Bör jag röntga?

KattisL

Trådstartare
Hej alla Bukeare,

Jag vet att det finns massor av trådar i ämnet, men jag blir ändå inte klok på hur jag ska tänka...

Jag har en häst på gång. Hästen i fråga är 12 år, har tävlat upp till Msv C och 120 hopp. Jag avser att använda hästen som en läromästare inom båda grenar. Hästen kostar 115 ooo kr.

Hästen är röntgas UA som 5 åring och den har inga reservationer på försäkringen.
Hur hade ni tänkt angående röntgen på denna häst?

/Kattis

Att kolla med det försäkringsbolag som du tänker använda om dom kräver röntgen eller inte kan ju vara ett bra ställe att börja på. Får du t ex ta över befintlig försäkring utan röntgen så kör på det om hästen för övrigt är hel och ren och går igenom besiktning.

Får du tillgång till hästens historik på kliniken där den är röntgad som unghäst?

Jag hade nog inte röntgat en häst som dels är friröntgad som ung och som dessutom har fungerat som tävlingshäst i ett antal år efter detta.

• Ha fullmakt till hästens veterinär journaler innan köp.
  • Ha fullmakt till hästens försäkringsjournaler.
  • Kolla så att hästens försäkring är obruten sedan den friröntgades som 5 åring och att den tar hältundersökningar osv. Ta över försäkringen i samband m köpet
  • Gör en vanlig besiktning m böjprov på klinik. Får hästen anmärkningar är det upp till dig och ägaren att deala kring röntgen och annat.

Gör du som ovan finns inga skäl att röntga en idag helt fungerande häst- tvärtom.

Jag hade röntgat eftersom hästen är så pass gammal och det kan ha hänt mycket sedan den sist röntgades. Det är en liten utgift i sammanhanget. Det är bra att så långt det går veta vad man köper med tanke på hur dyrt/krångligt/tråkigt det är med skador.

Sen tror jag inte alls att röntgen utan anmärkning är en garanti för att hästen är skadefri, t.ex. missade besiktigande veterinär ett strålbensbrott på mitt sto. Det fanns inga uppgifter om brottet hos försäkringsbolaget heller, så troligen hade det aldrig uppmärksammats. Benbrottet hittades av min veterinär som tittade igenom besiktningsbilderna i samband med en senare skada.

Ja, varför inte röntga? 115 000 är ändå en hel del pengar så varför inte ta reda på så mycket som möjligt innan du spenderar dem?
Så resonerar en sann smålänning i varje fall;)

Tack för alla era bra svar!

Har slutligen bestämt mig för att röntga. Tror att det kommer få mig att sova bäst om natten, det är som några redan sagt ändå ganska mycket pengar. Så nu håller jag tummarna för att hästen går igenom! :)

Har du Agria är det lätt, då måste du röntga över 100 papp om du vill A1-försäkra för "användbarhet" för köpebeloppet.

Håller med om fullmakten.

Liknande trådar

Hästmänniskan Halloj! Är det någon här som har erfarenhet av att teckna en ny försäkring för en äldre häst? Jag och min ponny ska återvända till...
Svar
18
· Visningar
2 053
Senast: Woffe
·
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
34 389
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag vet att den enda som kan besluta om detta är jag själv, men lite input från oberoende personer kan ju aldrig vara fel, är oerhört...
Svar
16
· Visningar
1 874
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
26 085
Senast: Chilodeur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka