Börja lite med travigångsättningar?? Hjälp?!

R

ramada

Hej allihop!

Behöver lite hjälp, har en 11 årig travare som jag just börjat med att skola enligt den akademiska ridkonstens lära.
Jag personligen var på kurs som fotfolk i Mars, fastnade totalt och tog med mig hästen i Maj på nästa kurs. Framåt-nedåt hade vi redan övat på så det satt så då fick jag fortsätta med böjd på volt,rakt fram o.s.v. det slutade med att killen gjorde öppna och sluta några steg åt varje håll sista dagen.:D (stolt matte)
Hemuppdrag var att fortsätta befästa öppna,sluta,böjd rakt fram och på volt, flytta in och ut på volt m.m. Instruktören ville även gärna att jag skulle prova lite travigångsättningar.... här till mitt problem...:confused:
Jag har börjat smått med skolskritt, att lyfta inner bak samtidigt som ytter fram och det går ganska bra när jag tar honom på volt runt mig och lägger till spö på innerbak ska också lära in ett ljud för taktändring..........men nu vet jag inte hur jag fortsätter efter detta?
Ska han kunna skolskritten rakt fram innan jag tar upp honom i trav?
Eller hur går jag vidare?
Hoppas ni har tips som kan hjälpa mig vidare...:(
(har KW´s bok Sk*la din h*ast)
Tacksam för alla råd jag kan få!:bow:
 
Sv: Börja lite med travigångsättningar?? Hjälp?!

hmmm..:confused:
27 som tittat men ingen som har några tips?:(

puuuuutt
 
Sv: Börja lite med travigångsättningar?? Hjälp?!

Det låter avancerat att börja med skolskritt innan skolorna sitter klockrent.
 
Sv: Börja lite med travigångsättningar?? Hjälp?!

Jag tycker att det låter som om du komplicerar saker i onödan. Det enda du behöver göra är att från en vanlig lösgjord skritt på volt med hästen eftergiven i insidan lägga till innerskänkeln och låta den börja trava. Detta gör man normalt sett första eller andra dagen man sitter på en unghäst som ska ridas in, så man behöver inte göra någon stor affär av det.
 
Sv: Börja lite med travigångsättningar?? Hjälp?!

Som CillaW säger, "man måste lära sig krypa, innan man kan gå". Arbeta med den hemläxa du har fått, samlande övningar kommer när grunderna sitter.

Jag har själv "been there, done that"... alltså "önskat göra för mycket". Men jag har fått lära mig den hårda vägen, både av kommentarer här på forumet och genom att min häst, börjat protestera och konstra när jag krävt saker, som hon inte varit grundutbildad för.

Så lägg du skolskritten på is, tills du har "gjort hemläxan" och visat den för din tränare. Då får du ny "hemläxa" till nästa gång.

Mvh

IngelaH
 
Sv: Börja lite med travigångsättningar?? Hjälp?!

okej, må hända jag gör det lite mer komplicerat än det behöver, men då ska jag helt enkelt bara pröva den enkla vägen...:D
 
Sv: Börja lite med travigångsättningar?? Hjälp?!

Jo då skolorna, håller jag på ungefär varannan dag med just för att befästa och förfina, inga långa pass och vi slutar när det går som bäst så jag inte kräver för mycket. Han e ju trots allt nybörjare och så jag med ;)
Jag har lärt honom att lyfta innerbak när spöt läggs till så då kändes det mest naturligt att börja känna lite på skolskritten då instruktören sa att det var nästa steg och att jag gärna fick börja smaka på den tills vi skulle ses nästa gång.

men som svea sa, kanske inte ska komplicera det utan bara köra på lite mer skolor, liten volt, stor volt och sedan när jag känner att han är med mig inte dramatisera utan bara försöka fatta lite trav vid hand så har jag en början..

men jag kan lätt tänka mig att det blir så att man vill kunna allt på en gång,(för det är ju så roligt!:love:) men för vår del gör det inget hur lång tid det tar, vi har ju massor av år på oss att växa ihop och utbilda varann.
som min instruktör också rådde mig till, sluta alltid på topp, är det ingen bra dag, backa ett steg i arbetet och låt honom utföra något han kan och avsluta med det. Träna ska alltid vara roligt :)
 
Sv: Börja lite med travigångsättningar?? Hjälp?!

Har du en 11-årig travhäst som inte kan trava :confused: ;)

Det är väl ny kurs om några veckor, blir kul att se lillhingsten igen om ni kommer då :)
 
Sv: Börja lite med travigångsättningar?? Hjälp?!

Har du en 11-årig travhäst som inte kan trava :confused: ;)

Min travare kunde knappt trava om hon inte hade en bra dag när hon var 22! Det blev snarare någon konstig kombination av stapplig trav, tölt och en smula galopp med frambenen :angel::rofl: Men med 2 års AR-träning har det hänt mycket :love:
 
Sv: Börja lite med travigångsättningar?? Hjälp?!

Halloj!

Jo då så klart kan han trava... :p hihi.
Ja det ser tyvärr illa ut med kursen i alla fall nu i höst, har svårt att få tag på en transport att låna. Men har hört ryktas om att A-C skulle komma ut till ridhuset i nordingrå i Oktober så dit ska jag iaf.
Men det ska investeras i en transport till våren så då kan jag komma och hälsa på oftare hos er .....:D
 
Sv: Börja lite med travigångsättningar?? Hjälp?!

Låt traven bli en liten belöning efter dina pass. Så gör jag. Jag har en travare som är, ja inte så stabil om man säger så. Jag rider öppna sluta skänkelvikningar volter åttor och sen så travar vi. Dvs nu har vi kommit längre än så. Nu travar vi i böjda spår samt går ett par steg öppna. Men då är matte så glad. Belöna belöna belöna. Men samtidigt: inte bli för akademisk. Rida i tempo också låta hästen bli glad i en frisinnad öppen trav då och då.

Så att några travsteg... bromsa. Osv. Men sen finns det en sak till om det är en riktig travare, och det är att styra ut hästen på rakt spår - typ i frihet, typ ett fält... Då fattar hästen traven, sen kan man ta in den på volten igen. Så fort den saktar av styr ut den, så fort den fattar rytmen ta in den på volten igen. Mycket bra och hemligt knep. :bow:
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 983
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 705
Senast: Ramona
·
Ridning Hej! Har hittat liknande trådar men ingen som har riktigt samma problem som jag. Jag rider en kallblodstravare som jag precis börjat...
Svar
7
· Visningar
1 216
Senast: lytesout95
·
Hästvård Hej. Jag är desperat och behöver råd! Jag har ett 16-årigt sto som är korsning frieser/arab. För nästan två månader sedan så fick hon...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 407
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp