Börja Klippa ?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare PilliPilla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 765
Sv: Börja Klippa ?

ska och ska, jag vene men jag har klippt min pålle redan:p

Det finns väl egentligen inget "ska"? :)

Vi klipper när vi märker att hästen svettas så mycket att det blir ett problem.

Kan nämna att förra året var vår pålle redan klippt för då var det mycket varmare vid den här tiden. Han blev sjö-blöt på nästan hela kroppen vid normal ridning. Väldigt jobbigt när man inte har hästen hemma och sedemera inte kan stå kvar i stallet och vänta tills hästen torkat. Man vill ju inte lägga på ett utetäcke på en dyngsvettig häst.

Detta året har vi fortfarande inte klippt, han blir bara lite svettig där sadeln och sadelgjorden suttit så det är inte så farligt.

Men pälsen blir ju tjockare och tjockare så snart får vi nog klippa ändå. :)

Jag har hört att man ska vänta tills hästen satt färdigt vinterpälsen, och det tycker jag låter mest logiskt. Annars växer det ju ut igen :p Har också hört att det kan störa pälssättningen om man klipper för sent (typ på våren). Men jag vet inte... :p

Jaa svinpäls sägs ju kunna bero på klippning vid fel tillfällen, men vissa säger att det inte alls har med det att göra. Jag väntar tills höstfällningen slutat och vinterpälsen kommit hyffsat. Klipper då, och sedan igen när det börjar bli för långt kring jan-feb. Ser till att ha klippt andra gången i god tid innan vårfällningen börjar. Då klipper jag inte, för jag vill att sommarpälsens strån ska vara näturliga, blanka och fina. Vill inte heller störa pälssättningen då, har sett vissa i stallet som blir klippta året om som får hemsk tuvig svinpäls efter betet. Inte snyggt!

Klipper inte min häst och har inte behövt göra det heller, då har hon ändå ridits och tränats normalt under hela vintern.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 872
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
971
Senast: Sirap
·
Kläder & Bli fin Ser att det finns folk som kan klippa sitt hår själva? Hur lyckas man klippa i nacken? Luggen går ju, men resten? Uppriktigt nyfiken.
2
Svar
25
· Visningar
1 496
Senast: corzette
·
Trädgård & Växter Jag är väl medveten om att det inte finns någon regel direkt för hur ofta gräs ska klippas som så, men om man tänker att man den här...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
3 986
Senast: TeamLundVer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka