Borde inte det va lag om skydd sommartid?

Snobben

Trådstartare
Funderade idag,det är lag på att ha vindskydd/stall på vintern men inte på sommaren.Våra hästar står bara inne(lösdrift)på sommaren,dom flyr undan odjuren i luften inne i stallet nu och är överlyckliga att dom har den möjligheten!

Vintertid står dom ute i snö & storm...

Bara en tanke! :D

Sv: Borde inte det va lag om skydd sommartid?

Jag har samma erfarenhet från "mitt" stall. I vintras stog dom ute nästan alltid och nu vill dom bara komma undan värmenoch insekterna och står inne massor (nästan alltid).

Tror det vore bra med att det ska finnas skydd(skugga iallafall sommar tid) åretom!

Självklart borde det finnas möjlighet till skydd året runt.
Mina hästar är mkt i vindskyddet på vintern, ofta en stund mitt på dagen och sen på natten brukar de ligga där inne.
Nu på sommaren är de där inne en hel del både dagtid och nattetid. Men ändå inte så stor skillnad beroende på vilken årstid det är, jag antar att mina hästar gillar sitt vindskydd och känner sig trygga där inne.

Ja, sommaren kan vara mycket tuff för hästarna! Solskydd borde finnas.

Ja att det ska finnas skydd vintertid tycker jag(även om hästarna inte går in där)men på sommaren borde det verkligen finnas!

Jo man tycker det...mina utnyttjar lösdriften mycket mycket mer på sommaren, helst den här sommaren när det är så mycket flygfän och såå varmt.

Gäller inte den lagen alla? Att om hästen går ute mer än 12h (eller...?) så ska den ha tillgång till skydd.

Var det inte så?

Betesperioden (mellan maj-okt,tror jag)är det inte lag på att ha vindskydd el liknande men resten av året vad jag vet.

Den lagen gäller bara när inte betestillväxt sker så på sommaren finns ingen lag kring detta vad jag fick fram hos djurskyddsinspektören.

Jag har öppet så att hästarna kan gå in i stallet när de vill och de vill de i stort sett hela dagarna!! :cool: Blir halvt galen på alla människor som har hästarna ute i hagar utan möjlighet till skugg hela dagarna och sen tar in dom på nätterna :confused: när det äntligen blir svalt och bromsfritt. Hur tänker folk egentligen, eller gör dom inte det :crazy:

Ankan skrev:
Jag har samma erfarenhet från "mitt" stall. I vintras stog dom ute nästan alltid och nu vill dom bara komma undan värmenoch insekterna och står inne massor (nästan alltid).

Trodde att mina hade fått en knäpp, de står nästan inne 24h om dygnet de med. Med all den goa maten som finns ute, eller fanns. Nu är det mesta förväxt. Tycker synd om dem :o så jag fodrar dem med hö. :crazy: Men det har de inget emot, inte med det höt jag fick in i år. :bump:

Håller med!
Så många tror hästarna fryser och mår dåligt på vintern, när det i själva verket är en smällhet sommar de mår sämst av!
Bara står och hänger trots att det finns gräs, svettas fast de står stilla osv.
Vintertid ser man mkt piggare hästar i hagen.

I stallet där min häst bor så gick de ut som vanligt vid 9.00 igår. Sedn gick de in vid 12.00 till 19.00. Sedan fick de gå ute över natten i stället.
Alltså de hästar som inte går på bete utan tävlas och tränas (ingen tävling för ngn av dem nu i helgen), och som går i hagar utan ngn som helst skugga.
När jag åkte hem såg jag bara nöjda hästar som stod och betade eller åt sitt hö!
Inte några hästar som stod och hängde vid grinden och ville in.

Men tyvärr kräver ju sådant mkt arbete! 10-15 hästar ska ut en stund på morgonen, in vid lunch, ut igen vid 19.00, hö ut i hagen till dem osv.
Som tur är så finns det möjlighet att lägga ner så mkt jobb i det stallet min häst bor! :love:
Världens bästa uppstallning! :bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 119
Senast: Lavinia
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
410
Senast: sweep
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 738
Senast: Mia_R
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat