Borde jag ?

M

Masterping

Hej!
Jag letar nu häst och en tjej ringde till mig ochsa att hon hade en hästsom verkar passa in helt på mig.
Låtr jätte mysig och jag får låna den innan köp, men så är det så att det är en gotlandsruss/islänning som töltar . Jag har aldrig ridit en islandshäst?

Har hört att man styr osv på ett annat sätt, är det så ?
hur fattar man tölt?
Är tölt något man måste ha på ridpassen?
Borde jag ta den ?

Tacksam för svar !
 
Sv: Borde jag ?

Jag är ingen "islandshästmänniska" - men jag red islandshäst under drygt ett år och vi har senare haft häst i ett "islandshäststall" en tid. Jag tycker att det skiljer sig ganska mycket - men det beror ju också på hur hästen är riden tidigare, hur utvecklade gångarterna är och pållens ålder.

Allt det där får du ju reda på om du åker och tittar/provrider. Om det sedan känns rätt så se till att du får någon som kan hjälpa dig (bl a med gångarterna). Det borde väl finnas någon i närheten?
 
Sv: Borde jag ?

Allt det du frågar om beror mest på hur hästen är riden innan och en del på hur mycket tölt hästen har med sig rent genetiskt. Många rena islandshästar går att rida som tregångare om man vill det.
 
Sv: Borde jag ?

Hej!
Jag letar nu häst och en tjej ringde till mig ochsa att hon hade en hästsom verkar passa in helt på mig.
Låtr jätte mysig och jag får låna den innan köp, men så är det så att det är en gotlandsruss/islänning som töltar . Jag har aldrig ridit en islandshäst?

Har hört att man styr osv på ett annat sätt, är det så ?
hur fattar man tölt?
Är tölt något man måste ha på ridpassen?
Borde jag ta den ?

Tacksam för svar !

åk och provrid så märker du ju hur den är riden :)

jag hade en islänning som min i 5 år. jag red honom som en vanlig häst (vi tävlade hoppning och dressyr). när vi red ut så blev det dock ibland tölt och någon gång ibland pass.

de islänningar jag träffat har varit väldigt trevliga och positiva individer, så det är helt klart trevliga hästar.

men som sagt, åk och provrid den. först då känner du ju om den är något för dig. :bump:
 
Sv: Borde jag ?

Åk och provrid, som de andra tipsat. Kolla med hästens nuvarande ägare o försöka att ta åt dig alla tips du kan få ur ägaren! Vid provridningen så märker du ju också om ni passar ihop, om det är något för dig, ifall ni klickar eller ej. :)
 
Sv: Borde jag ?

Det är samma hjälper man använder som på vilken häst som helst. Skillnaden (som jag tycker) är att islänningarna har lite mer power, lite snabbare i reaktionerna och lite känsligare. Dock finns det såklart olika individer! men det är vad jag upplevt.

Vill du inte tölta så behöver du inte göra det .. skulle du dock vara intresserad av tölt tycker jag att du ska ta hjälp av en duktig tränare :) Det finns inga speciella "tölt-fattningar",.. utan man får rida på känsla helt enkelt. Man kan jämföra arbetstölt med piaff, men med annat rörelsemönster.
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 659
Senast: Lhas
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 392
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 238
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp