Börja med mat

vinkelina

Trådstartare
Här i Finland skall man börja introducera mat när barnet är 4-6 månader, gärna att man börjar tidigt. Så, vi borde kanske börja....snart.

Men känner mig lite lost på hur man gör. De tips vi får från BVC är morot-potatis-batat (en sak åt gången) och en tesked som vi ökar på, typ en tsk första dagen, två andra osv. Hur mycket kan man ge totalt. Kan man börja blanda morot och potatis när båda smaker är invanda? Eller, finns de kanske en bra bok att läsa? (Fick en broschyr men blev inte klokare)

Kollade butikens utbud men allt som var för fyra månader var "söta" smaker typ persika,blåbär osv

Gör det enkelt! Nästa gång ni äter sås eller något annat kletigt, doppa ner en sked och ge till barnet så det får hålla själv och smaska i sig (risk för kladd och för att inte så mycket hamnar i munnen :D) Äter ni kokta grönsaker, ris eller annat lagom mjukt är det bara att lägga lite framför barnet så det får testa. För oss funkade även en taste teaser (sån där jättenapp man kan lägga mat i) superbra Yoghurt, fruktpure, grönsaksbitar, potatismos, det är bara att peta i vad som helst :) ger man större mängder ska man undvika salt, socker osv men för mindre mängder spelar det ingen roll.

Gör det enkelt! Nästa gång ni äter sås eller något annat kletigt, doppa ner en sked och ge till barnet så det får hålla själv och smaska i sig (risk för kladd och för att inte så mycket hamnar i munnen :D) Äter ni kokta grönsaker, ris eller annat lagom mjukt är det bara att lägga lite framför barnet så det får testa. För oss funkade även en taste teaser (sån där jättenapp man kan lägga mat i) superbra Yoghurt, fruktpure, grönsaksbitar, potatismos, det är bara att peta i vad som helst :) ger man större mängder ska man undvika salt, socker osv men för mindre mängder spelar det ingen roll.

Gav ni bitar från fyra månader? Alltså typ kokta grönsaker? Hur små/stora?

Vi har kört typ blw med tvåan och kommer även göra det med trean :)
Kort förklarat äter barnet själv från start och mer eller mindre samma mat som vi, finns jättebra grupper på Facebook med tips och recept mm :)

• Gilla
Reactions: Is

Typ sönderkokta eller ugnsstekta så de va supermjuka. Antingen pyttesmå så det nästan är grötig konsistens att sätta i taste teasern eller en större bit barnet kan smaska på. För en större bit var våra lite äldre, närmare sex månader. Viktigt att det är överkokt som sagt så de inte kan få loss en större hård bit som kan fastna! Man kan även ge typ småbitar av mjuk macka med mycket smör och där man skurit bort kanterna, bitar av stekt eller kokt ägg, leverpastej m.m. Allt som är så mjukt att det i princip löser upp sig i munnen och så håll koll så de inte pular in massor på en gång så klart :)

Här i Finland skall man börja introducera mat när barnet är 4-6 månader, gärna att man börjar tidigt. Så, vi borde kanske börja....snart.

Men känner mig lite lost på hur man gör. De tips vi får från BVC är morot-potatis-batat (en sak åt gången) och en tesked som vi ökar på, typ en tsk första dagen, två andra osv. Hur mycket kan man ge totalt. Kan man börja blanda morot och potatis när båda smaker är invanda? Eller, finns de kanske en bra bok att läsa? (Fick en broschyr men blev inte klokare)

Kollade butikens utbud men allt som var för fyra månader var "söta" smaker typ persika,blåbär osv

Med första barnet körde jag riktlinjerna enligt punkt och pricka. Börja vid fyra månader, en smak i taget, varje smak i sju dagar innan man får byta, och inget sött för annars vänjer de sig vid söt mat.

Helt värdelöst, dels tog det ju evigheter att hinna prova något eftersom man bara hann fyra saker per månad, och barnet dissade äcklat palsternacka och potatis och vad man nu skulle prova för grönsaker. Lagom kul att för sjunde dagen i rad försöka bjuda potatis som barnet redan första dagen tydligt hade visat att han inte tyckte om, och så skulle man envisas med den sex dagar till innan man fick prova något annat.

Andra barnet struntade jag i det där. Han var inte heller intresserad av mat vid fyra månaders ålder, så då väntade jag med maten tills det fanns intresse istället för att envisas just då. Bröstmjölken är ju redan söt, så om det är så farligt att de får smak på sött ska man ju inte amma alls, i så fall. Så jag började med frukt och barngröt istället, vid 5-6 månader istället. Provade olika saker och körde vidare på sånt som barnet verkade gilla. Det funkade mycket bättre, och blev i slutändan samma resultat (båda åt som ettåringar det mesta, yngsta barnet blev mindre kräset än det äldsta), fast metod nummer två var otroligt mycket smidigare och mindre frustrerande för alla.

Enligt min senaste BM är de senaste rönen (för typ 3 år sedan :D) att barnen bör få börja smaka från våra tallrikar när de själva visar intresse för det från, från 4 månaders ålder. Alltså bara smaka av vad vi andra äter, ingen specialmat (även fast man såklart kan ta de lugnt med starka kryddor och så).

Vi började med att mosa välkokt potatis i bröstmjölk. Någon tesked som prov varje dag i någon vecka - ökade på när smaken gillades. Sen testade vi mosad banan, aprikospuré o andra puréer allteftersom. Så småningom majsvälling och eller majsgröt.

Vi började med en sak i taget, det kunde vara flera olika saker samma dag, men just att det inte är färdiga blandade frukter eller maträtter tex äpple och katrinplommon osv. På så sätt fick han lära sig hur just morot smakar, hur just banan smakar, hur just päron smakar osv.

Vi började med att ge en slick på fingret från vår mat när det var sås m.m. och sedan en sån napp som man kan lägga frukt i alt. ge en sked av egna fruktpureer (det är ju bara att mosa det mesta eller köra med en stavmixer). På kvällen gav vi en miniportion gröt som vi successivt ökade på, när han var sex månader åt han en hel portion på kvällen vilket gjorde underverk för nattsömnen!

Vi gav mer än rekommenderat för att sonen skrek efter mer mat- det var gott och han var hungrig. Men vi såg till att ge lite och öka successivt och hela tiden hålla koll på magen. Ett bra tips för att hjälpa magen att hålla igång är att ha i kallpressad rapsolja i gröten och att ge päron, katrinplommon eller aprikos- frukt som hjälper magen åt rätt håll helt enkelt :)

Började med blw här hemma när barnet var 6-7 månader. Nu är hon snart 10 mån (25: e) och äter i stort sett samma mat som jag gör, frulle/lunch/middag. Sen blir det mellis mellan målen också. Min man tyckte det var läskigt i början, och min svärmor. Men de har vant sig och barnet äter jättebra, så bra att hon själv fasat ut ersättningen. Blir bara en sista flaska ersättning till sista målet innan säng :)

På svenska sidorna Livsmedelsverket och 1177 finns i mitt tycke väldigt bra info på hur man kan introducera mat för spädbarn. Även tips på mat.

Med första barnet körde jag riktlinjerna enligt punkt och pricka. Börja vid fyra månader, en smak i taget, varje smak i sju dagar innan man får byta, och inget sött för annars vänjer de sig vid söt mat.

Helt värdelöst, dels tog det ju evigheter att hinna prova något eftersom man bara hann fyra saker per månad, och barnet dissade äcklat palsternacka och potatis och vad man nu skulle prova för grönsaker. Lagom kul att för sjunde dagen i rad försöka bjuda potatis som barnet redan första dagen tydligt hade visat att han inte tyckte om, och så skulle man envisas med den sex dagar till innan man fick prova något annat.

Andra barnet struntade jag i det där. Han var inte heller intresserad av mat vid fyra månaders ålder, så då väntade jag med maten tills det fanns intresse istället för att envisas just då. Bröstmjölken är ju redan söt, så om det är så farligt att de får smak på sött ska man ju inte amma alls, i så fall. Så jag började med frukt och barngröt istället, vid 5-6 månader istället. Provade olika saker och körde vidare på sånt som barnet verkade gilla. Det funkade mycket bättre, och blev i slutändan samma resultat (båda åt som ettåringar det mesta, yngsta barnet blev mindre kräset än det äldsta), fast metod nummer två var otroligt mycket smidigare och mindre frustrerande för alla.

De riktlinjerna är ändrade nu också. Både det där med en smak i taget och att man ska börja vid 4 månaders ålder :)

Jag kommer börja med frukt och annat gott, mosad potatis känns inte som det som man vill starta livet med. Förra gången var jag duktig och skulle mosa rotfrukter till förbannelse, denna gång kommer kag satsa på att börja med sånt som mer garanterat går hem.

Jag kommer börja med frukt och annat gott, mosad potatis känns inte som det som man vill starta livet med. Förra gången var jag duktig och skulle mosa rotfrukter till förbannelse, denna gång kommer kag satsa på att börja med sånt som mer garanterat går hem.

Mosad färskpotatis med massa smör :love:

*kl
Jag har ingen plan. Äter mycket bananer så det lär han väl vilja testa så småningom :)

A hatade mosad potatis men åt glatt mosade morötter direkt.

BVC var lite upprörda och hävdade att man skulle börja med potatis och hålla sig till potatis tills barnet gav sig och tyckte om det eftersom potatis är en stapelföda i samhället (Va? haha). Nåja det var ju försent och han åt allt annat från jordärtskockor till banan. Efter några år åt han potatismos också, men han åt hela potatisar före det (potatismos verkade klibba ihop munnen). Antar att även bebisar kan ha personlig smak...

Jag tror inte det spelar någon roll. Tror inte det är en fin konst med små marginaler utan mer av en, höfta till lite och kör de där teskedarna. Vi ökade inte på med en om dagen, till slut skulle det ju blivit sju teskedar om dagen på bara en vecka och ett mål utbytt efter två och det är ju smakisar. De ska väl helst äta mest mjölk till 6 månader. Vi började vid 4 månader, riktlinjerna ändrades precis till 6 när vi började men han var intresserad så vi gjorde så. Nu vet jag inte hur riktlinjerna ser ut.

Senast ändrad:
Jag skulle vilja tipsa om Ann Fernholms bok "Smakäventyret"
Hade önskat det funnits en sån bok när mina barn var små :)

Vi orkade aldrig hållas med mos med minstingen. Hon fick små bitar att peta i sig. Det kunde vara ris, pasta, potatis och kokta grönsaker, allt som kändes mjukt och bebisvänligt. Väldigt små bitar alternativt så stora att hon kunde hålla ordentligt i dem så inte hela biten liksom trillar ner i halsen. När hon lärde sig att hantera bitarna blev de kanske lite mer slarvigt delade :p sen har vår minsta varit väldigt duktig på att hantera mat hela tiden. Ett barn som varit "slarvig" när hen åt skulle jag nog inte låta äta bitar vid 4-5 mån :p

Vår väldigt kloka bm sa att barn ska få smaka det dom är intresserade av och när dom är intresserade. Tror det första dottern smakade var glass. Så fort hon visade intresse för nåt (började nog runt 4 månader) så fick hon testa lite så länge det inte var för varmt eller alldeles för starkt. När.hon blev lite större och mer aktivt satt med vid matbordet körde vi något åt blw- hållet så hon fick lite av allt det vi åt och fick peta i sig det hon själv ville. Har iaf här resulterat i en mycket matintresserad tjej som vill smaka allt och som har bra koll på sina hunger och mättnadskänslor.

BVC var lite upprörda och hävdade att man skulle börja med potatis och hålla sig till potatis tills barnet gav sig och tyckte om det eftersom potatis är en stapelföda i samhället (Va? haha). Nåja det var ju försent och han åt allt annat från jordärtskockor till banan. Efter några år åt han potatismos också, men han åt hela potatisar före det (potatismos verkade klibba ihop munnen). Antar att även bebisar kan ha personlig smak...

Omg! Om vi hade gjort så med dottern hade vi fortfarande inte kommit längre än till potatis för hon är fyra år och avskyr fortfarande det :D:p

Liknande trådar

Gravid - 1år Vi började med smakportioner vid ca 5 mån ålder, då gick det att få i honom ngn tesked av typ potatis, morot, palsternacka. Men det där...
Svar
16
· Visningar
2 684
Senast: Echa
·
Gravid - 1år Jag vet att alla barn är olika och allt, men jag vet inte riktigt hur jag skall göra med mat till min flicka. Jag började med smakisar...
Svar
13
· Visningar
918
Senast: vindvissla
·
T
  • Låst
Övr. Barn Har börjat med potatis till lilla Ida nu. Hon har verkat så intresserad så hon har fått börja trots att hon inte ens är 5 månader än...
Svar
14
· Visningar
990
Senast: Mysaan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama