Min sits är långt ifrån perfekt så det är riktigt bra och nyttigt. MEN jag har de sista gångerna kännt mig som en komplett nybörjare (jag har ridit länge jag lovar :D). Jag måste tänka om totalt för det är så mycket att ändra på.

Ett problem är att jag måste höja min hand så att jag får en mer fjädrande arm/böjd armbåge, ett annat är att jag måste slappna av i mina ben, ett tredje att jag måste ha blicken längre fram och ett fjärde att jag måste räta upp mig. Ja det är ungefär 608 olika saker att förbättra/förändra. Det gör att jag samtidigt tappar all övrig känsla och självkänsla som tidigare fanns. D v s det mesta känns komplicerat och förvirrat. Antagligen har jag ridit med dessa fel/brister för länge och nu är det riktigt jobbigt för hjärnan att ta in förändringarna.

Någon som har gått igenom ett liknande projekt/förändringsarbete? Hur lång tid tog det? Hur tänkte du? Behöver lite peppning, för jag är verkligen tillbaka på ruta 1 igen :(

Senaste lektionen satt jag mest och var arg :mad: på mig själv för att jag inte kunde ändra allt illa kvickt och tyckte synd om min häst som har en sån illasittande ryttare på ryggen :eek:

Hej Wembley! Jag hade ridit i over 10 ar nar jag traffade den ridtranare som skulle komma att forandra min syn pa ridning helt.. Jag hade tavlat i bade dressyr, hoppning och falttavlan i flera ar och tyckte val att jag visste lite vad jag holl pa med i alla fall. Nu sa har efterat, 15 ar senare, inser jag att jag visste inte mycket over huvud taget. Jag fick borja om totalt fran borjan. Min hast var stressad och spand och jag likasa. Det forsta jag fick gora var att slappa pa tyglarna och sitta i en latt sits for att inte stora hasten med min obalans och mina spanda axlar, hander, hofter och knan och min taktkansla som en trummis skulle krakas over ;) Min ridtranare var mycket pedagogisk, mjuk och positiv och hon fokuserade pa de bra sakerna och sa aldrig till mig att jag gjorde fel, aven om hon pa ett smidigt satt lade in ovningar och rattade till vad som inte var sa bra.

Jag har sen dess arbetat enormt mycket med mig sjalv, och tro mig, det tar aldrig slut. Men det ar val ocksa det som ar sa fascinerande med ridningen, ju mer vi lar oss desto mindre inser vi att vi kan?

Ok for att satta nagon form av tidsram sa tog det val kanske runt fyra-fem ar for mig att stabilisera min sits, hela vagen uppifran och ner. Resten ar val egentligen samma sak som att bygga grunder, bara lite finare och mer koordinerat.

Och visst, jag haller med att det kravs massor av talamod att jobba med detaljer men jag vill ocksa tillagga att ju mer jag forstar ridningen desto mer intressant blir den. Jag har aldrig varit sa besatt av ridningen som jag varit efter det att jag traffade min ridtranare. Och jag skulle aldrig kommit till den niva jag ar pa idag utan det arbete jag lagt ner pa min sits.

Sa jag instammer med vissa andra har, kampa pa, det lonar sig i langden!:bump:

Funderar på att betala en duktig/välsittande ryttare rida för att rida honom någon dag i veckan så att han kan få utvecklas/utbildas/ridas till under tiden jag jobbar med sitsen.

En av de saker som din ridtranare ocksa borde tanka pa ar att lagga upp traningen av dig OCH din hast och anpassa utbildningen av din hast efter den niva DU ar pa. Naturligtvis ar det trevligt med en hast som ar utbildad upp till svar klass, men det ar absolut inte nodvandigt, och det skulle troligen dessutom bara vara jobbigt for dig att rida honom om han nu var pa den nivan. Jaja det ar overdrivet, men en hast kan mycket val befinna sig pa samma niva som du utan att over huvud taget ta nagon skada. En hast tar skada av en sned ryttare som tvingar och drar och trycker, men sa lange du forsoker vara foljsam sa ar hasten ganska forlatande ocksa. Jag har haft samma hast sen jag borjade trana for min ridtranare for 15 ar sen. Han var ung da och nastan helt oskolad. Idag ar han 21 och har aldrig haft en skada over huvud taget, och han ar skolad upp till svar klass. Sa mitt tips till dig ar att prata med din tranare om det ocksa och lagg upp traningen med hansyn till bade dig och hasten.

Senast ändrad av en moderator:

Ta en sak i taget.
Ska du ändra allt på en gång blir det bara rörigt.

Då jag började på ridgymnasiet fick vi under det första året endast ha sitsträning. Vi satt på lina och hade sitsträning 2-3 dagar i veckan under ett års tid. Det var inte speciellt kul, men det är tackvare detta jag fortfarande sitter bra trots att jag för bara några månader sedan satte mig på en häst efter att ha haft ett uppehåll på 6 år...

Jobba på, det kommer!;) Fråga någon om du kan bli longerad. Det är mkt lättare när man bara får koncentrera sig på sits och balans och inte måste hålla reda på hästen också.

*kl*

Oj, vad jag har skrattat gott åt alla härliga inlägg i tråden! :) Det har verkligen värmt med alla peppande inlägg och framförallt att höra att jag inte är ensam i att börja om från början

En liten uppdatering av tråden är att i söndags tränade jag på egen hand i en tom manege :o och då föll en av tusen pusselbitar på plats :D Jag ställde ut koner på en volt och försökte placera blicken före hela tiden. Jag tränade övergångar och tempoväxlingar. Det motiverade mig otroligt att känna att hästen gick för nästan inga hjälper alls och blev fantastiskt mjuk och elastisk. Vi (eller rättare sagt JAG :devil:) har lång väg kvar men är på rätt spår!

Tack för alla underbara inlägg i tråden! :bow: :bow:

En fråga Pansi: Vad började du med att förändra? :) När började du med nästa steg? När problem 1 var åtgärdat?

Jag började med att sitta rakt över hästen, det var där hela "grundfelet" satt. Sen när jag nött på det i två-tre månader lades det mer fokus på tygellängden också. Först var det bara "sitt rakt!" och sen blev det mer "rakt! tygeln!"

Är i samma situation som dig! Det är en lång resa, men man lär sig så mycket på vägen!
En viktig sak för mig är den mentala biten av träningen, att avsuttet sitta och fokusera på känslan av att sitta/rida rätt. Ge det 5-10 minuter om dagen, så ska du se att det hjälper. När man går igenom det avsuttet så blir man inte "störd" av hästen utan kan bara föreställa sig att den går perfekt:D

När jag var liten var jag på ett läger där jag fick lära mig att ha händerna så lågt som möjligt och i princip såga mjukt. Dumma ridlärare som inte kan!! :devil: Konsekvenser: böjd rygg, sänkt blick, obalans samt låga riktigt ostadiga händer. Hade någon sagt åt mig att rida sådär idag hade jag stuckit direkt men var så liten och litade på ridläraren.

I alla fall: Jag drog på mig massor av sitsfel som var tvunget att korrigeras när jag kom hem. När man bara koncentrerar sig på sitsen tappar man ju ofta fokus från andra grejer, och jag vet exakt hur du känner! Men det går :bump: För mig var det helt fixat på en termin. Men jag red bara två gånger i veckan. Har fortfarande problem med blicken dock, men det har nog inte att göra med det.

Det har tagit mig ca två år att få ordning på min sits, men mina armbågar pekar fortfarande ut, men annars är den ok.
Och då har jag tränat 1-3 gånger i veckan för tränare i ungefär två år, det tar tid.
Min sits har gått från katastrof till i alla fall ok ;)

Hej!
Alla ryttare har vissa problem med att sitta rätt. De vanligaste är att händerna förstör mer än gör nytta. Balans och en avslappnad sits är mycket viktigt. Håll andan och hästen kommer spänna sig, andas ut och hästen slappnar av. Många spänner sig och håller andan omedvetet.

Var glad att du träffat en tränare som hjälper dig med din sits! även svårklassryttare har tränare!

Sänk dina krav på dig själv, det låter som du är lite väl hård mot dig själv. Om du har höga krav är det lätt att du blockerar dig. Njut av din ridning och dina nya insikter.

Jag var på en clinic i somras med Perry Wood. Han sa till en spänd kvinna på en sprallig unghäst : Open your heart and listen to the horse. Det förändrade hela hennes ridning - och hästen! Han fick henne att släppa prestigen och slappna av och bara följa sin häst i rörelserna.
Carina

Detta var verkligen nyttig och rolig läsning:laugh:
Har själv ochså verkligen "börjat om",med massor av fel och dåliga vanor
jag lagt mej till med under åren:angel:

Efter att haft samma häst i 6 år och "ridit in" mej på henne,ink alla ovanor jag
lagt mej till med,så hade jag ett uppehåll på 6 mån!

Tappat alla muskler,dålig balans,händerna för låga,tummarna faller inåt,framåtlutad mm mm,listan kan göras lång...ush:crazy:

Som grädde på moset har jag en häst som precis knappt är inriden,vinglig och
obalanserad.Inget dröm ekipage kanske:angel::grin:

Men vi kämpar på och tycker att balans och hållning har blivit mkt bättre,men
oj vad mkt vi har att lära,och så mkt att hålla reda på,känns som om det bara
snurrar av allt man ska komma ihåg,och helst samtidigt...

Vilken bra tråd:)
Känner precis igen mig i hur svårt det är att förändra sin ridning.

Har alltid varit en hobbyryttare men nu bestämt att jag och medryttarhästen ska ut och tävla dressyr, men då måste jag först sitta rätt. För jag vet att då funkar allt så himla bra, har en perfekt läromästare som är extremt känslig för hjälperna, särskilt vikthjälper och om jag spänner mig.
Var faktiskt rätt kul när min tränare satt upp och hennes kommentar blev -OJ, är han så här känslig, här har du verkligen en utmaning... Men samtidigt är det ju något positivt som förhoppningsvis kommer att vara till vår födel framåt:)

Tänkte bidra med mina tips:
  • Hitta ditt grundproblem, det är ju ofta det som gör att allt annat faller också, är inte sätet starkt och bra är det svårt att få händerna rätt, eller skänklarna. Jag upplever att det mest skapar spänningar att börja med att fokusera på en enskild del.
  • Fundera på om du har kroppsliga hinder, stela muskler eller snedhet?
    Jag har nyss gått två gånger till en idrottsmassör för att jag fick ont i ländryggen, det berodde tydligen på förkortade muskler i höfböjaren och lårens framsida. Han hittade även att jag har stela sätesmuskler och på lårens baksida.
    Så efter massage på låren, rumpan:o och ländryggen känns det redan mycket bättre. Nu har jag fått ett stretchingprogram och jag är jättenyfiken på att testa om min ridning blir bättre av det.
    Jag tror verkligen det kommer att hjälpa för mitt problem har alltid varit att just slappna av i överskänkeln och få den lång och omvriden in mot hästen, det har i sin tur gjort att jag inte kan trampa ner hälen osv..

Har hitills lyckats med en stor förändring; att sluta svanka och luta mig framåt och istället slappna av så jag kommer ner i sadeln bättre. Det tog ett år av ridning 1-2dgr i veckan innan jag verkligen blivit bättre, men problemet kommer fortfarande tillbaka ibland.

Jag är jättemotiverad att sätta igång med mina förändringar nu, särskilt när jag vet vad mina svagheter beror på och att jag kan öva på dem även om jag bara rider tre gånger i veckan; stretching, styrketräning av mag och ryggmuskler osv. hemma.

Det kommer nog att bli en tuff vår för mig!

*kl*
Det är verkligen intressant att följa alla inläggs tips och vägar till en bättre sits. Vi verkar vara många, vi som jobbar med sitsen :D

Jag tror att många av problemen hänger ihop, d v s lyfts blicken blir hållningen bättre, blir hållningen bättre förbättras benen och blir mer avslappnade osv, osv.

Och javisst gäller det att hitta någon slags känsla mitt i alltihopa också, för mycket av ridningen sitter ju i känslan.

Hej!
Alla ryttare har vissa problem med att sitta rätt. De vanligaste är att händerna förstör mer än gör nytta. Balans och en avslappnad sits är mycket viktigt. Håll andan och hästen kommer spänna sig, andas ut och hästen slappnar av. Många spänner sig och håller andan omedvetet.

Var glad att du träffat en tränare som hjälper dig med din sits! även svårklassryttare har tränare!

Sänk dina krav på dig själv, det låter som du är lite väl hård mot dig själv. Om du har höga krav är det lätt att du blockerar dig. Njut av din ridning och dina nya insikter.

Jag var på en clinic i somras med Perry Wood. Han sa till en spänd kvinna på en sprallig unghäst : Open your heart and listen to the horse. Det förändrade hela hennes ridning - och hästen! Han fick henne att släppa prestigen och slappna av och bara följa sin häst i rörelserna.
Carina

Tack för din input! Jag ÄR glad att jag har träffat en tränare som hjälper mig med sitsen, önskar bara att vi setts redan för ett antal år sen :D Alla fel har blivit så befästa med tiden.

Du har rätt i att jag ställer höga krav på mig själv, men nu har jag i alla fall insett att jag måste koncentrera mig på min sits och strunta i hur hästen går för tillfället, d v s släppa kontrollbehovet. Jag har insett mina brister, försöker rätta till dem och jag känner mig motiverad att göra det :)

Jag började med att sitta rakt över hästen, det var där hela "grundfelet" satt. Sen när jag nött på det i två-tre månader lades det mer fokus på tygellängden också. Först var det bara "sitt rakt!" och sen blev det mer "rakt! tygeln!"

Tack för dina tankar och erfarenheter! :bow: Jag rider med stigbyglar nu på intruktion från min tränare för att jag direkt skall märka om jag tappar någon av dem, vilket är en indikation på att jag benen inte är lika långa. Min tidsplan för egen del innebär ca ett år av riktigt hårt slit för att få ordning på det grövsta och sen blir det naturligtvis ett evigt underhåll för att inte falla tillbaka i gamla hjulspår.

Ja det är alltid lätt att säga hur det ska vara, svårare att göra själv :grin:
Jag har själv jobbat mycket med att slappna av och att sitta jämt i sadeln, har varit sned i höfterna förut, men fick hjälp av osteopat.

Har du läst Sally Swifts Ett med hästen?
Där beskriver hon några bra saker kring det här hur man kan tänka när man vill få en naturlig sits. Och hur bra det är om man kan bygga upp en känsla av hur det känns när allt fungerar, och försöka hitta den igen och igen... Det är ju alla dessa små guldkorn som vi ryttare lever för :angel:

Ja detta med en bra sits...hur svårt är det nu inte??? Försöker och försöker få en bra "dressyrsits" men det är nog en lång väg att gå känns det som!!! Alltid något. Men bra med utmaningar!:banana:

kl

Min sotra beta är att ajg har en tendens att titta ned när ajg jobbar intensivt och då skiter sig resten, men efter ett långt uppehåll så är ajg glad att säga att sitsen är hundra gånger bättre än vad jag trodde den skulle vara iallafall, det är bara det och att räta lite på ryggen, men det kommer ju automatiskt när ajg tittar rakt fram sitället för ned.

Kul att veta att andra jobbar på med :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Sabotage?

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka