Borde hästen gå i hagen?

Sv: Borde hästen gå i hagen?

:bow: Håller helt med. Oavsett TS intentioner kring hage eller flock. Tycks ju vara lite oklart vad som menas...

Vi har i vinter låtit alla hästarna gå tillsammans, 8 st. Annars har de gått 4-6 i en hage och 2 i en annan hage. Visst har många täcken gått sönder och det har varit svullnader och småsår, bitsår etc. Men ingen har velat sära på hästarna och ingen har klandrat någon. De LEKER i hagen. Hellre att de skadar sig under lek och kan få plåstras om lite, än att de går sönder när de är 10 år pga utslitning för de stått stilla för mkt...

Min häst bröt strålbenet i hagen för snart ett år sedan, och fick sedan avlivas. Jag slutar inte ha hästarna i hage + flock för det.
 
Sv: Borde hästen gå i hagen?

Har du häst för att tävla eller för att du älskar din häst? Det är ingen jävla maskin, släpp ut hästen så att den får vara häst! Ska du göra hästen olycklig för att du vill plocka rosetter??
Min häst vilar med lätt senskada nu, andra gången han lekt för mkt i hagen och sträckt sig men inte fan låser jag in gonom för det. Skador får man räkna med när man har häst. Är du inte beredd att ridkera skador så kanske su ska börja med att köra cross eller spela foyboll istället, då kan du pressa dig själv utan att dra med dig någon oskyldig...
 
Sv: Borde hästen gå i hagen?

Blir ledsen när jag läser det här:cry:
Såklart ska hästen få gå ute, med kompisar! Det är ett djur i första hand som du åtagit dig att sköta på bästa sätt, efter hästens behov, inte dina!
Tävlingar kommer det ju flera av.
Hästen framför allt!
 
Sv: Borde hästen gå i hagen?

Du ska helt klart släppa ut den, det är inte hästen som valt att vara tävlingshäst o den ska inte behöva stå inne för det. Jag tkr det är närmast djurplågeri när hästar inte har daglig utevistelse. :(
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Borde hästen gå i hagen?

Många av dem stora ryttarna kan ju inte fatta att vi släpper ut våra hästar tillsammans bland stenar och berg! Men å andra sidan så vet jag att min häst inte skulle vara lycklig av att få stå inne... :(
Dessa hästar....

Hästen är ett flockdjur. Och jag vet inte vad du menar med stora ryttare men de OS-ryttare jag har träffat förspråkar absolut hage för sina tävlingshästar.
 
Sv: Borde hästen gå i hagen?

Allt detta tjat hit och dit om hästar ska eller inte ska gå i hagar!
Jag har nyss bytt stall och igår när jag kom till stallet var min häst blockhalt!
Och idag när jag kom till stallet var han inte halt alls? Jag har inte aning om vad det kan va. Jag tävlar välldigt mycket och blir min häst halt så går jorden under för mig! Vi har så mycket planerat i år! Frågan är nu... Ska jag låta honom fortsätta gå i hage och riskera stora skador? Många av dem stora ryttarna kan ju inte fatta att vi släpper ut våra hästar tillsammans bland stenar och berg! Men å andra sidan så vet jag att min häst inte skulle vara lycklig av att få stå inne... :(
Dessa hästar....

Kollade du upp vad det var som gjorde hästen halt?
Jag kan ju förstå att du kanske inte vill ha hästen i en hage där terrängen skadar hästarna titt som tätt.
Men då kanske det finns en annan typ av hage?

Självklart ska din häst få gå ute så mycket som möjligt.
Och att din värld skulle "gå under" om din häst blev halt för att ni hade så mycket planerat och ni inte kan tävla, tja, det är ju helt enkelt ditt problem. Inte hästens.
 
Sv: Borde hästen gå i hagen?

Jag har alltid gått efter min tro att skaderisken på tävlingshästar är mindre om de får gå i hagen som "normala" hästar. Jag tror att leder och skelett blir starkare av att hästen själv får använda dem hur den vill, och så blir den ju både nöjdare och gladare av att vara ute!


hej svampbobbis!
helt rätt och det behöver du inte "tro" längre. kika in på forskningen på slu till exempel så får du din tro bevisad av otaliga undersökningar- så det är ett faktum! :-) dina argument håller hela vägen, och det finns ännu fler argument för utevistelse där! självklart ska hästar gå ute i hagen! det finns få argument emot egentligen, om man tittar på de fysiologiska och psykologiska aspekterna av det.
 
Sv: Borde hästen gå i hagen?

Alltså om hästen var BLOCKHALT (Dvs så halt att den knappt kan gå..) så skulle iaf JAG vara väldigt försiktig med hagvistelsen dagarna efter även om hältan plötsligt gick över (väldigt otroligt.)
Jag skulle låta den stå i sjukhage/mindre hage ett par dagar för säkerhets skull. Blockhälta brukar vara rätt allvarligt.
De gånger min häst varit riktigt halt har det varit brutet ben, hovbölder eller fång och då är det ju självklart inte aktuellt att släppa hästen i hage med andra hästar som kan sparka på hästen och förvärra skadan eller skada hästen mer..
Givetvis skulle heller inte ridning vara på tal.


Däremot är det ju självklart att en i övrigt frisk häst ska gå i en bra hage med hästkompisar så länge som möjligt.
 
Sv: Borde hästen gå i hagen?

Känner precis likadant just nu!:crazy:

Min häst blev friskförklarad efter vrickning (i hagen)för en vecka sedan, under denna veckan har han

-dragit av sig båda framskorna villket är en katastrof för hans hovar
- fått ett sår som blev inflammerat och hela benet svullna upp -lymfagit
- fått någon äcklig svamp/mugg på benet även detta benet svullna upp
- idag kom han in och har en djup reva ovanför knäet (tror hans kompis har bitit honom då det är en rolig lek tydligen :cool:) Står nu med jodopaxbandage med förhoppning att ännu ett ben inte skall bli som en stolpe med lymfagit.

Det var denna veckans hyss i hagen. Är helt slut av allt plåstrande och sårtvätt. Känner mig som en sjuksyster när jag kommer till stallet!:grin:

Hagen är en platt fin hage med trästaket runt och han går med en kompis som han kommer jättebra överens med.

Funderar på om man kan ta 2 st madrasser på var sida och med silvertejp täcka in hela honom i dessa madrasser innan han skall gå ut? Vad tror ni?

Klart att han skall få gå ut, men jag börjar ledsna :cry:

:bow: :bow: :bow:
För att du låter din olycksfågel vara häst trots allt :)
 
Sv: Borde hästen gå i hagen?

låt han få gå i en sjukhage. då är han iaf ute, men kan inte röra på sig allt för mycket så han kan inte skada sig. det finns ju olika storlekar på sjukhagar.
 
Sv: Borde hästen gå i hagen?

Klart hästar måste få vara ute dagligen!!!
Tror jag läste nånstans på jordbruksverkets hemsida att det skulle bli lag på att ha så stora hagar så hästarna kan utöva alla sina gångarter fritt. Har ju visserligen inte med detta inlägg att göra, men kan väl inte vara lagligt att ha hästar inne 24 h om dagen?? Fast jag vet en dam som bara har ute sina hästar ca 2 h per dag. Tycker synd om dessa djur!!!
 
Sv: Borde hästen gå i hagen?

kl

På ett av mina förra jobb var ridhästarna ute i hage extremt sällan (ca en gång i veckan). Och då i pytterutor.
Pga skaderisken. Och så blev dom ju smutsiga av att vara ute förståss.

Dom var överviktiga, många hade beteendestörningar (krubbitning, vävning, träätning etc), tjocka i benen, dålig kondis, stela och blev givetvis extremt explosiva när de väl kom ut. De var tvugna att longeras inför varje ridpass för att få ut all överskottsenergi.
Allt ovanstående medför självklart om man tänker efter en gång mer skador än de skrubbsår de eventuellt fått i hage.

Jag slutade där pga av att jag inte klarade av deras hästhantering.

Har även arbetat hos Riktigt Duktigt Tävlingsfolk (eller hur ts nu uttryckte sig). Där fick hästarna vara ute dagligen med undantag dagarna inför stora tävlingar i ordentliga hagar med hästkompisar.
Benskydd på är en bra försäkring.

En häst som får möjlighet att använda sin egen kropp, utöva sina instinkter och få utlopp för sitt medfödda behov av rörelse, lek och ströv är mer mentalt lösgjord, mer koncentrerad på sin uppgift och bättre fysiskt förberedd på de belastningar de utsätts för av oss ryttare.

Det finns undantag bland Riktigt Tävlingsfolk oxå så klart, men de hästar som har begränsad/ingen hagvistelse och tävlar på hög nivå går allt som oftast iaf 2-3 ggr/dag, ett lugnt pass i skogen, ett i skrittmaskin och ett träningspass på bana. Vilken hobbyryttare som vill apa efter proffsen har möjlighet till det?

Min femåring (stor valp) slår sig sönder och samman i hagen regelbundet och jag får lappa och laga. Det är definitivt värt det. Vansinne att ha häst på box för mycket.
 
Sv: Borde hästen gå i hagen?

KL

Jag tycker det är horriblet att detta ens behöver debatteras.. Självklart ska hästarna vara ute... allt annat vore ju otänkbart... men jag hoppas att detta rör sig om ett troll och ingen seriös TS för annars bli man då riktigt orolig över den allmänna statusen på hjärncellerna...:crazy:
 
Sv: Borde hästen gå i hagen?

Jag förstår vad du menar med ditt inlägg, men du kunde ha uttryckt dig lite bättre för att slippa få hela buke som hugger dig i halsen. I ditt inlägg låter det som om att tävlingssäsongen är det viktigaste, inte hästens hälsa. Självklart är det ju jättetråkigt att behövs missa en hel säsong pga en skada, hagrelaterad eller icke.

Att hästen behöver gå i hage verkar du införstådd med. Hurvida hästen ska gå själv eller inte är inget vi andra kan avgöra åt dig, men kanske tipsa dig om, om vi fick veta mer. Jag har själv haft hästar gåendes själva i hage pga flera olika anledningar. Hingst, valack med hingstigt beteende. Har även haft ett par hästar som har haft en förmåga att slå knut på sina egna ben i lite mindre plattare hagar, men oftast haft en annan häst i samma hage som sällskap. Har haft hästar på försäljning som gått själva på önskemål från ägaren (hästarna står då ofta en kortare period hos mig och att då släppa ihop med nya hästar och riskera skador när ägarna betalar pengar för att hästen ska bli såld, och hästen då inte kan bli såld pga skada), så jag tycker det är ett rimligt önskemål.

Mitt råd är;
- Har du en snubbelfotshäst, ställ hästen i en plattare hage.
- Har du en häst som inte fungerar med andra hästar, hingstbeteende eller dyl, försök ha den i hage med en annan häst (dessa hästar brukar ofta vara mycket lugnare och snällare när de går med en annan häst än en hel flock som stressar upp dom).
- Är du bara nojjig rent allmänt för att hästen ska skadas, ställ hästen i en plattare hage eller bit ihop. Skaderisken ökar avsevärt av att ha hästen uppstallad dygnet runt.
 
Sv: Borde hästen gå i hagen?

mina hästar går i hagen från 1 april till 1 november och lösdrift på vintern. 3.5 hrktar 2.5 hästar så ja hästar ska gå ute fan om inte
 
Sv: Borde hästen gå i hagen?

Vaddå tjat om hästar ska gå i hage el inte??
Dom som inte låter sin häst gå ute varje dag o kunna röra sig fritt (fållor är till för sjuka hästar..inte friska..) o tillsammans med kompis/ar är så jädrans egotrippade!! Låter hårt men anser faktiskt inte dessa hästägare vara äkta djurvänner..!:mad:
 
Sv: Borde hästen gå i hagen?

Känner precis likadant just nu!:crazy:

Min häst blev friskförklarad efter vrickning (i hagen)för en vecka sedan, under denna veckan har han

-dragit av sig båda framskorna villket är en katastrof för hans hovar
- fått ett sår som blev inflammerat och hela benet svullna upp -lymfagit
- fått någon äcklig svamp/mugg på benet även detta benet svullna upp
- idag kom han in och har en djup reva ovanför knäet (tror hans kompis har bitit honom då det är en rolig lek tydligen :cool:) Står nu med jodopaxbandage med förhoppning att ännu ett ben inte skall bli som en stolpe med lymfagit.

Det var denna veckans hyss i hagen. Är helt slut av allt plåstrande och sårtvätt. Känner mig som en sjuksyster när jag kommer till stallet!:grin:

Hagen är en platt fin hage med trästaket runt och han går med en kompis som han kommer jättebra överens med.

Funderar på om man kan ta 2 st madrasser på var sida och med silvertejp täcka in hela honom i dessa madrasser innan han skall gå ut? Vad tror ni?

Klart att han skall få gå ut, men jag börjar ledsna :cry:

:rofl: :rofl: :rofl:

Förlåt att jag skrattar men jag kan verkligen se det framför mig...en stor madrass omkringlullandes i en hage... HA HA HA!
 
Sv: Borde hästen gå i hagen?

Men självklart måste häst stackarn få gå ute!

Att tävla och vad du vill är faktiskt inte mer viktigt än att djuret får ha ett drägligt liv, allra minst, och i det ingår att djur, som en häst, får ha iallafall lite halvt naturlig miljö, dvs. utevistelse och gärna i större naturliga hagar, inte bara grus/paddockar.

Antingen så är du ett troll, eller så är du riktigt oempatisk för andra levande ting.
 
Sv: Borde hästen gå i hagen?

Visst ska din häst få gå i hage. Om den är skadebenägen - vilket vissa hästar ju är mer än andra - kan det kanske underlätta med en slätare hage. Jag har själv inga problem med att sätta hästar i kuperade, steniga hagar - men det måste ju finnas slätare ställen också i hagen där man kan få tokspringa.
För det tycker jag nog är ett lite bortglömt kapitel - många hästar vill ju faktiskt susa runt rejält några gånger om dygnet.
Att bara sätta ut hästen i en liten eller enbart knölig hage är väl ingen större hit.
Stora blandhagar är väl idealet. Hästar är ju springdjur.
Sedan tycker jag nog inte att vi behöver totalslakta TS för hennes funderingar. Många travhästar t.ex. får - om de har tur - gå ut en och en i en liten sandpaddock. Många galoppörer går aldrig ens ut i hage under sin aktiva tid (men jag vet även framgångsrika sådana som går på lösdrift året om). Och många dressyr- och hopphästar plastas typ in vid tre års ålder och går aldrig ut i hage. Även på relativt låg tävlingsnivå. Och på hög.
Men jag är heller inte superimponerad av vissa glada amatörers gegghörnor. Bara hästen är utomhus så är det bra, tycks detta tänk vara. Det säljs hästgårdar med t.ex. åtta fina boxar och spolplats - och två tunnland mark???
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 807
Senast: JohannaB
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
772
Senast: Lucifer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 356
Senast: Lutten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp