Börja hoppa 4-åring...

Reeree

Trådstartare
Jag tänkte börja hoppa min 4-åriga c-ponny lite smått uppsuttet :nailbiting: :D
Nu undrar jag, hur börjar man bäst? Vilken typ av hinder är bäst att börja med?
Antar att man ska ha en markbom innan hindret, vilket avstånd ska det va mellan den o hindret?
Hur högt ska man ha till en början?
Ja kort o gott, vad ska man tänka på? :)
//Dressyrnörden :up:

Börja lågt! max 40-50cm.

ett kryss eller räcke spelar inte så stor roll, lägg en markbom 2,3m innan hindret om du vill travhoppa, vilket kan vara bra när du ska hoppa in din ponny.

När du känner dig säker på ett enstaka hinder i trav kan du antingen rulla ut markbommen till 3.3m och galopphoppa, eller ta bort markbommen helt. kör flera hinder i en lätt och inbjudande bana, kanske 3-4 hinder sammanlagt. Håll det lågt i början ca 50cm, så attt hästen känner sig säker

* Infångare (har man inte infångare så kan man ta ett hinderstöd på vardera sidan och lägga en bom på snedden som infångare.
* Rid över bommar innan i alla gångarter. Ponnyn ska inte tveka på markbommar.
* Lägg tre bommar som en liten pyramid och rid över.
*Håll hinderna löjligt låga i början. det viktiga är att ni kommer över.
*Ett Kryss hjälper till att få ponnyn att hoppa på mitten.
*Använd alltid markbom för att markera var hindret är. En orutinerad ponny kan ha svårt att taxera om hindret inte har en markerad marklinje. Markbommen kan ligga precis nedanför eller en liten bit ut.
*Se till att vad som än händer så ska ni över. Om ponnyn bryter ut så sitt lugnt och ta tillbaka den framför hindret. Är den upprörd eller stressad så stå still så att den får titta i lugn och ro. Är den lugn så rid på hindret igen.

Jag hoppade in min ute över genar, träd och ner riven gärstgård blev helt naturligt för han då det var på ställen vi brukar rida.

Första gången på bommar var för tränare i grupp med a ponnyer alldeles lagom höjd för han i början.

Hoppar jag in någon mer gör jag på samma sätt.

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 102
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 482
Senast: Mabuse
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 726
Senast: Mia_R
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har skrivit här på bukefalos i ungefär två och ett halvt år tror jag. Och ett av dom första inläggen som jag gjorde var om att jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 890
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar