E

Ello_knott

Behöver lite råd! Min häst har antagligen trampat sig när jag ridit, har hänt flera gånger senaste tiden att han har blodiga sår på baksidan av framhovarna (över kronranden). Och han har även trampat sig på framsidan av ena bakhoven precis under kronranden.:cry: Undrar om boots är något att ta till? isf på alla hovar? Tacksam för svar!!!
 
Sv: Boots?

Ello_knott skrev:
Behöver lite råd! Min häst har antagligen trampat sig när jag ridit, har hänt flera gånger senaste tiden att han har blodiga sår på baksidan av framhovarna (över kronranden). Och han har även trampat sig på framsidan av ena bakhoven precis under kronranden.:cry: Undrar om boots är något att ta till? isf på alla hovar? Tacksam för svar!!!

Oj då! Vad jobbigt!
Trampar han sig i hagen också eller bara när du rider? Jag skulle absolut testa boots och runt om då... Finns ju sånna som är lite "formade" efter balllarna, har hört att de sitter bra! Men jag tänker mig att om hästen är broddad kanske han kan fastna med broddarna i bootsen till vintern:confused:

Men testa...berätta hur det gick! Annars kan du ju alltid...
Ta av dig skorna...tag av dig skoorna.... :angel:
Finns ju så fina boots idag ;)
 
Sv: Boots?

Tack för svaret! Blir bara när jag rider och det var medans han va broddad, men han måste ju fortfarande trampa sig även fast det inte blir så stora sår... ska prova med boots runt om och hoppas att det hjälper...
 
Sv: Boots?

Tror du inte det räcker med den ändrade balansen med bootsen fram så att hästen går fri bak?
Man lägger ju på lite extra vikt vilket förändrar steget också och då är det möjligt att den går fri bak.

Bak syns det tydligt med rufs i kronranden om hästen nästan går på sig, fram är betydligt svårare att se.
 
Senast ändrad:
Sv: Boots?

Min häst trampar sig ibland, fast på bakhovarna.. Har boots bak på honom och det löser problemet för mig! Det finns jättebra som är tunna och knappt väger nånting :) Hade boots i vintras också när han var broddad, och det var inte heller några problem alls med dem.
 
Sv: Boots?

Har det börjat nyligen? Låt hovslagarn titta :idea: Han kan ju sko på nått annat sätt, t ex korta tåna fram eller nått sånt. Kan inte det där riktigt med skoningen.

Men boots är ett bra alternativ, har haft boots på Johan i 3 år tror ja, i sommras slutade vi använda dom och han har inte trampat sig sen dess. Har blivit bättre på att hålla reda på fötterna.:)

Hoppas det löser sig
 
Sv: Boots?

men han måste ju fortfarande trampa sig även fast det inte blir så stora sår...

Det är förresten inte säkert att han trampar sig med sommarskoning för att han gör det med vinterskoning.

Steget blir helt olika med broddarna i.

Jag har ett par stycket som jag fått ta bort de två främsta broddarna (av 6) fram för att få hästen att gå fri bak. Fram är lurigare för där har det med koordinationen mellan fram- och bakben att göra på ett annat sätt.

Visitera hästen efter att den varit i hagen och efter ridturer för att se om du hittar några små rufs eller hack.

Det bästa för karlederna är så klart om man kan slippa boots eftersom det nästan är omöjligt att hitta boots som inte nöter alls på pälsen och skinnet.
 
Sv: Boots?

Det har nyligen börjat, har bara hänt när jag ridit och då i samband med stress. Och det har bara hänt 1 gång att han trampat sig bak. Men fram betydligt fler gånger. Är gummiboots ok?
 
Sv: Boots?

Jag har haft boots i konstläder med neoprene insida. Köpte gummiboots för att dom skulle hålla längre men dom fick han skav av i karlederna. :(
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Vet inte vart jag ska börja. Kaos i hjärnan pga inte sovit en ordentlig natts sömn på... vet inte hur länge? Man ska bara orka. Men jag...
Svar
1
· Visningar
670
Senast: SaraXX
·
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 887
Senast: tuaphua
·
Hundträning Hej alla hundmänniskor! Jag skulle behöva råd! Har precis blivit jourhem åt en 4 årig kille från Rumänien då de som adopterade honom...
2
Svar
33
· Visningar
3 881
Senast: Myrten
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 237
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp