Boots som skyddar tån?

moiran

Trådstartare
Min femåring har genomlöpande tåsprickor båda fram som är nyplastade. Jag skulle vilja skydda plasten mot slag så gott det går, vid hoppning/ridning i skogen men också i lösdriften eftersom det är en lekfull häst med mycket idéer, bus och påhitt. Boots är ju generellt till för att skydda ballarna, så många är ju rätt öppna över tån och hjäper inget vidare. Har ni tips på boots som skyddar tån och som förhoppningsvis kan sitta på "dygnet runt" utan att ge skav?

Acavallo har ju gel-boots som går ner över tån. Är de för täta och tighta för att gå med dygnet runt? De kostar ju en liten slant, så det tar emot att köpa bara för att testa - hon har ju normalt inget behov av boots. Finns det andra modeller? Eller andra ideer?

Är hästen skodd? Om inte finns det ju barfotaboots. Om skodde är det nog enda alternativet också tror jag faktiskt men m annan strl, om de ens går på?

Acavallos varken hjälper eller kan sitta ens ngra h, supertäta. Har testat :p

Det är omöjligt att skydda tån, jag har provat. Allt lossnar! Det som funkar hyfsat om den bara går i hagen är vet wrap i tjockt lager.

En barfotaboot är det bästa, det går att använda dem över skor i nödfall men då får du ju ha en extra stor boot.

Är hästen skodd? Om inte finns det ju barfotaboots. Om skodde är det nog enda alternativet också tror jag faktiskt men m annan strl, om de ens går på?

Acavallos varken hjälper eller kan sitta ens ngra h, supertäta. Har testat :p
Äsch, typiskt, men jag misstänkte att de inte var bra alternativ för dygnetrunt-skydd...

Japp hon är skodd (det ger ju extra stöd för sprickorna också). Hööks barfootaboots har jag inte fått att passa något vidare, hon får skav av dem när hon går oskodd och jag tror inte det blir bättre med skor på... :P Frågan är om det är värt att försöka investera i någon annan sort, osedda, som kan passa runda små hovar...

Det är omöjligt att skydda tån, jag har provat. Allt lossnar! Det som funkar hyfsat om den bara går i hagen är vet wrap i tjockt lager.

En barfotaboot är det bästa, det går att använda dem över skor i nödfall men då får du ju ha en extra stor boot.

Vi får prova oss fram, men planen är att vi ska fortsätta träna (även hopp/terräng) som vanligt. Det lär ju ta närmare ett halvår innan sprickorna vuxit ned helt och hållet, och hon har inte haft problem med dem förutom en gång nu i våras när ena blivit packad med lera. Men plasten sitter ju minst sagt utsatt, så vi får väl se om vi hittar något fungerande sätt att skydda den lite på...

Liknande trådar

Utrustning Pålle har fått kassa hovar i år igen såhär till sommaren, bättre än föregående år men ändock... Man trodde att det inte skulle vara...
Svar
16
· Visningar
3 908
Senast: ch791022
·
Utrustning Vad i hela friden använder ni andra för skydd på frambenen/hovarna då ni rider i djupsnö? Eller använder ni inga alls? Sägs alltid...
Svar
9
· Visningar
2 058
Senast: drysno
·
Hästvård Bakgrund: Nu kommer en lååång historia, var beredda. Köpte min 8-åriga kallblodstravare i slutet på febr detta år. Han är skolad...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
12 899
Senast: Lindon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar