börja hoppa igen

B

Binegar

Jag har hållt på med hästar sedan 2002 och la runt 2005 ner hoppningen, och det engelska stuket helt för att börja med western. Förra sommaren köpte jag mig en arabvallack men det visade sig att western inte var hans grej. Han tyckte inte om det och jag har därför bestämt mig för att ta upp hoppningen igen.

Det hela började med cavalettibommar, men han mer eller mindre struntade i att de låg där, brakade bara rakt in i dem. Så jag gjorde ett 30cm-kryss, samma sak där, ingen respekt för hindret. Jag ställde istället upp ett 50cm rättuppstående hinder eftersom jag tänkte "nu måste han prestera för att kunna komma över". Och mycket riktigt, det gick galant.

Nu har jag fått upp ögonen för hoppningen igen, men eftersom både jag och hästen är så gröna på området (han har aldrig blivit hoppad med ryttare förut och har nyligen förstått att hinderna finns där för att man faktiskt ska hoppa över dem.

Han är positiv i allt jag gör med honom med hoppningen just nu. Men jag vill inte ta ut honom för hårt. Någon som kan ge mig lite tips och trix på hur jag ska kunna få honom att faktiskt bli en -bra- hopphäst? Och ja, jag vill ju utvecklas till en -bra- hoppryttare också. Men som sagt, i vilken ände ska jag börja för bådas vår skull?

Höjder, antal hinder, hur ofta, hur länge osv?
När vet jag att jag kan höja hinder, öka antalet hinder, kräva mer av honom generellt sett osv?

Sv: börja hoppa igen

Löshoppning!!!
Så han får lära sig av sina misstag själv.
Se till att ni är minst 2 stycken, och driver honom framåt även efter hindren (vanligtvis 1 hjälphinder-1 galoppsprång-1 hinder) så han hela tiden uppmuntras att bjuda framåt.

Ta hjälp av en tränare i den uppsuttna hoppningen. Finns ävewn bra böcker om inhoppning av hästar.
Ett litet tips är att se till att hindren är väl infångade, och inbjudande.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 775
Senast: Jamtland
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV