Bör aborträtten begränsas? (utbruten från EU-val)

Jag vill tacka för att ni skrev ned era erfarenheter. Jag håller nämligen med om att det känns etiskt tveksamt hur långt man ska gå för att rädda barn som föds för tidigt även om medicinvetenskapen utvecklas och blir allt bättre. Vad blir det för liv för de barnen? (Fast samtidigt känns det också farligt att börja bestämma huruvida andras liv är värda att leva eller inte, men det tror jag att vi alla är medvetna om.)

@ginnies - nu kanske det blir en högst personlig fråga, du behöver inte svara om du inte vill - men de barn som du nämner som dog efter någon dag, hade det varit bättre om man hade kunnat underlätta deras undangång?



Jag tänker bara att det skadar ju ingen att ge lite lindran utifall fostret lider. Jag tänkte skriva varför dra ut på det när man kan korta det, men är inte säker på hur länge det egentligen tar. Hinner man ens ta fram medicinen tex.

Tack för förklaringen om vad som praktiskt sett händer vid aborter :up:


Fast om du ser vad @kryddelydd skrev ovan så tillkallades barnläkare när barnmorskan inte klarade av situationen själv, vilket var procedurmässigt fel och man ska egentligen inte ringa efter intensivvård. (Säg till om jag uppfattat dig fel @kryddelydd )
I artikeln som du nämner, och som jag länkade till, så kommenterar en annan läkare: "Hennes agerande ifrågasätts dock av Andreas Herbst, ordförande för Svensk förening för obstetrik och gynekologi. Han anser att det är fel att försöka rädda aborterade foster.

– Patienten har fått tillstånd från Socialstyrelsens rättsliga råd, och avsikten är att hon inte ska bli förälder. Inte att åstadkomma en extremt för tidig förlossning där man sen försöker få liv i detta foster eller barn till varje pris, säger han.
"
Han skiljer alltså tydligt på abort och förlossning genom vad deras syften och avsikter är.

Det är även svårt att säga att fostret/barnet känner de känslorna som du säger att de känner. I mitt inlägg i början av den här tråden i ett svar till dig (som jag tror att du inte har svarat på?) så står det "Mycket talar för att fostret sover under själva förlossningen och t.o.m. drömmer. Man har nämligen observerat samma ögonrörelser som vuxna när de drömmer. Kanske fostret t.o.m. är nedsövt? Man har funnit adenosin och endorfiner i högre halter före födelsen. Den låga syrgasnivån dämpar också hjärnans aktivitet och vakenhetsgraden. källa: Olson/Josephson: "Hjärnan""
Dvs det verkar inte som att de är vid fullt medvetande under en födsel. Skriket som kommer efter att barnet är fött är ett sätt för kroppen att pressa ut sina lungor och börja andas på egen maskin. Och enligt @kryddelydd s inlägg ovan så är en abort ett sätt att inducera en förlossning, så det finns väl saker som talar för att samma sak händer där antar jag.

Och då nämner jag inte ens kvinnans rättigheter och hennes känslor som är minst lika viktiga! Är det värt att kränka en person för en annan person?
Det var intressant info om födseln, aldrig hört det.
Det år möjligt att fostret sover men är det rätt att döda det för att det sover? Jag håller med om att det känns mindre grymt att döda det om det fått sömnmedel så att det blir som när vi avlivar ett djur.
-Men varför isf inte söva och avliva sjuka och handikappade som inte lever värdiga liv? Man kan ju vända och vrida på saker.
För mig vore det inte grymmare att söva och avliva en sjuk 90-åring än det är att abortera ett foster som utvecklat såpass nervsystem och hjärna att det uppfattar rädsla och smärta.
Jag tycker det är horribelt att man gör det om det rör sig om friska foster. Obs, friska!
Det är min rätt att tycka det och jag råkar även vara feminist så det har inte med kvinnans rätt att göra.
Som jag ser det blir det för sent för abort vid ett tidigare tillfälle än när lagen tycker det är för sent.
Enligt mitt synsätt bör aborten ske innan fostret blir så utvecklat att det lider av vad som händer och missar man den gränsen så är det väl inte värre än att man missar gränsen vid v 22? Då blir man ju förälder om man missat att man är gravid, jag ser inte varför det är så otroligt mycket värre om den gränsen infaller tidigare.
Biologin är inte rättvis och inte jämställd i alla avseenden.
Du kallar det att ”kränka” en person? Ja om man ser det som en kränkning att man haft sex och inte har koll på att man är gravid så..ja då får man väl tycka det. Varför är det rätt att döda en varelse för att någon känner sig kränkt?
Men ja, ser någon det som en kränkning att hennes biologiska barn vill födas så får man väl se det som ett barmhärtighetsmord att det barnet slipper födas och leva med sin kränkta mor.
Man kan testa sig varje månad om man tycker ett barn vore så fasansfullt.
Test kan köpas på nätet och kostar 5 kr styck. 99:- för 20 test. Det har alla svenska tjejer råd med påstår jag som svar till er som sade till Narcissa att alla inte har råd med test.
Det gjorde jag själv, var mensen sen en enda dag så testade jag mig.
 
