H

HallonDoft

Jag har funderingar på boots. Till hästen alltså :)
Någon som använder dessa? Hur tycker ni det fungerar ute i skog, mark och på banan?
Visa gärna bilder på hur de sitter! :D

Sv: Boots

Hej.
Jag använde boots på mitt sto förra året när hon gick barfota. Red med dom i dryg 4 månader och dom funkade kalasbra. Jag kunde rida genom bäckar och djup lera- jag har aldrig tappat en. Var något krångligt dom första gångerna jag tog på dom men när man vande sig och visste hur det gick gick det jättefort, typ 1 min per boot. :-P

Menar du barfotaboots eller "vanliga" boots?
Jag hade vanliga på min dam i hagen ett tag för att hon inte skulle trampa av sig skorna så jävligt. Funkade kanon! Enkelt att ta av och på (inte en minut per boots utan snarare 5 sek ;)) fick lite skavsår i karlederna i början men de läkte snabbt inga andra problem :) och skorna satt kvar också :p

Jag menar sådana boots som vissa har istället för att ha skor på sin häst. Då tänker jag mer ridmässigt.

Jag hade easyboots på foderhästen, för att kunna brodda honom trots att gick barfota.

29200544.jpg

De satt bättre på framhovarna än på bak då hans bakhovar är mer ovala i formen än framhovarna. frambootsen kunde han i nödfall ha på sig hela dagen om det var väldigt halt i hagarna. bakbootsen funkade bra ett par timmar åt gången, det blev skav om de satt längre. men meningen är ju inte att man ska ha dem hela tiden.

Jag tycker inte de är så krångliga att ta på som många säger, men det tar lite tid.

Jag upplevde inte att hästen stördes av dem när jag red. Lyckades få dem att åka av en gång när jag galopperade i djupsnö och en vajer gav sig. Vajern är inte svår att byta men det tog ju några dagar att få en ny.
Har aldrig ridit på bana med dem. Det enda problemet jag stötte på i skogen var att spännet kunde gå upp om man red "offroad". Men bootsen satt kvar ändå. Min nödlösning var en tändsticka genom spännet.
Var tvungen att ha en storlek mindre på bakhovarna och då var gaitern lite för kort för att nå ordentligt runt karleden, men det förlängde jag med en bit kardborreband.

Boaboots prövade jag också, de satt inte bra på just den här hästen, men jag har sett dem funka bra för andra.

Får se om "min" fjordis får skor nu nästa gång hovslagaren kommer annars ska jag föreslå boots! :D
Hon ömmar väldigt på grus och behöver något slags "skydd" mot detta....

Shettisarna på ridlekiset här har det, några av dem iaf. fuknar jättebra, inte så svårt att ta av/på, om man använder en hovkrats som en lite kofot eller nåt... de blir mycket mindre känsliga för grus och stenar om de brukar vara ömfotade, och vågar arbeta med alla benen mer, inte bara trippa. men de är ju rätt dyra. vi har samma variant som imrahil.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
571
Senast: MiniLi
·
Utrustning Är det någon här som använder floating boots? Jag funderar på att köpa dem till min häst och skulle gärna höra era erfarenheter av dem. ☺️
Svar
1
· Visningar
746
Senast: super
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
286
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 022

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka