Börja köra med vagn?

B

Bamses husse

När kan min ardenner börja dra en lättare vagn på vägen?
Jag tänker mest åldersmässigt för att inte frästa eller skada hans kropp under uppväxten?
Hur lång sträcka är lämplig ibörjan och när kan man öka på sträckan?
Han är nu drygt ett år och jag skall precis börja köra in honom.
Jag har varit ute och gått med honom med en lånad loksele, han brydde sig inte om selen alls, jag lät honom lukta undesöka den innan jag la den. Jag har gått mycket med honom i skogen bland grenar och buskar som stryker ut efter honom.
Han känns ganska säker och stabil.Han är väldigt lungn av sin natur. :)

Sv: Börja köra med vagn?

Bamses husse skrev:
När kan min ardenner börja dra en lättare vagn på vägen?
Jag tänker mest åldersmässigt för att inte frästa eller skada hans kropp under uppväxten?
Hur lång sträcka är lämplig ibörjan och när kan man öka på sträckan?
Han är nu drygt ett år och jag skall precis börja köra in honom.
Jag har varit ute och gått med honom med en lånad loksele, han brydde sig inte om selen alls, jag lät honom lukta undesöka den innan jag la den. Jag har gått mycket med honom i skogen bland grenar och buskar som stryker ut efter honom.
Han känns ganska säker och stabil.Han är väldigt lungn av sin natur. :)

Jag personligen tycker att han kan dra en LÄTT vagn typ rockard vid 1.5 års ålder OM han är mogen för uppgiften.

åke skrev:
Jag personligen tycker att han kan dra en LÄTT vagn typ rockard vid 1.5 års ålder OM han är mogen för uppgiften.

Okej :)
Om han då är mogen vid 1.5 års ålder, hur lång sträcka är lämplig att köra?

Hej!

Först kanske det räcker med att visa vagnen och skrammla med den. När hästen inte bryr sig kan man lära den gå i skaklarna, och det finns det en del varianter på!
En tråd om "hästen in i skaklarna"
Jag tycker inte du ska hålla på mer än en kvart-20 min åt gången. Borsta, sela, tömkör och sätt för vangnen: 10-15 min, körning: 5-10 min.

Mvh Lisa

_L_ skrev:
Hej!

Först kanske det räcker med att visa vagnen och skrammla med den. När hästen inte bryr sig kan man lära den gå i skaklarna, och det finns det en del varianter på!
En tråd om "hästen in i skaklarna"
Jag tycker inte du ska hålla på mer än en kvart-20 min åt gången. Borsta, sela, tömkör och sätt för vangnen: 10-15 min, körning: 5-10 min.

Mvh Lisa
Håller med........

Liknande trådar

Körning Jag skulle gärna vilja ha lite råd och tips inför förestående köp av diverse utrustning, främst sele då. Jag har en shirevalack som...
Svar
4
· Visningar
1 108
Senast: schelin_j
·
L
Körning Hej allihopa, jag hade förut ett riktigt stort halvblod som jag lät köra in som fyraåring. Det var min första häst och jag köpte en...
2
Svar
35
· Visningar
3 670
Senast: _L_
·
N
Körning Är nybörjare på det här med körning.... Finns säkert tusentals trådar om detta men men...hoppas ni orkar svara på mina frågor? :angel...
Svar
8
· Visningar
1 074
Senast: Ninjaninis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka