Sv: Börja med hästar igen
Vi hade en gång en tjej som genom knack på stalldörr utan erfarenhet alls som var med i stallet ett tag .. Hon frågade om att få vara med och hjälpa till med stallskötsel och bekanta sig med hästarna .. Hon var med flera dagar i veckan. Hjälpte till med mockning, foderfix, hästskötsel och kollade när vi red. Vi hjälpte henne så hon fick rida ibland när det passade. Hon fick lite ridlektioner, och sedan fick hon skritta av och fram hästar. Efter ett par månader kunde hon rida med ut i skogen med sällskap. Efter ett år så tog en en häst på foder som hon senare köpte. Det var hennes väg in i hästvärlden. Och det har fungerat jätte bra ...
Hon berättade i efterhand att hon spanat in vårat stall, sett att vi var aktiva och hade flera hästar samt att ridbana fanns där tränare dök upp ibland. Hon ville hjälpa till någonstans där hon kunde lära sig nått och inte bara få klara sig själv.
Så visst kan man knacka på hos folk, förklara vem man är och vad man vill och se vad det leder till ... Det jag tycker att man skall vara noga med är att själv känna vart ens gränser går, då hästar kan vara både farliga och svåra att hantera samt att dess ägare inte alltid ser risker som risker osv .. Att man känner sig trygg och inte blir utnyttjad.
Har man dessutom erfarenhet sedan tidigare så skulle jag tycka att det är OK att svara på medryttar annonser till hästar som är lugna och trygga, gärna uppstallade i stall där fler hästar och sällskap av annat hästfolk finns. Du kan kanske skriva en annons själv ... Jag personligen skulle inte ha något emot att hjälpa till lite extra för en medryttares skull i början om det leder till något bra för mig och min häst.