Börja med NH, hur gör jag?

S

Sheltien

Jo, idag fick jag hem en häst som jag ska ha i ett halvår, hinner ju inte uträtta stordåd på så kort tid men jag som är van vid hästar som följer mig som en hund, som jag aldrig behöver ha grimma på och som står där jag ställer den vill få lite "fason" på ynglingen jag fick hem idag. Han är väldigt framfusig och "påig". Vist backar han då man lyfter handen och så men lika fort som den är nere så är han på samma ställe som innan.

Nu vill jag ha lite tips på hur jag kan träna på bästa sätt, jag har tränat andra hästar lite amatörnässigt sådär men det har ju uppenbarligen gått bra, men samtidigt har de hästarna haft det "i sig" så att säga. Mulle är aningen mer självständig och är inte så beroende av en ledare som många hästar är. Märks både i hagen och hantering, han tar reda på sig själv utan att vaa dominant.

Tips tack!
 
Du verkar ju kunna det :)
Kan du inte förtsätta göra som du brukar, och prova dig lite fram?
NH bygger mycket på suntförnuft...och man kan ju göra underverk på ett halvår....jag håller på dig! :)

Sam
 

Liknande trådar

Hästvård För ett par år sedan gjorde jag något otroligt oansvarigt och köpte en osedd häst från utlandet. Från ett känt försäljningsställe som...
Svar
16
· Visningar
3 301
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 483
Senast: Bregen
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 455
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp