Borelia/Illishia?

M

Messi

Hej,
finns det någon som vet mer om dessa sjukdomar? Vi misstänker att vår häst kan ha blivit smittad av en fästing han hade för ett par veckor sedan. Jag tog bort fästingen direkt när jag upptäckte den (med huvud och allt), den satt i hans ena ljumske och det var en STOOR böld/bula under den. Fästingen var dock pytteliten, så den kan inte ha suttit länge? Nu är fästingen borta, men en liten del av svullnaden är kvar och han är stel i bakdelen och bakbenen.
Veterinären kommer och tittar på honom nu i eftermiddag så det är inget akut så., men jag tänkte mest höra med er om ni har egna erfarenheter av detta.? :confused:

Sv: Borelia/Illishia?

Det är inte ovanligt att fästingbett orsakar en sådan bula, ärrvävnad, som du skriver. Bulan kan kvarstå i flera veckor. Man vet inte varför (tror jag, senaste rön?) men forskar på det på humansidan (männsko-medicin-sidan).
Det betyder inget i alla fall. Likaså är det inte hela världen om huvudet blir kvar. Kroppen stöter bort det så småningom.

Däremot kan fästinbett bli infekterade som vilka sår som helst. Tvätta m jodopax tre dagar i såfall.

Bra att du tar ut veterinären så du kan få svar på vad det är.

Prova att googla lite för mer info om sjukdomarna, men om du stavar Borrelia och Ehrlichia (eller ganulocytär anaplasmos som det numera heter) så lär du få fler träffar.

Ehrlichia heter det. Och sjukdomen har dessutom bytt namn till Anaplasmos.

Bulan du beskriver är en lokal reaktion på fästingen och har inget som helst samband med att hästen skulle ha drabbats av en fästingburen infektion.

Om hästen fick feber dagarna efter bettet och blivit halt pga ledinflammationer - då kan man misstänka infektion.

Bra att du tar ut veterinären så du kan få svar på vad det är.

Prova att googla lite för mer info om sjukdomarna, men om du stavar Borrelia och Ehrlichia (eller ganulocytär anaplasmos som det numera heter) så lär du få fler träffar.

aah!:idea: stavning;)

Okej, då vet jag att bulan inte betydde något i alla fall!
Hans blodprov är just nu på analys i Uppsala., så tills vidare vet vi inte mycket mer än innan men han markerade på två ben efter böjprovet.. Sen ska han också få äta Finedyne Vet i åtta dagar som verkar antiinlammatoriskt och smärtstillande.
Tack för bra svar, jag uppdaterar när jag vet mer!

Liknande trådar

Hästvård Vill först och främst skriva att VETERINÄR KOMMER RÅDFRÅGAS NÄR MOTTAGNINGEN ÖPPNAR IMORGON BITTI! Min tant arab har fått en (några)...
Svar
3
· Visningar
1 871
Senast: _Skifting_
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 211
Senast: squarepants
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 811
Senast: Jerseyite
·
Övr. Hund Det var en helt vanlig lördag eftermiddag. Vilda (min friska och aktiva tik på 9 år) mådde bra som vanligt och vi lekte söka godis i vår...
2
Svar
27
· Visningar
8 537
Senast: madde_84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka