Börja med hästar igen

uzaan

Trådstartare
Jag har det sista blivit mer och mer sugen på att börja med hästar igen. Red mycket som barn. Både på ridskola och På en grannes häst. när jag var 19 år fick jag barn och då slutade jag rida. Nu har jag som sagt fått en stark längtan efter hästar och ridning. Även skötsel av häst, mockning mm. Jag känner dock ingen som har häst. Därför gick jag nu med här för jag tänkte att jag kan ju iaf börja fräscha upp mig inom området och se vad det leder så småningom. Har ni hästvana några tips kanske??

Sv: Börja med hästar igen

Ja.. Hur man går tillväga för att komma igång med hästar igen. Det är ju svårt när man inte känner någon med hästar. Kan man tex vandra in till ett stall o fråga om de behöver hjälp??

Jag är i lite samma sits som du (ridit hela uppväxten men nu knappt alls sedan jag var 17 - är idag 29 - och har verkligen längtat tillbaka under dessa 12 år) och jag har precis börjat ta privatlektioner sedan jag insett att det trots allt inte är så farligt dyrt. Underbart med välbehövlig repetition och att åter få in hästar i mitt liv. Jag är överlycklig! En dröm är - precis som du säger - att man också skulle känna någon med häst! :)

Jag hade börjat med att kontakta närmsta (bästa?) ridskola. Ta några lektioner och känn efter. Där finns ju också stor chans att träffa likasinnade;)

Mm. vi har bara en ridskola nära mig, vad jag känner till iaf. Får väl kolla upp dom o kontakta och se vad de har att erbjuda. På deras hemsida ser det ut som att det bara finns en vuxengrupp och då antar jag att det är för vana ryttare men det vet man ju inte om man inte frågar. :)

Jag gjorde själv uppehåll i över tio år och började sen med uteritter på ridskola. Jag tyckte det var skönt att slippa prestera något och bara komma ihåg hur jag skulle hantera hästen och min kropp.

Sen fick jag en favorithäst på ridskolan som jag började pyssla med, och efter några år köpte jag henne. Det var nio år sen nu och jag har aldrig ångrat mig.

Vi hade en gång en tjej som genom knack på stalldörr utan erfarenhet alls som var med i stallet ett tag .. Hon frågade om att få vara med och hjälpa till med stallskötsel och bekanta sig med hästarna .. Hon var med flera dagar i veckan. Hjälpte till med mockning, foderfix, hästskötsel och kollade när vi red. Vi hjälpte henne så hon fick rida ibland när det passade. Hon fick lite ridlektioner, och sedan fick hon skritta av och fram hästar. Efter ett par månader kunde hon rida med ut i skogen med sällskap. Efter ett år så tog en en häst på foder som hon senare köpte. Det var hennes väg in i hästvärlden. Och det har fungerat jätte bra ...

Hon berättade i efterhand att hon spanat in vårat stall, sett att vi var aktiva och hade flera hästar samt att ridbana fanns där tränare dök upp ibland. Hon ville hjälpa till någonstans där hon kunde lära sig nått och inte bara få klara sig själv.

Så visst kan man knacka på hos folk, förklara vem man är och vad man vill och se vad det leder till ... Det jag tycker att man skall vara noga med är att själv känna vart ens gränser går, då hästar kan vara både farliga och svåra att hantera samt att dess ägare inte alltid ser risker som risker osv .. Att man känner sig trygg och inte blir utnyttjad.

Har man dessutom erfarenhet sedan tidigare så skulle jag tycka att det är OK att svara på medryttar annonser till hästar som är lugna och trygga, gärna uppstallade i stall där fler hästar och sällskap av annat hästfolk finns. Du kan kanske skriva en annons själv ... Jag personligen skulle inte ha något emot att hjälpa till lite extra för en medryttares skull i början om det leder till något bra för mig och min häst.

Jag har kommit en väldigt liten bit på väg o skickat ett mail till ridskolan här och frågat vad de har att erbjuda. Sen har jag också gått förbi ett stall.. (Min lillasyster brukar gå den vägen med sin dotter för att klappa hästarna o ponnyn som hon säger... Systerdottern är 2 år o kallar alla i hagen för hästar utom fjordingen som gick där för det var en ponny ):D

Nåväl.. Jag har planerat att gå den promenaden ibland och har jag tur så finns det människor på gården också. Såg inte någon alls när vi var där men.. % eller 6 hästar fanns det o fjordingen blev jag lite kär i....

Vi är några stycken som gjort uppehåll och som tagit upp tråden igen (det finns en o annan tråd i ämnet här på buke). Jag har väl aldrig varit utan själva hästbiten men ville börjar rida igen. Sagt o gjort..kontaktade en ridskola och på den vägen är det. Jag är sjukt nöjd över mig själv som vågade ta det steget.

Jag hoppas du hittar den ridskola/häst som passar dig och att du vågar ta steget. :)

Jag är ganska nyinflyttad på min ort, flytta 63 mil till kärleken. Så nu har jag en häst jag får rida när jag vill och känner för det, plus att jag var in till ridskolan här i närheten och hörde om man fick börja i januari, och bra gick det :)! Sa som det var att jag ville träna upp mina kunskaper igen, så jag hamna i en grupp med ganska erfarna men jättetrevliga tjejer jag rider med en gång i veckan nu! Vi har skitroligt plus att man lär sig så himla mycke varje gång!

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
631
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 035
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 318
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?