C

cocette

Är det någon här som har någon erfarenhet av borelia på häst?

Sv: Borelia?

Jag hade en shettis som fick det för ganska längesen. Hon fick jättehög feber, magrade och var nära att inte klara sig men hon fixade det!

Usch...vad hemskt att höra, tur att hon blev bra igen!

Har en god väns vars häst fick det för 2 år sedan...en travare...han vart slö, tappa livgnistan och fick skyhög feber var på skara 2 gånger och efter första gången fick han åka hem och det var inget, andra gången fick de akut avliva honom för han hade borelia...kommer ej ihåg hur länge det var emellan men han var smittad hela tiden och hemma veterinären ville skicka dit honom flera gånger men fick inte då det inte visat sig första gången var det var.

Skaras misstag kostade Chrisse livet :cry:

(de erkände sedan att det var deras fel...men för sent)

Min häst hade det 2001. Symptomen var knepiga - väldigt trött och seg att rida ungefär varannan dag, varannan dag mer eller mindre som vanligt. Jag kopplade inte alls till fästingbettet hon fått under sommaren när tröttheten började, i oktober samma år. Det tog ett tag innan jag fattade att något faktiskt var fel och tog ut veterinären. Positivt borreliaprov, fem dagars pencillin och sedan dess inga problem.

mvh
Lejonelle

Har ju ingen erfarenhet öht... men har hört att det är mkt diffusa symptom, om det är innan själva borrelian bryter ut eller vad.. hade varit kul om någon kunde bekräfta eller neka om det jag hört e sant... har hört att det kan variera allt från humörsvängningar, från fromt lamm till bitande sparkande monster och tvärtom.. det med piggheten en lat häst kan bli pigg och tvärtom... är jag helt ute å cyklar? nån som vet?? är själv lite orolig då min häst hade tja en sisådär 20 fästingar i snitt per dag i somras... på riktigt alltså utan att överdriva!! sen kan man ju räkna några plus för dom man inte hittade, vi pratar nämligen om fästingar så små att man knappt såg dom med blotta ögat (har bra syn ska tilläggas!)... usch ryser bara jag tänker på det :crazy:

puh... tur att du fick reda på vad det var i tid då med andra ord :crazy: ...
vet du om man blir helt frisk från det eller kan dom få men för livet?? hur gör dom dessa prov? är det inte så att på människor tas det i ryggmärgen, eller blandar jag ihop med hjärnhinneinflammation?? :confused: Har fått en uppfattning om att veterinärer är lite kinkiga på att ta dessa prov i "onödan" alltså om det inte finns något klart sjukdomssymptom... va det du själv som föreslog det till vet eller hur gick det till??
får nog ta å göra ett prov vid nästa vetbesök.. tur att man har tid för vaccination snart :bump:

Vårt halvblod hade borelia förra året. Vi hade tur som upptäckte det direkt. Han var slö och trött vid den dagliga ridningen, i vanliga fall pigg och glad, så vi tempade och upptäckte att han hade nästan 40 gaders feber! Veterinären tog bl. a. boreliaprov som visade förhöjda titer men inte speciellt mycket. Ordinerade vila men pållen fortsatte vara trött och slö så det blev penicillinkur x 2 samt lååång vila, i princip över hela förra vintern (okt-febr). Sakta igångsättning och nu är han helt och totalt bra igen. Så mitt råd till de som drabbas är att låta det läka ut ordentligt.

Borrelia har jag ingen erfarenhet ifrån, däremor erlichea som min pålla hade i somras. Vetrinär sade då att Borrelia kunde inte påvisas på häst endast erlichea.

Min vet tog blodprov och testade för borrelia, erlichia och diverse andra grejer. Borrelian var positiv, inget av det andra. Ja, hon blev helt bra och har inte varit sjuk sedan dess. Hon hade aldrig någon feber eller andra tecken på infektion utom att hon var så trött och inte orkade jobba.

mvh
Lejonelle

Stämmer inte med min vets bedömning, men jag vet att det finns olika uppfattningar. Min häst fick pencillin och blev bra, om hennes problem berodde på hög borreliatiter eller om hon hade en annan infektion i botten som pencillinet tog vet inte jag men sjuk var hon och frisk blev hon :-)
mvh
Lejonelle

Enligt våran vet kan man inte isolera titer på borrelia, däremot erlichea. Försäkringsbolaget är tydligen av samma åsikt, för en erlichea behandling ersätter man men inte för borrelia då den inte kan isoleras som titer och behandlas enligt dem. :confused:

"Lånar knappen"
Då borrelios verkar ha så diffusa syntom att det går att förväxla med annat. Kan det läka ut själv eller är det avlivning som blir slutet?

Jag fick ersättning från mitt bolag i alla fall :-) Nu ligger detta iofs några år tillbaka i tiden. Sedan dess kan det finnas nya forskningsrön som lett till nya rekommendationer och metoder.

mvh
Lejonelle

Man kan mäta titern men inte isolera borreliabakterien. PCR-teknik används också men oftast visar den inget. Isolera titern är en kontaminnasammanblandning :angel: .
PL

Ja du förstår själv att jag fick ha speciella intyg från vet i somras, att pållan hade erlichea. Hade borrelia skrivits på en enda rad, så hade ingen ersättning betalats ut. :o

Liknande trådar

Hästvård Cystor - era erfarenheter Vad hade ni för symptom? Vart satt den/dom, Opererade ni ? Vad för typ av operation gjordes ? Resultat ...
Svar
4
· Visningar
222
Senast: Bee
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
744
Senast: Amk
·
Hästvård Har ni erfarenhet av lymfangit där ni inte hittar något sår på 5 dagar men benet är som en stolpe, på kvällen på 5e dagen har det...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 230
Hästvård Någon som har erfarenhet av skadad SI-led och skadad disk mellan L6/S1? Disken är tydligen en följdskada av att SI-leden är skadad…...
Svar
2
· Visningar
353
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka