Sv: Boots
Jag hade easyboots på foderhästen, för att kunna brodda honom trots att gick barfota.
De satt bättre på framhovarna än på bak då hans bakhovar är mer ovala i formen än framhovarna. frambootsen kunde han i nödfall ha på sig hela dagen om det var väldigt halt i hagarna. bakbootsen funkade bra ett par timmar åt gången, det blev skav om de satt längre. men meningen är ju inte att man ska ha dem hela tiden.
Jag tycker inte de är så krångliga att ta på som många säger, men det tar lite tid.
Jag upplevde inte att hästen stördes av dem när jag red. Lyckades få dem att åka av en gång när jag galopperade i djupsnö och en vajer gav sig. Vajern är inte svår att byta men det tog ju några dagar att få en ny.
Har aldrig ridit på bana med dem. Det enda problemet jag stötte på i skogen var att spännet kunde gå upp om man red "offroad". Men bootsen satt kvar ändå. Min nödlösning var en tändsticka genom spännet.
Var tvungen att ha en storlek mindre på bakhovarna och då var gaitern lite för kort för att nå ordentligt runt karleden, men det förlängde jag med en bit kardborreband.
Boaboots prövade jag också, de satt inte bra på just den här hästen, men jag har sett dem funka bra för andra.