Och rädsla smärta och skräck som kvinnan känner som är gravid med ett barn som är sjukt eller där kvinnan har missbruk eller annan problematik. (Som är fallet med sena aborterna. Är det inte viktigt?
Jo givetvis. Jag pratar om friska foster.
Man kanske kan fundera tidigare i graviditeten om man inte mäktar med eller vill genomgå den?
Kvinnor som missbrukar brukar nog inte vara aktuella för sena aborter, de brukar vara så inne i sig själva att de saknar självinsikt om att de inte borde bli mamma. Så den gruppen är nog försvinnande lite tror jag.
Jag tror sena aborter utförs främst pga sjuka foster/sjuka mammor (och då kan man inget annat göra) och kanske även av kvinnor:tjejer som levt i självförnekelse att de vägrar tro att de är gravida. Det är den sistnämnda gruppen jag tycker är fel.
 
Jo givetvis. Jag pratar om friska foster.
Man kanske kan fundera tidigare i graviditeten om man inte mäktar med eller vill genomgå den?
Kvinnor som missbrukar brukar nog inte vara aktuella för sena aborter, de brukar vara så inne i sig själva att de saknar självinsikt om att de inte borde bli mamma. Så den gruppen är nog försvinnande lite tror jag.
Jag tror sena aborter utförs främst pga sjuka foster/sjuka mammor (och då kan man inget annat göra) och kanske även av kvinnor:tjejer som levt i självförnekelse att de vägrar tro att de är gravida. Det är den sistnämnda gruppen jag tycker är fel.

Sena aborter utförs framförallt inte om de inte är nödvändiga.

Eftersom vi har bra koll på hur en restriktiv aborträtt påverkat och påverkar kvinnors frihet och rättigheter i övrigt, samt vilken effekt det har på antalet illegalt utförda aborter (ju mer stigmatiserat abort är, desto dyrare och farligare aborter) - borde det inte vara ett tänkbart alternativ.

Åsikten är dock fri. Jag hoppas bara att den inte får mer fäste, det vore att ta många steg tillbaka att låta kvinnor i allmänhet ta straffet och de kvinnor i synnerhet som behöver hjälp lida svårt.
 
Jo givetvis. Jag pratar om friska foster.
Man kanske kan fundera tidigare i graviditeten om man inte mäktar med eller vill genomgå den?
Kvinnor som missbrukar brukar nog inte vara aktuella för sena aborter, de brukar vara så inne i sig själva att de saknar självinsikt om att de inte borde bli mamma. Så den gruppen är nog försvinnande lite tror jag.
Jag tror sena aborter utförs främst pga sjuka foster/sjuka mammor (och då kan man inget annat göra) och kanske även av kvinnor:tjejer som levt i självförnekelse att de vägrar tro att de är gravida. Det är den sistnämnda gruppen jag tycker är fel.
Det här att missbrukare är så inne i sig själva att de inte gör aborter, vad är det baserat på?

Du säger att du tror att det är kvinnor som lever i självförnekelse som gör sena aborter. Återigen - vad är det baserat på?

Jag blir fundersam, därför att den här vetenskapliga undersökningen där man studerat orsakerna till sena aborter inte alls stöder dina påståenden.

http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=468

”Som regel föreligger här inte bara ett skäl utan en rad olika skäl som adderade leder till abortansökan. Vanliga skäl är missbruk av olika art, kriminalitet hos kvinnan och/eller mannen, dålig ekonomi, avsaknad av egen bostad, låg ålder (tonåring), avsaknad av stöd från mannen, svårigheter att fullfölja planerad utbildning, men också ångest och känsla av otillräcklighet.”
 
