Börja med smakportioner?

MsSleepalot

Trådstartare
Hur började ni med smakportioner? Vad gav ni, hur mycket och hur länge? Alltså när började ni ge mer osv?

Berätta hur ni började:laugh:

Sv: Börja med smakportioner?

Jag började lite smått när min va 4 månader. Nu är han 6 månader och äter istort allt i barnmatsburken på en gång. han får nu barnmat 1 gång om dan och fruktpure 2 gånger om dan.

Började med gröt vid 3½ månad, sen lite mosad banan och mosad potatis med bröstmjölk.

Köpte sen burkar, potatis och palsternacka och allt vad de nu heter för att sen vid 5 månader börja försiktigt med lite kött. Biffstroganoff blev snabbt en favorit och är fortfarande!

började ge gröt vid 4 månader o gav inga andra smakportioner förrän hon kunde "tekniken". Gav sen hemmagjord potatispure, sen morot, majs, palsternacka.. ca 2-3 dagar med varje, var inga problem. sen började jag blanda och har efterhand introducerat det mesta... nu funkar ingenting (8,5 månad) förutom välling, gröt o yoghurt.. men tror, och hoppas, det beror på att hon varit sjuk i först kräksjuka o sen förkyld...

ps. Biffstroganoff är det enda hon alltid har ratat!! (även innan hon blev sjuk!) :rofl:

Vi började igår på fyramånadersdagen med lite mosad potatis blandad med ersättning. Planen är väl att ta några grönsaker först och sedan prova lite gröt och fruktmos.

Började med havregröt vid 3½ månad då han aldrig vart mätt. Grönsakspureèrna på burk ratade han direkt, började då koka & mixa grönsaker själv som jag frös in i portioner, det älskade han.

Vi tog potatis och en annan grönsak i taget, när vi tagit igenom oss alla började jag tillsätta lite kycklingfilè eller nörkött.

Nu är han 6½ månad och äter gröt, majsvälling, fruktpurè samt hemlagat/burkmat från Hipp, det enda som duger.

//Linda

Jag började "som man ska" med potatis utblandat med bröstmjölk. Gossen var då 4 månader. Det var jäääätteäckligt! Han grät och rös och tyckte att jag var ett monster. Vi provade palsternacka istället och blandade med smör. Mycket bättre!

Jag kokar palsternacka, morot och broccoli (var och en för sig) och kör med mixerstav. Lägger moset i en sprits och spritsar ut små "toppar" på ett bakplåtspapper. In med topparna i frysen och då de är frusna ner i burkar. Då kan man lätt plocka fram ett par toppar för smakisar varje dag och slipper göra massor av jobb varje gång och slipper köpa dyr barnmat också!

Sonen är nu sex månader och är fortfarande inte övertygad om att man kan äta annat än bröstmjölk, så vi harvar på med topparna samt med banan, äpple, gröt och annat smått och gott.

Förresten! När jag nämnde för BVC-tanten att han inte gillade maten utblandad med bröstmjölk sade hon att "så var det ju" det gick oftast bättre med smör. Jaha? Varför rekommenderar dom då alla att prova späda med bröstmjölk?

Loke har alltid haft bra aptit och alltid varit glad i mat.
Dessutom så är han lite stor, så vi fick "klartecken" från BVC att börja med smakis från 3 månaders ålder. Då blev det fruktpuréer, majs, broccoli, blomkål etc. Googlade efter barnmatsrecept.

Han fick så mycket som han ville ha. Ville han bara ha en halv tesked så fick han det. Ville han ha mer, så fick han det. Tog det helt i hans takt.

Ökade gradvis vecka för vecka och maten blev mer avancerad månad för månad. Det blev mer och mer kött, kyckling och fisk och lite kryddor. Ville han inte ha en dag, så slapp han. Ville han ha extra dagen efter så fick han det.

Välling började vi med när han var mellan 4 och 5 månader gammal, efter att BVC sa att det vore lämpligt då han är så stor.

Ammade delvis tills han var 3 månader, efter det gick vi över helt och hållet till ersättningen.
När vi började med vällingen så fick han varannan välling och varannan ersättning så att magen skulle vänja sig. Det höll på i någon,några veckor.

Vi började när Linus var ca 3.5 månad. Då fick han sötpotatis blandat med bröstmjölk och liten klick rapsolja, därefter gick vi igenom rotsaker/grönsaker. Körde samma 2-3 dagar och han bestämde själv hur mycket han ville ha. När vi gått igenom alla grönsakerna gjorde vi samma med frukt.

Började med gröt vid ca 4 mån. Nu är han 5 mån och vi har börjat så smått med kött och fisk. Har bytt ut lunchen till mat+fruktpuré, får gröt på kvällen och välling blandat med bröstmjölk sista målet innan sängdax. De andra målen får han urpumpad bröstmjölk.

Liknande trådar

Gravid - 1år Vi har börjat potträning lite smått. Pottan vi har är lite för låg fram, så det blir mycket kiss utanför även om man försöker hålla ner...
Svar
6
· Visningar
649
Senast: Imogen
·
Gravid - 1år Fick efter min tredje graviditet åderbråck på ena benet, inte särskilt mycket. Men det har blivit mer och mer hela tiden sedan dess, nu...
Svar
10
· Visningar
861
Senast: Humla
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
653
Senast: Bufera
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
683
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka