Borg lovar kompensation

Sv: Borg lovar kompensation

(Ridsport)
Finansminister Anders Borg gav lugnade besked till ridsporten.
-Vi vill se en stark idrottsrörelse, en levande folkrörelse och ett levande föreningsliv, sade Borg i tisdagens interpellationsdebatt i riksdagen.

Läs mer...

Hm, så värst lugnande tycker jag inte hans besked var i nyheterna igår. "Vi ska göra vad vi kan" betyder inte så mycket när man ska försöka fixa till införlivandet av ett EU-direktiv i svensk lagstiftning. Ibland funkar det hur bra som helst men ibland inte alls. Men visst är det bra att samtliga partier vill skydda vår föreningsrörelse. :bow:

Sv: Borg lovar kompensation

Fast i egentlig mening är det ju bara intäkter från enstaka tillställningar som ska betraktas som skattefritt... cafeteriaverksamhet som pågår 6 dagar per vecka eller uthyrning av stallplats 365 dagar per år är ju i egentlig mening inte skattefritt, fast det fuskas ju enormt med detta.

Dessutom är ju momsen på kultur och idrott bara 6%, det som kan bli skillnad som sagt var är inackorderingar hos ridklubb där momsen då blir 25%, matmomsen ligger ju på 12% och där betalar ju föreningarna moms när dom köper in varor utan att ha möjlighet att dra momsen vid försäljning.

Nackdelen med förslaget är att idrottsrörelsen kan förlora en del pengar, fördelen är att det förmodligen blir en skärpning på bokföring m.m. ute på klubbarna vilket är nödvändigt - idag är det ju rena "vilda västern" där föreningar många gånger struntar i lagar och regler.

Idag är det ju föreningar som omsätter miljonbelopp på utan att ha 100% koll på lagar, regler och bokföring - vilket är en ohållbar situation som såväl styrande som föreningsliv har varit med om att "arbeta fram" under åratal av flum där man har sett mellan fingrarna och där föreningar glatt har gjort massor av tvivelaktiga grejjer med hänvisning till "vi är ju en förening".

På det stora hela tror jag fördelarna uppväger nackdelarna med att göra föreningar momspliktiga - idag betalar man ju moms på allt man köper in utan att ha möjlighet att dra av den sen, det som blir dyrare är ju då tjänster/varor som föreningen producerar där det tillkommer moms... och vid tävling eller clinic handlar det då om 6% vilket inte är så mycket att gnälla om, däremot så kan privatryttare uppstallade på ridklubb få en ökning på 25% på stallhyran.

Då man tex säljer godis så är det ju redan moms när detta köps in och med momsplikt så har föreningen möjlighet att dra av momsen vilket snarast borde gynna föreningslivet.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Som några nog vet så dog våran hund B i höstas 💔 Och hon var min bästavän och den som jag tyckte MEST om och var som mest nära i hela...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 167
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så dök det då äntligen upp två kallelser till anställningsintervjuer - efter dryga 2 månads jobbsök. Jag ÄLSKAR att gå på...
Svar
11
· Visningar
1 825
Senast: cassiopeja
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 545
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 955
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kallbad
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit

Hund, Katt, Andra Djur