Senast ändrad:
Jo givetvis. Jag pratar om friska foster.
Man kanske kan fundera tidigare i graviditeten om man inte mäktar med eller vill genomgå den?
Kvinnor som missbrukar brukar nog inte vara aktuella för sena aborter, de brukar vara så inne i sig själva att de saknar självinsikt om att de inte borde bli mamma. Så den gruppen är nog försvinnande lite tror jag.
Jag tror sena aborter utförs främst pga sjuka foster/sjuka mammor (och då kan man inget annat göra) och kanske även av kvinnor:tjejer som levt i självförnekelse att de vägrar tro att de är gravida. Det är den sistnämnda gruppen jag tycker är fel.
Leva i självförnekelse- varför gör de det? Det lär väl vara folk som inte mår bra eller har en problematik?
 
Jo givetvis. Jag pratar om friska foster.
Man kanske kan fundera tidigare i graviditeten om man inte mäktar med eller vill genomgå den?
Kvinnor som missbrukar brukar nog inte vara aktuella för sena aborter, de brukar vara så inne i sig själva att de saknar självinsikt om att de inte borde bli mamma. Så den gruppen är nog försvinnande lite tror jag.
Jag tror sena aborter utförs främst pga sjuka foster/sjuka mammor (och då kan man inget annat göra) och kanske även av kvinnor:tjejer som levt i självförnekelse att de vägrar tro att de är gravida. Det är den sistnämnda gruppen jag tycker är fel.
Alltså hela gruppen sena aborter är väldigt liten så du hittar bara undantag och special. Så tex kvinnor som missbrukar då, du tänker att det är försvinnande få som skulle vilja göra abort pga det ena och det andra. Ja det är försvinnande få sena aborter... så om ett försvinnande litet antal missbrukande kvinnor är i statistiken så är de fortfarande i statistiken.

Det räcker med försvinnande få missbrukare + försvinnande få våldtäkter + försvinnande få väldigt unga flickor + försvinnande få missbildningar och så har du när du lägger ihop det ett försvinnande litet antal som är sena aborter i Sverige.

För om du lägger ett par små blå pärlor i en pytteliten hög där det ligger ett par gröna, och en röd och en gul så har du till slut ändå en pytteliten hög. Om än det är försvinnande lite av varje färg på pärlor, plockade ur en stor ocean av pärlor, kvinnor, som aldrig hamnade där (inklusive en stor hög missbrukande kvinnor som aldrig hamnade där). Varav den stora majoriteten helt enkelt åt preventivmedel som fungerade.

Antal sena aborter låg runt 350? per år ca? Det kanske låter mycket men antal barn som föds döda är runt 400. Det är knappt ens mycket forskning som sker på det för att det är så få.
 
Senast ändrad:
man haft sex och inte har koll på att man är gravid så..ja

Man kan testa sig varje månad om man tycker ett barn vore så fasansfullt.

Det gjorde jag själv, var mensen sen en enda dag så testade jag mig.
Alla lever inte så som du, alla har inte mens såsom du. Din egen situation är inte applicerbar på samtliga kvinnor som berörs av en lagstiftning. Du behöver se bortom dig själv och i ett större perspektiv. Din åsikt är din och ditt val är ditt när det gäller abort - men när det gäller lagstiftning för en halv befolkning är det inte något att utgå ifrån.
 
Jo givetvis. Jag pratar om friska foster.
Man kanske kan fundera tidigare i graviditeten om man inte mäktar med eller vill genomgå den?
Kvinnor som missbrukar brukar nog inte vara aktuella för sena aborter, de brukar vara så inne i sig själva att de saknar självinsikt om att de inte borde bli mamma. Så den gruppen är nog försvinnande lite tror jag.
Jag tror sena aborter utförs främst pga sjuka foster/sjuka mammor (och då kan man inget annat göra) och kanske även av kvinnor:tjejer som levt i självförnekelse att de vägrar tro att de är gravida. Det är den sistnämnda gruppen jag tycker är fel.
Faktum kvarstår: Det är väldigt svårt att få godkänt från socialstyrelsen för ett friskt foster. Om kvinnan levt i förnekelse, vilket inte heller är jättevanligt, de allra flesta får vi nog tänkas får reda på sin graviditet före vecka 18, och i övrigt har ett bra liv - skulle jag tippa på att det är rätt svårt att få godkänt bara för att... Det ska nog mer vara då att man inte kan garantera att barnet är friskt för att man till exempel har festat eller tagit mycket värktabletter etc när man inte har vetat att man är gravid. Möjligen.

Känns bara som att du hittar bortförklaringar på något som faktiskt är ett ickeproblem för samhället för att det rör sig om så oerhört få fall där både kvinna och foster är psykiskt och fysiskt friska. Däremot är det självklart en stor katastrof för kvinnan - och säkert barnet i framtiden - om hon ska gå fullt ut när hon inte vill eller kan.

Ska vi använda livmödrar (heter det så?) på det sättet - då ska det ske som till exempel när vi använder benmärg från en människa. Det ska vara frivilligt.
 
Tänk er situationen: missbrukande, sovandes i bilar, droger och sovplats betalas med den valuta som finns till hands (sex, tiggeri och småstölder). Mat har prio noll - så någon mens har du inte. Men gravida, det blir folk även i sådana situationer. Var gravid i nio månader för att sedan adoptera bort barnet.

Eller du är en kvinna i medelåldern med karriär och familj och föräldrar som börjar bli gamla. Du har en förkylning så p-pillren funkar inte. Du blir gravid. Pga din ålder är fostret skadat - om barnet födds kommer det att vara en heltidssysselsättning att ta hand om det. Du sitter där med lån på huset och lån på bilen och dina redan födda barn som du måste ta hand om. Du hade inte ens räknat med att du kunde bli gravid längre och sedan accepterade du att få en sladdis och så kallduschen att det inte ser bra ut... (Jag känner människor som varit i den situationen och som valt att födda - men jag tror att de faktiskt funnit styrka i att det varit ett val)
 
Jo givetvis. Jag pratar om friska foster.
Man kanske kan fundera tidigare i graviditeten om man inte mäktar med eller vill genomgå den?
Kvinnor som missbrukar brukar nog inte vara aktuella för sena aborter, de brukar vara så inne i sig själva att de saknar självinsikt om att de inte borde bli mamma. Så den gruppen är nog försvinnande lite tror jag.
Jag tror sena aborter utförs främst pga sjuka foster/sjuka mammor (och då kan man inget annat göra) och kanske även av kvinnor:tjejer som levt i självförnekelse att de vägrar tro att de är gravida. Det är den sistnämnda gruppen jag tycker är fel.

Men alltså du TROR att det finns en grupp kvinnor som förnekar att de är gravida och därför ska dom inte få göra abort? Hur mycket områden i livet ska vi begränsa för att folk tror saker?

Jag hade nog kunnat bli gravid och sedan inte veta om det på ett tag, jag tar preventivmedel som gör att jag inte har mens. Min mamma blev gravid när hon tog liknande preventivmedel, jag är kroniskt sjuk och har inte ens pengar till att ha ett bra liv ensam, en graviditet hade garanterat gjort mig sjukare, men på intet sätt dödssjuk, alltså hade jag inte räknats in i grupp ett för dig, och då ska du få bestämma hurvida jag lever i självförnekelse eller ej? nä bespara mig vad du TROR och fundera lite längre istället.
 
Tänk er situationen: missbrukande, sovandes i bilar, droger och sovplats betalas med den valuta som finns till hands (sex, tiggeri och småstölder). Mat har prio noll - så någon mens har du inte. Men gravida, det blir folk även i sådana situationer. Var gravid i nio månader för att sedan adoptera bort barnet.

Eller du är en kvinna i medelåldern med karriär och familj och föräldrar som börjar bli gamla. Du har en förkylning så p-pillren funkar inte. Du blir gravid. Pga din ålder är fostret skadat - om barnet födds kommer det att vara en heltidssysselsättning att ta hand om det. Du sitter där med lån på huset och lån på bilen och dina redan födda barn som du måste ta hand om. Du hade inte ens räknat med att du kunde bli gravid längre och sedan accepterade du att få en sladdis och så kallduschen att det inte ser bra ut... (Jag känner människor som varit i den situationen och som valt att födda - men jag tror att de faktiskt funnit styrka i att det varit ett val)
Eller, du har steriliserat dig. Din mens har aldrig varit regelbunden så det finns ingen sen mens att reagera på. Du märker graviditeten först när du börjar fundera på om du har gått upp i vikt för att byxorna börjar bli trånga... Något barn finns det varken ork, kraft eller möjlighet att ta hand om för din livssituation är inte sådan och du hade ju tagit ett definitivt beslut om att det inte skulle bli några (fler) barn.
 
Alla lever inte så som du, alla har inte mens såsom du. Din egen situation är inte applicerbar på samtliga kvinnor som berörs av en lagstiftning. Du behöver se bortom dig själv och i ett större perspektiv. Din åsikt är din och ditt val är ditt när det gäller abort - men när det gäller lagstiftning för en halv befolkning är det inte något att utgå ifrån.
Alla bör nog se bortom sig själv och även med lite ödmjukhet. Oavsett om man vill det eller inte handlar det om att väga kvinnas rätt att leva som hon vill kontra fostret/barnets rätt till liv och så en dräglig arbetsmiljö för personalen.

Vill ingen utföra aborten så vad gör man då? Viftar med sin aborträtt? Tvingar någon med hot?

Samhället förändras och synen på liv och då har vi den den vetenskapliga utvecklingen. Att utvärdera och anpassa till tiden man lever i kan säkerställa fortsatt fri abort inom rimliga gränser.

Jag tror en del av antiabortrörelsen handlar om att folk vill ha frihet fritt från ansvar. Det är ändå bara en cellklump som vårdrobotar hanterar. Den attityden får mig att nästan spy och skulle kunna få mig att ansluta trots att jag är för fri abort.

Jag är för fri abort men inte till vilket pris som helst. Ett pris jag anser vara rimligt är en öppen diskussion om gränserna. Om när ett foster räknas som barn. Om vi ska kunna sortera bort ickeperfekta individer oavsett hur litet felet är. Och hur skadad ska ett barn vara för att abort ska vara rimligt . Ska man kunna välja bort ett visst kön?

Allt hänger samman med fri abort.
 
Men alltså du TROR att det finns en grupp kvinnor som förnekar att de är gravida och därför ska dom inte få göra abort? Hur mycket områden i livet ska vi begränsa för att folk tror saker?
Man vet jag känner till några, en kraftigt överviktig som gick nästan tiden ut utan att någon reagerade. Om hon egentligen vetat och bara ignorerat det eller verkligen förträngt det vet jag inte. Hon fick mycket plötsligt barnledigt. Knappast
 
Alla bör nog se bortom sig själv och även med lite ödmjukhet. Oavsett om man vill det eller inte handlar det om att väga kvinnas rätt att leva som hon vill kontra fostret/barnets rätt till liv och så en dräglig arbetsmiljö för personalen.

Vill ingen utföra aborten så vad gör man då? Viftar med sin aborträtt? Tvingar någon med hot?

Samhället förändras och synen på liv och då har vi den den vetenskapliga utvecklingen. Att utvärdera och anpassa till tiden man lever i kan säkerställa fortsatt fri abort inom rimliga gränser.

Jag tror en del av antiabortrörelsen handlar om att folk vill ha frihet fritt från ansvar. Det är ändå bara en cellklump som vårdrobotar hanterar. Den attityden får mig att nästan spy och skulle kunna få mig att ansluta trots att jag är för fri abort.

Jag är för fri abort men inte till vilket pris som helst. Ett pris jag anser vara rimligt är en öppen diskussion om gränserna. Om när ett foster räknas som barn. Om vi ska kunna sortera bort ickeperfekta individer oavsett hur litet felet är. Och hur skadad ska ett barn vara för att abort ska vara rimligt . Ska man kunna välja bort ett visst kön?

Allt hänger samman med fri abort.
I vården görs alltid svåra avvägningar - vissa personer får inte mediciner som skulle kunna rädda dem eller ge dem ökad livskvalitet eftersom medicinen är för dyr. Ett antal människor dör varje år eftersom vårdplatser och vårdteam lär sig för dem nya procedurer. Gamla människor bollas mellan olika delar av vården, vilket påskyndar döden för många av dem. I fjol dog folk i kön för canceroperationer på Karolinska för att det var semestertider... I akutvården (särskilt i krig eller särskild händelse) måste man ibland prioritera mellan patienter.

Varför skulle just aborter vara strået för vårdpersonal? Särskilt som de utförs av en begränsad grupp i skrået. Det finns ganska gott om vårdpersonal som utför aborter. De som vill slippa jobbar med andra specialiteter. Ingen kommer att rycka tag i en ortoped eller hjärtläkare och tvinga hen att utföra en sen abort.

Alldeles för blödiga personer har inte i vården att göra.
 
Man vet jag känner till några, en kraftigt överviktig som gick nästan tiden ut utan att någon reagerade. Om hon egentligen vetat och bara ignorerat det eller verkligen förträngt det vet jag inte. Hon fick mycket plötsligt barnledigt. Knappast

Jaha? Uppenbarligen så gjorde hon inte abort heller så jag ser inte vad det tillför diskussionen. Oavsett så är det inte så att sen abort antingen handlar om sjuka foster/mammor ELLER folk som bara skiter i vilket, och även om det skulle finnas kvinnor som förtränger att de är gravida så betyder det fortfarande inte att kvinnor i allmänhet ska förlora den (redan starkt begränsade) möjligheten. Det blir bara bisarrt att basera det på vad man tror eller har hört
 
Jaha? Uppenbarligen så gjorde hon inte abort heller så jag ser inte vad det tillför diskussionen. Oavsett så är det inte så att sen abort antingen handlar om sjuka foster/mammor ELLER folk som bara skiter i vilket, och även om det skulle finnas kvinnor som förtränger att de är gravida så betyder det fortfarande inte att kvinnor i allmänhet ska förlora den (redan starkt begränsade) möjligheten. Det blir bara bisarrt att basera det på vad man tror eller har hört
Du ifrågasatte om det finns folk som förtränger. Jag påtalar att man vet att det är så. Hela graviditeten är i och för sig extremt.
 
Det var intressant info om födseln, aldrig hört det.
Det år möjligt att fostret sover men är det rätt att döda det för att det sover? Jag håller med om att det känns mindre grymt att döda det om det fått sömnmedel så att det blir som när vi avlivar ett djur.
-Men varför isf inte söva och avliva sjuka och handikappade som inte lever värdiga liv? Man kan ju vända och vrida på saker.
För mig vore det inte grymmare att söva och avliva en sjuk 90-åring än det är att abortera ett foster som utvecklat såpass nervsystem och hjärna att det uppfattar rädsla och smärta.
Jag tycker det är horribelt att man gör det om det rör sig om friska foster. Obs, friska!
Det är min rätt att tycka det och jag råkar även vara feminist så det har inte med kvinnans rätt att göra.
Som jag ser det blir det för sent för abort vid ett tidigare tillfälle än när lagen tycker det är för sent.
Enligt mitt synsätt bör aborten ske innan fostret blir så utvecklat att det lider av vad som händer och missar man den gränsen så är det väl inte värre än att man missar gränsen vid v 22? Då blir man ju förälder om man missat att man är gravid, jag ser inte varför det är så otroligt mycket värre om den gränsen infaller tidigare.
Biologin är inte rättvis och inte jämställd i alla avseenden.
Du kallar det att ”kränka” en person? Ja om man ser det som en kränkning att man haft sex och inte har koll på att man är gravid så..ja då får man väl tycka det. Varför är det rätt att döda en varelse för att någon känner sig kränkt?
Men ja, ser någon det som en kränkning att hennes biologiska barn vill födas så får man väl se det som ett barmhärtighetsmord att det barnet slipper födas och leva med sin kränkta mor.
Man kan testa sig varje månad om man tycker ett barn vore så fasansfullt.
Test kan köpas på nätet och kostar 5 kr styck. 99:- för 20 test. Det har alla svenska tjejer råd med påstår jag som svar till er som sade till Narcissa att alla inte har råd med test.
Det gjorde jag själv, var mensen sen en enda dag så testade jag mig.

Det är klart det är skillnad på att döda människor och på att göra abort. Ett foster är inte en autonom individ, det är en parasit som är beroende av kvinnans kropp för att överleva. En människa, gammal eller sjuk är en autonom person som har rätt att bestämma vad som ska hända med henom. Vi har redan idag ett sjukvårdssystem som avslutar behandling när man når en punkt man anser att fortsatt vård endast kommer förlänga ett lidande. Vi lindrar så att tillvaron ska vara så god som möjligt.

En autonom individ kan även själv avgöra om hen vill dö, men hen har ingen rätt att kräva att någon annan ska döda henom.

Om kvinnor ska tvingas inhysa foster mot sin vilja, varför ska vi inte tvinga människor att donera blod eller andra organ? Varför ska inte det vara en samhällsplikt, alla är skyldiga att göra allt för att alla ska överleva. Varför är det bara kvinnor som ska bära det oket. Det är ju en sjukt mycket mindre insats att donera blod än att genomgå en graviditet och förlossning så det vore betydligt mer rimligt att tvinga medborgare att "donera" blod än att tvinga dem att genomgå en graviditet.

Och nej, alla kvinnor har inte råd att testa sig varje månad men det kommer du inte förstå. Men de flesta gar ju det och det är därför den stora majoriteten aborter sker tidigt.

Det finns kvinnor och flickor som lever under så svåra förhållanden att de flesta av oss faktiskt inte kan sätta oss in i det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovbensfraktur
  • Fjordingtråden
  • Lösa benbitar

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp