börja klickträna hästen

vinkelina

Trådstartare
min fråga är lätt enkel. hur går man till väga, hur börjar man?

inget som jag har sysslat med tidigare alls, har ingen hund heller att öva på :D

Sv: börja klickträna hästen

min fråga är lätt enkel. hur går man till väga, hur börjar man?

inget som jag har sysslat med tidigare alls, har ingen hund heller att öva på :D

ta kontakt med en tränare och gå kurs eller ta lektion. Börja inte utifrån vad man säger på ett forum eller i böcker!

ett toppenträningssätt när det görs rätt, en riktig mardröm om det går fel. Precis som med all träning.

http://www.hastklicker.se/

lycka till!

Tips:
Hästklickertränare kan vara lite svåra att få tag i. Om du inte hittar någon så vänd dig till närmsta brukshundsklubb! Där brukar finnas klicker- och hästkunnigt folk. Värt ett försök!

Jag köpte faktiskt en bok och en klicker och körde igång bara från boken. Jag är otroligt nöjd med hur det har gått, och tyckte det var lätt att göra.. jag som vanligtvis har lite svårt att ge eftergift i precis rätt sekund och sånt tyckte klicker träning var mycket lättare. Med mig och min smart men hemskt omotiverad häst sa det bara "klick!" (haha :p). Men i alla fall, så jag skulle säga att om du inte har möjlighet att jobba med en tränare (det är så klart ändå bästa alternativet) så kan man lära sig helt okej från en bok. Däremot skulle jag inte försöka lära mig från ett forum ;) Men jag började med att hålla upp något intressant (jag använde boken haha) och klicka och ge godis när han nosade på boken. Eftersom han är nyfiken var det lätt att få honom att nosa på boken. Först trodde han det var liksom.. bara julafton.. sen fattade han väldigt snabbt (efter bara kanske 6-8 upprepningar) att han behövde nosa på boken för att få godis.. åh vad glad han var haha. Han tiggade godis rätt mycket i början men det försvann efter ett tag, nu tiggar han mindre än innan jag började med träningen, skönt!

låter ju bra med en bok, för nån tränare lär ja ju inte hitta här i alla fall. (kanske lönt att ta med hästen till närmaste brukshundsklubb :D)

vilken bok använde du?

har just oxå de problemet, att ja e för långsam med berömmet, har en jättesmart häst, som lätt blir uttråkad.

En bok som jag tycker är bra är Ben Harts bok The art and science of clickertraining.

Och ett tips till:
När du läst in dig lite på hur klickerträning funkar, prova inte på hästen på en gång. Gå till ex mataffären och klicka varje gång någon tar en speciell vara. Till exempel i mejeridisken; varje gång någon tar ett grönt mjölkpaket klicker du.
Folk tittar lite konstigt på en, men det är super-duper-bra träning för att få in timingen!
Alternativt, ta en bra kompis och förklara lite grann vad klickern innebär (inte för ingående, men lite snabbt). Bestäm en speciell rörelse, tex kliva upp på en stol, men berätta inte för kompisen. Nu till utmaningen: Du ska få din vän att kliva upp på stolen utan att säga något eller ge några kommandon förutom klicket!
Det är skitsvårt i början, men med lite träning blir både du och ditt "offer" "klickersmarta" och man är redo att prova på ett djur!

ja kan ju testa på katterna, kan man kanske få dem att fälla hår på kommando? (nu var ja elak igen)

Kollade lite på den där sidan och den såg bra ut. Så kör hårt, tycker det låter alldeles utmärkt att öva på katterna!

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 242
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 823
Senast: fixi
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 668
Senast: jemeni
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
592

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka