boots vid passträning

Venus_in_Furs

Trådstartare
Har ni alltid skyddsboots då ni passtränar? Eller använder ni inga alls? Eller boots med tyngder? Har precis börjat träna passen ordentligt på mitt sto. Jag har inte märkt att hon slår sig själv, men hon tar i ordentligt.

Sv: boots vid passträning

Ja, alltid!

OM hästen skulle slå sig när den går i pass så kan det bli otäcka trampskador så jag vill alltid ha skydd. För även den mest taktsäkra häst kan tappa balansen ngt och råka trampa sig själv på ballarna.
Det går ju både fort och de tar ju i så det blir ju värre än om de ex trampar sig i trav (nu KAN de ju säklart skada sig då med, men inte lika vanligt.)

Jag har lätta boots utan vikt, antingen ett par i gummi eller i neupren.

Japp, alltid!
Eftersom, precis som Bangsi87 säger, om hästarna tappar balansen en aning och råkar trampa sig kan de skada sig annars. Det kan de förstås göra annars också, men man miskar risken för tex balltramp, avtrampade skor osv med boots.

Själv har jag antingen lätta skyddsboots, eller 230 grams beroende på häst och syfte.

Svar till båda;

Okej! Då ska jag ta med dem när jag rider ut och vi ska ha passträning :) Men en till fråga från mig som är relativt okunnig vad gäller passträning. Kan det löna sig att använda ballboots? För de skyddar ju ballarna, vilket ju måste vara vad man vill skydda med bootsen. Senorna och så,ni använder aldrig senskydd eller? Vad får tunga ballboots för inverkan på passens rörelsemönster? Jag tänker mig i framtiden när vi ska tävla i femgång, så använder jag gärna ballboots för att gynna de andra gångartera, men hur brukar man som sagt se på deras inverkan på passen?

Ballboots har jag själv aldrig använt, men jag kan inte se varför de inte skulle skydda.
Senskydd har jag på vintern om jag lägger pass när hästen har brodd, och ibland annars också på orutinerade hästar. Problemet är att det lätt blir för mycket tyngd på benen med boots + senskydd.

Tunga ballboots, menar du typ g-boots då eller vilken sorts boots menar du?
Det är som sagt risken att det kan bli för tungt för hästen i passen, eftersom viktboots av alla sorter "fördröjer" steget i luften. Om hästen då har viktboots fram kan frambenssteget ta längre tid än bakbenssteget och hästen blir fyrtaktig i passen.
Det är en avvägning det där, hur tunga boots man ska ha i femgång. Min vältränade tävlingshäst går med 230 grams gummiklockor i femgång och skyddsboots i passgrenarna. Den andra femgångaren jag tävlar har vanliga skyddsboots i femgång, h*n blir fyrtaktig i passen annars.

Men bästa tipset är att ta hjälp av en riktigt duktig passtränare, som kan se vilka boots din häst bör ha och så vidare. Det är guld värt!

Liknande trådar

Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som...
2
Svar
31
· Visningar
2 119
Senast: Reshästen
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
720
Senast: Squie
·
Utrustning Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog...
Svar
8
· Visningar
843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka