Borde jag eller borde jag inte?

Fairey

Trådstartare
Hej hundmänniskor! :D Hjälp mig.
Det är så här:
Jag har ett tag funderat på att skaffa mig en chinese crested powderpuff. Har läst in mig en hel del på rasen och det känns som att den passar mig. (Har tidigare haft hund i familjen)

MEN jag är "bara" 18 år (tar alltså studenten till våren), bor hemma (tänker väl flytta så fort jag får ett riktigt jobb) och har häst. Hästen betalar jag i och för sig inte själv för.
Har ett helgjobb som städerska som ger lite extra klirr i kassan.
Fungerar det att skaffa hund i det läget? Vill gärna skaffa innan man ev. börjar plugga vidare om något år.
Berätta gärna om era erfarenheter.

Råd mig eller avråd mig någon! :o

Sv: Borde jag eller borde jag inte?

Jag tycker du skall vänta atills du är klar med studier mm
Det är ett stort ansvar att ha hund och trots att man "bara" jobbar och har jycken med så mycket det går på fritiden så drabbas man ändå av dåligt samvete.
Inte kul att ha en massa "måsten" och inte kunna leva "studieliv" under studietiden.

Jag tycker du skall vänta, alltså.

Jag skaffade hund sommarlovet innan trean, det funkade superbra. Men då bodde jag i egen lägenhet och det fanns hundgård på skolan som elevernas och lärarnas hundar fick vara i på dagarna.

Fairey skrev:
Hej hundmänniskor! :D Hjälp mig.
Det är så här:
Jag har ett tag funderat på att skaffa mig en chinese crested powderpuff. Har läst in mig en hel del på rasen och det känns som att den passar mig. (Har tidigare haft hund i familjen)

MEN jag är "bara" 18 år (tar alltså studenten till våren), bor hemma (tänker väl flytta så fort jag får ett riktigt jobb) och har häst. Hästen betalar jag i och för sig inte själv för.
Har ett helgjobb som städerska som ger lite extra klirr i kassan.
Fungerar det att skaffa hund i det läget? Vill gärna skaffa innan man ev. börjar plugga vidare om något år.
Berätta gärna om era erfarenheter.

Råd mig eller avråd mig någon! :o

Jag tycker du ska skaffa en sådan hund när du har pluggat färdigt eller dragit ner lite på pluggandet:banana: .... o det du ska tänka på en puff har en pälsvård som MÅSTE:crazy: skötas om du vill ha den så fin som en hängande slöja:p , jag vet då jag har 2 st puffar o 2 st nakena...;) puffarna badas minst en gång i veckan:d
men det är en helt UNDERBAR ras :love: önskar aldrig att jag skaffade mina bebisar....:D

lycka till med pluggandet....:bump: hoppas då oxå när du slå slag i sak att du hittar en bra hund.... har kontakter o vet det mesta om olika uppfödare, kan ju alltid rekomendera dig när du ska titta på dom små liven...:rofl:

Haha du låter ju som mig för ett år sedan!!

Jag skaffade min chinese crested typ en månad innan jag skulle ta studenten. Jag bodde iofs. själv i en lägenhet men inte jag som betalade.
Jag hade precis lånat ut min häst och han skulle vara borta i minst ett år var det räknat som.
Så jag sålde sadeln jag hade kvar och köpte hunden för pengarna - utan förräldrarnas vetskap :angel:

Men jag hade inte så mycket lektioner då utan var i skolan max en och en halv timme om dagen, vissa dagar inte alls.
Då när han var liten så fixade jag så en kompis kunde va med honom då jag var tvungen att va i skolan.
Fast ibland funkade inte det då smugglade jag med hunden under tröjan på lektion :angel: (sitter man längst bak och har en hund som gärna ligger och sover i knäet så märker ingen ;) )

Sedan tog jag studenten och shit, ett jobb är svårare att hitta!
Så nu har jag hyrt ut lägenheten och flyttat hem till mamma igen, jag har fortfarande inget jobb. Skulle åkt iväg och pluggat men då fick jag hem hästen oplanerat så jag kunde inte åka... men men sånt som händer.

Min erfarenhet är att allt går om man vill! Men du måste tänka på om du ska plugga/jobba och ha hund samtidigt, den vill ju inte vara ensam hemma hela dagarna...

När jag var yngre hade jag och mamma en belgare, den var jag ute med på morgonen innan jag gick till skolan, sen gick jag hem på lunchen och gick ut med den igen och sen fick den vara själv till jag kom hem från skolan... Fast det var inte så långa dagar jag gick i skolan på den tiden..

Min lilla kines jag har nu kan lätt vara ensam hemma där han känner sig trygg. På andra ställen så kan han sitta och yla om han blir lämnad själv och inte känner sig trygg.

Jag skaffade hund ett år efter att jag tagit studenten och då varjag arbetslös. Jag gick arbetslös i ett helt år men det positiva var ju att jag hade mycket tid med valpen. :) Nu pluggar både jag och min sambo på heltid men det är inte många schemalagda timmar så hon behöver nästan aldrig (eller nästan aldrig var en överdrift, men max 2-3 timmar några dagar i veckan) vara ensam. Tycker det är en jättebra kombination att ha hund och vara student. :)

Det är dock annorlunda att studera på gymnasie ( som trådskaparen gör ) och som ex du som pluggar på högskola/universitet

Jag uppfattade det som att hon skulle skaffa hunden efter att hon tagit studenten i vår.. kanske inte var så hon menade.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 954
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 250
Senast: ako
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 883
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 899
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar