Belethien

Trådstartare
Jag fattar NADA och behöver lite hjälp med mina "filosofiska" tankar såhär på kvällskröken. :angel:

Har bestämt mig för att prova barfota på hästen och har kollat på olika boots. Valde B*a Horseboots just för att jag sett dem "in live action" sedan tidigare och vet hur de fungerar samt att de passar mitt ändamål. Men då kommer vi till det skumma:
Jag hittade två leverantörer av samma märke. Men när jag väl skulle mäta hovarna så är måtten olika på bootsen beroende på vilken återförsäljare jag vänder mig till.

Ex. (Nu tar jag bara lösa siffror, inte riktiga mått, ni förstår principen i alla fall) om jag nu mätt hovens längd till 11,5 så säger återförsäljare nr 1 att bootstorleken jag ska ha är 0. Återförsäljare nr. 2 däremot säger att (vid samma hovmått) ska jag ha storlek 00.
Jag är förvirrad! Vem litar jag på?? Hur kan två olika återförsäljare påstå att det är olika mått på samma märke av boot?? :confused:

Får ni ihop det? Isåfall berätta för jag fattar som sagt nada :crazy:

Sv: Boots

...... hej igen :)

Glömde göra ett tillägg:

Att den ena försäljaren påstår att du kan ha st. 00 är ju befängt tycker jag. Hästens hovar är ju längre än vad den storleken tillåter om man tittar på tillverkarens tabell. :)

St 0 verka ju mer riktigt men jag undrar en sak: Har du mätt bredden också? Kan vara en viktig bit även det för passformens skull.

Sen har jag för mig att hovarna helst ska vara nyverkade när man mäter men det vet du kanske redan?

Boa är lätta att sätta på men själv valde jag att nu i dagarna köpa ett annat märke, Cavallo Simple Boot, och jag är verkligen helnöjd! Superlätta att sätta på men sitter trots det jättebra på min hästs hovar :bump:

Har provat både Easyboot Epic, Easyboot Bare samt allra först Boa men Cavallo är verkligen outstanding i mina ögon. Som sagt, superlätta att sätta på och inga lösa delar som kan gå sönder och som man kanske måste byta ut.

Den siffran jag tog var bara något spontant för att berätta hur situationen låg till.

Jag vill minnas att måtten var 10,5 cm på bredden och 10 cm på längden. Men som sagt säger de olika 2 försäljarna olika saker så jag blev förvirrad. Köpte iaf storlek 0 och ett par easy care gaiters för att fylla ut om bootsen nu blir för stora.

Jag förstår bara inte hur det riktigt kom för sig att två svenska återförsäljare tycker att måtten ska vara olika på samma sorts boots.. men men.. Här är måtten i alla fall:

Och självklart så var hovarna helt nyverkade! :)

Ok, nu såg jag (när jag läste lite bättre:o :)) att det inte var de riktiga måtten du skrev från början. Såg också att jag läste på fel tabell när jag kollade på tillverkarens sida - jag kollade på bredden!

Men en sak är lite konstigt - måtten stämmer inte riktigt överrens på den tabellen du har och den från tillverkaren!?

Passar de du köpte då?

Liknande trådar

Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 891
Senast: skuggi
·
Utrustning Jag håller på att bli galen! Förra torsdagen trampade kräket av sig en sko, hovslagaren kom ut och skodde i lördags, i måndags rök...
Svar
11
· Visningar
1 241
D
Hästvård Jag har sen i augusti en shetlandsvallack på foder. Dels för sällskap åt ett fjordsto vi har här och dels för att han är körd och jag...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 995
Senast: Luna10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?