Bör hästarna ta farväl av varandra?

M

moontje

Skriver detta med tårar rinnande...
Om 2 veckor ska jag och pappa skjutsa våran Ponny till hennes fodervärd som kommer ha henne i 3 år. Ponnyn kommer direkt få en ny kompis hos fodervärden, men hästen får vänta 7 veckor och får sen nya kompisar (jag och hästen flyttar). Det jag funderar på, just innan man åker, innan man tar ponnyn in i transporten, borde jag gå med ponnyn till hästen (i hagen) så att dom kan ta farväl? Eller ska jag gå iväg med ponnyn precis som om vi ska rida ut en sväng och bara åka iväg? Eller ska vi åka iväg tidigt på morgonen så att vi inte behöver ta ut ponnyn på morgonen, så att 'hon bara har försvunnit' :confused:
Låter kanske lite töntigt att jag tänker såhär, men jag gråter i floder bara när jag tänker på det :cry:

Det känns jätte tungt, ine bara för mig, att hon åker, men även att vara tvungen att lyssna på när hästen gnäggar efter ponnyn när hon åker och tvärtom.. :crazy:
Någon som har tips?

Sv: Bör hästarna ta farväl av varandra?

Varför kan inte ponnyn vara kvar tills ni flyttar om 7 v? Hästar tänker inte som vi och förstår inte "farväl" de lever i nuet

Det är värre att din andra häst ska vara själv i 7 veckor. Du bör se till att den har sällskap av någon annan häst under den tiden för hästar ska inte stå själva. De mår inte bra av det.

Jag tror att det är bäst att du bara lastar och åker med den som ska åka för hur ska hästarna veta att de ska ta farväl?

Har tyvärr ingen möjlighet :/
Jag vet faktiskt inte, men dom kanske känner på sig det eller nåt?
Har ingen möjlighet att låna en häst, däremot har hon sällskap av 2 baggar..

Det är olagligt att hålla hästar själva.

Nu vet jag inte hur länge som strider mot lagen, men 7 veckor är jag ganska lång tid - speciellt om hästen är van vid sällskap

Senast ändrad:

Har tyvärr ingen möjlighet :/
Jag vet faktiskt inte, men dom kanske känner på sig det eller nåt?
Har ingen möjlighet att låna en häst, däremot har hon sällskap av 2 baggar..

Hade jag kunnat planera som du nu kan så hade jag absolut inte planerat att en häst ska gå själv i 7 veckor.
När jag fick ta bort min häst slutade vår andra häst att äta och trots att vi fixade sällskap väldigt snabbt tog det lång tid innan han var sig själv igen.
Antingen hade jag bett de som ska ha din ponny på foder att de får vänta sju veckor eller så hade jag flyttat hästen tidigare.
I värsta fall så får du ju låna någon annans häst för att bara ha sällskap av två baggar tycker inte jag är ok även om det (tyvärr) är lagligt.

Det är olagligt att hålla hästar själva.

Nu vet jag inte hur länge som strider mot lagen, men 7 veckor är jag ganska lång tid - speciellt om hästen är van vid sällskap

Det finns ingen lag som säger att hästar inte får vara själva.

Utdrag från jordbruksverket:
Du ska se till att din häst får social kontakt. Helst ska din häst ha kontakt med andra hästar. Det kan fungera med ett annat lämpligt flockdjur, som till exempel får eller nötkreatur, om detta räcker för att din häst ska må bra.

Självfallet så är andra hästar att föredra, men i detta fallet så kan det ju vara så att två baggar funkar för TS häst tillfälligt?

Om det inte funkar, har du sett över möjligheten att flytta hästen till bete med andra hästar om du inte har möjlighet att få dit någon?

Konstigt. Har hört från flera håll att det inte är ok.

Är det så så tar jag såklart tillbaka det jag sa. Men att leta upp ett bete var ju en god idé.

Konstigt. Har hört från flera håll att det inte är ok.

Egentligen inte så konstigt, de flesta säger ju att det inte är ok, plus att rekommendationerna säger ju samtidigt att det bästa för dem är om hästar får vara med andra hästar :)

Jag har aldrig tänkt på det så, att dom ska få ta farväl. Känns faktiskt lite jobbigt att tänka så, även om hästen inte tänker att den aldrig kommer att få träffa sin kompis igen.

I mitt stall så hade vi tre hästar, när en utav hästarna blev såld till tyskland visste inte dom andra hästarna vad dom skulle göra i hagen, dom hittade inte ens till "utgången".
Dom gnäggade efter hästen som åkt i flera dagar, och en utav unghästarna åt inte överhuvudtaget.
Den drog sig tillbaka, den verkade inte känna sig trygg utan kompisen som flyttat - men livet går vidare.
men jag tyckte det var jobbigt att se hästarna så :(

Hästarna förstår inte att de ska "säga farväl" om du går ut med den ena i hagen till den andra. Ta hästen från hagen/stallet, lasta och åk iväg. Och försök hitta en lösning för hästen som blir ensam,t yp kör den till ett bete med hästkompisar. Vid ett tillfälle blev min ponny ensam i en vecka här hemma då vår hyresgäst flyttade med sina hästar. Och sju veckor skulle jag aldrig låta min häst gå utan sällskap.

Jag tycker som de flesta, hitta hagkompis eller liknande. :) Men jag vet att jag kände likadant när jag flyttade min häst. Jag var tvungen att flytta först (alla hästar skulle flytta), de andr atvå skulle till samma stall så Zack skulle inte behöva stå själv. Jag vet att stoet ropat efter honom, men han fick nya kompisar och hann inte tänka på saknaden av de gamla. Det är väll en tröst för hästen som åker. Men äsch, mja vet inte. Tycke rockså sånt där är jobbigt. :/

Förstår hur TS tänker, min kompis ska flytta hennes häst lång härifrån snart och nu är våra hästar verkligen bra kompisar. Om jag ska rida ut en dag kan jag höra hennes häst stå och gnägga fast jag är ganska långt bort. Och tar man in en av dom får den andra panik, fast det finns andra hästar ute. Ibland när jag kommer till stallet och hennes häst är inne rusar min bara runt runt i hagen tills han är helt slut. Men jag hoppas att det inte kommer påverka honom när dom flyttar.

Och hoppas det löser sig så din häst slipper stå ensam, jag skulle inte låta min gå ensam. Precis som några andra skrivit tycker jag att bete låter som ett bra alternativ, om det går att lösa de vill säga :)

Det gick hur bra som helst förra veckan, varken min häst eller min ponny som är utlånad nu brydde sig särskilt mycket. Ponnyn står med en kompis som hon är helt kär i, och min häst bryr sig knappt om att hon står ensam, hon gnäggade lite första dagen, men annars var hon helt som vanligt :laugh:
Imorgon ska jag till min ponny och hälsa på, hoppas bara jag inte bryter ihop igen då, som förra veckan :(

Tack för alla svar!

Hästar lever i nuet och förstår inte "farväl"..
Blir nog värre för hästen som lämnas kvar och jag tycker att du ska försöka få något sällskap till den så fort så möjligt. Lyckas du inte få låna någon annans häst så kanske du kan skicka iväg din häst på bete? eller kanske ha den inackorderad i något annat stall tills ni flyttar?

åh vad det måste varit jobbigt ändå. ikväll åker min häst eftersom hon är skadad och inte kommer att hålla för ordentlig ridning. jag har gråtit konstant sen vi fick reda på att hon inte skulle bli bra även fast det verkligen löst sig till det bästa och vi inte behöver avliva henne utan hon får komma till världens gulligaste tjej som kommer skämma bort henne.

men nästan värre än att jag ska skicka iväg min bästa kompis lååångt hemifrån kändes det när jag insåg hur jobbigt det skulle va att separera med hagkompisen. de är så otroligt söta mot varandra i hagen och kompisen som brukar smita skicker direkt till min hästs box istället för att gå till höt 5 m bort. i hagen står de bara och pillar på varandra hela tiden och äter ur samma hög fast de har varsin.

det har också blivit värre på senaste tiden. förrut när båda reds var de ju ifrån varandra ibland men nu har de bara gått i hagen. nu står kompisen och gnäggar i boxen eller hagen även om den har en kompis och äter inte förens han ser min häst. han får ju nya kompisar när vi åker men det kommer kännas otroligt sorgligt. vi hade ju antagligen fått dela på dem iaf men det här känns så hemskt redan som det är.

skönt att det gick så bra för dig iaf. vi åker om några timmar :cry:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama