Borde jag vara orolig?( vilar bakbenen konstant)

Janey

Trådstartare
Min underbara pålle har jag haft i ett år nu. Förra hästen hade en lång och brokig historia tillsammans med mig där jag tillslut valde att triangelmärka henne, då vi varit både i skara och i uppsala utan att hitta vad som var fel med henne (kotledsinflammationer på bägge fram) hon var aldrig halt utan visade det bara genom att öma i ryggen och därför åkte vi iväg och kollade henne och det var så vi hittade det.

Med det ville jag bara förklara att jag är extremt nojig.. Det här kommer låta väldigt lustigt men jag är ändå lite orolig över min nuvarande häst. Han vilar alltid något utav bakbenen, till och med om vi står still en stund när vi är iväg och tränar, efter ca 1minut börjar han vila något utav bakbenen, och så är det alltid. När jag pysslar med honom i boxen, när han är i hagen, ja överallt när han står still vilar han ett bakben, till och med när hovslagarn håller på försöker han vila något utav bakbenen. Borde jag vara orolig? Jag har aldrig haft en häst som vilar sina ben så mycket... Dock är det inte samma utan det är typ 50/50 vilket ben det är...

Sv: Borde jag vara orolig?( vilar bakbenen konstant)

Kanske är det bara en vana?

Mitt häst gör också så, och nu har hennes föl börjat göra likadant!

Mycket möjligt! Jag har bara gått och funderat på det här rätt länge nu så jag bara kände att jag tvungen att fråga folk som är lite kunnigare inom det området än mig.. :)

Hur gammal är hästen?

har du någon annan magkänsla att ngt inte känns riktigt rätt? ridmässigt eller hur hästen rör sig osv osv?

Han är 11år. Min magkänsla är väl inte att lita på eftersom jag är extremt nojig, efter unghästen då.

Nä ridmässigt har jag inget att gå på. Han rör sig taktmässigt och faktiskt bättre än för ett halvår sen. Han är jättepigg och är inte den som drar sig för att älga på i traven eller göra en superspurt i galopp. Ev att han kan snubbla till lite då och då framför allt när vi rider ut. Men inget extremt eller onaturligt. Det som gör att jag undrar är för att jag nog inte träffat någon häst som vilar bakbenen så mycket som han gör. Eftersom jag bara har haft honom i ett år så tänkte jag inte så mycket på i början om han gjorde det då med.. Utan det är bara något jag börjat fundera på succesivt..

Byter hästen vilben ofta skulle jag ana oråd, har bara stött på det hos hästar som haft problem.

Sedan att han är pigg och glad skulle jag inte ta som ett tecken att allt är ok, deras överlevnad går ju ut på att inte visa att något är fel. Fick mitt sto utdömt med bl.a. orden "hon är ju pigg och glad" (Cysta på strålbenet, jag och veterinärerna var helt överens)

Jag använder regelbundet en duktig massör som hjälper mig att hålla koll på saker innan det blir en hälta.

Nu låter jag väldigt pessimistisk, men magkänslan har ofta rätt! Sedan behöver det inte vara något allvarlig för det!

Uha.. Nu blev jag ännu mer orolig. Ja, alltså han står ju inte och vilar benen omvartannat utan vilar han ett så gör han det undertiden vi gör saken. Men det är inte alltid samma ben han vilar. Utan sen när vi kommer in från ridturen kan det lika gärna vara det andra benet han vilar istället..

Då är det säkert ingen fara! De hästar jag har varit med om har vilat ett ben ett par minuter för att sedan byta!

Men aldrig fel att ta ut en massör eller liknande för att kolla igenom hästen!

Uha.. Nu blev jag ännu mer orolig. Ja, alltså han står ju inte och vilar benen omvartannat utan vilar han ett så gör han det undertiden vi gör saken. Men det är inte alltid samma ben han vilar. Utan sen när vi kommer in från ridturen kan det lika gärna vara det andra benet han vilar istället..

Min häst gör som din, byter inte hela tiden.

Hur långt står han under sig med det andra bakbenet? När min häst för flera år sen var halt och när hon varit högdräktig har hon stått med det andra bakbenet mer under sig än vanligt. Nu när hon är ohalt och inte högdräktig vilar hon ena benet utan att flytta in det andra. Hon vilar t o m ena bakbenet när hon blir verkad på fram.

Båda mina halvblod vilar bakbenen om vartannat när de är avslappnade.

Min äldsta ställde sig alltid och vilade på ex hoppträningen när gruppen stod och diskuterade, dröjde det så stängde hon tillochmed ögonen. Jag har alltid sett det som att hon har lätt för att slappna av.

Jag är också lite nojig av mig och i ditt fall skulle jag nog bara oroa mig om det var samma ben hela tiden.
Om hästen rör sig bra i övrigt och känns fräsch så är det nog inte mer än en avslappnad, lugn häst du har. :)
Men om det är nåt annat (rörelsemässigt) som känns oroväckande också, skulle jag nog gå på magkänsla och kolla upp det.

Min häst gör precis likadant. När hon står i stallgången så vilar hon jämt på nåt av benen, gärna med benen tätt ihop. Om jag låter henne vänta en stund innan jag sitter upp på stallplanen så ställer hon sig och vilar. Märker inget i övrigt utan hon passar nog mest på att slappna av dom stundern. :)

Så jag tror inte du behöver oroa dig. :)

Min häst gör detsamma. Har också funderat på det där, har bara haft honom i två månader och det är min första häst så jag har liksom inget att jämföra med. När hovslagaren var ut första gången frågade hon mig lite om det. Hon sa iaf att när han gör det på stallgången så beror det på att den är för hård och att han då vilar en hov i taget. Ska kanske tillägga då också att min häst går barfota så jag vet inte om det gäller skodda hästar ;) Har efter det försökt iaktta honom när han står still på andra ställen och det händer att han gör samma sak i boxen (gummimatta + torv) men det är nog mest på stallgången faktiskt.

Verkar iaf efter att ha läst den här tråden att det är rätt vanligt, skönt =)

Var faktiskt ganska skönt att läsa att det är fler som har hästar som gör detsamma. Tänkte fråga vet när jag ska vaccinera honom nu i november för säkerhet skull, men jag behöver iallafall inte akut åka och kolla honom då iallafall.. Hoppas jag... :P

Jag skulle bli orolig om hästen vilade på samma ben hela tiden. Min ena hade ont i vä bak och han stod och vilade på hö bak jämt. Det gjorde han långt innan han visade att han hade ont på annat sätt (hälta, svullnad osv).

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 702
Senast: Piaff
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 974
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 372
Senast: WildWilma
·
Hästvård Någon med samma/liknande erfarenhet? Kvalificerade gissningar mottages... Igår fick min häst vad jag uppfattade som en kraftig...
Svar
17
· Visningar
1 719
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31