Boots mot broddtramp...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare klabbarparn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 3 300
K

klabbarparn

Vilka boots skyddar bäst? Räcker det med såna i gummi eller är dom inte tillräckligt kraftiga?

Sv: Boots mot broddtramp...

stark neopren är tjocka och hårda dom funkar bra tycker jag,gummi och läderboots går lätt igenom

Gummiboots perforeras och strimlas av isbroddens spets. Bästa är Eskadrons boots.

Beror på hur hästen beter sig ;)

På min häst räcker det med gummiboots, även om jag föredrar neoprenbootsen på honom för de ligger mer still och ger mindre skav. Min häst är klantig, men rispar mest till sig alt. kliver på sig själv, då glider han liksom av gummibootsen istället Det är säkert skillnad mot de hästar som verkligen stampar på sig själv.

Gummi går lätt sönder, min trampar sig på bakhovarna så det gick åt ett antal boots förra vintern. Så satsa på lite tjockare boots istället för gummi.

gummi skyddar för dåligt. jag använder neoprenboots med konstläderutsida.

Jag tycker idén med konstläder på bootsen var urdum, de med tyg håller mkt längre. Jag köpte ett par med sk konstläder och jag tror att "lädret" höll så länge som 3 dagar innan det var revor i det...

Jag har haft mina Eskadron i flera år, men min häst trampar sig iofs inte speciellt ofta heller.

Jag har Globus neopren.. Har haft ett par i 2år.. Håller fortfarande bra, börjar dock bli lite slitna.. Men min pålle trampar sig lätt och dom har hållt för både is och gräsbrodd.

Eskadron neoprene !

Finns inga andra bra neoprene boots...provade ett par från horze eftersom de är så mkt billigare, det var skärmärken efterdojorna hela vägen igenom och dessutom så flög dom av direkt när hästarna sprang...

Nu har jag köpt 4 neoprenboots med fejk-läder på från Globus... får väl se hur länge dom håller...:smirk:

Nu har jag köpt 4 neoprenboots med fejk-läder på från Globus... får väl se hur länge dom håller...:smirk:

Precis de jag tänkte rekommendera. De håller tyvärr INTE i all evighet om de trampar på sig. Minns inte hur länge mina höll, men några månader (de var lite förstora så blev lätt påtramp, det här var inte broddsäsong), men de är billiga och köpa nya. Och det var i princip bara konstlädret som gick sönder, inte neoprenen. Men jag bytte ut dem ändå. Och de tål broddpåtramp MYCKET bättre än de i gummi.

De utan fejkläder i enbart neoprene som är lite styvare/kraftigare, de håller allra bäst. Fast känsliga hästar får lätt skav, och så fastnar det snö och is i större utsträckning på dem.

Jaha, efter 2 dagar har han lyckats ha sönder en av sina boots. Härligt :cool:

Jag tycker idén med konstläder på bootsen var urdum, de med tyg håller mkt längre. Jag köpte ett par med sk konstläder och jag tror att "lädret" höll så länge som 3 dagar innan det var revor i det...

dom bästa o som det inte går igenom av det är de tjocka neoprenbootsen

Väcker en gammal tråd med en liten fråga..

Min häst fick sig ett broddtramp häromdagen o tänkte nu köpa boots, men jag funderar på storlekarna. Troligtvis blir det ett par från hööks med neopren o konstläder, finns i strl s,m,L. Borde Medium vara lagom till en fjording med strl 2 i skor?

Jag har medium till mitt halvblod. Han drunknar i Large. Men han har typ. 1or i skor tror jag.. är inte riktigt säker.. haha!
De jag har är ganska ställbara också så man kan ju göra de lite större i själva öppningen om det är där de blir trånga. Huvudsaken är ju att de skyddar ballarna så de inte blir för korta i nederkant liksom.

Jag har medium till mitt halvblod. Han drunknar i Large. Men han har typ. 1or i skor tror jag.. är inte riktigt säker.. haha!
De jag har är ganska ställbara också så man kan ju göra de lite större i själva öppningen om det är där de blir trånga. Huvudsaken är ju att de skyddar ballarna så de inte blir för korta i nederkant liksom.

ok men då kanske det är rätt så lagom med medium då till min fjording, iaf om du har strl 1 i skor till din häst, om man nu kan gå efter det.

för små är ju inget kul heller för då kanske de inte skyddar där de ska..

Appropå boots och balltramp...

Jag har hela gummiboots nu men är dödligt less på att slita, dra, pilla och vicka på dom på kalla hovar med stelfrusna fingrar. Så min fråga lyder: Funkar det verkligen att ha boots med kardborrelås? Ok, i ridhus och så, men jag rider mest i skogen nu under vintern och jag är inte det minsta sugen på att måsta gå typ 7 km i bäckmörker för att leta en avtrampad boot... Ni fattar nog mitt dilemma, sitter dom verkligen FAST även om hästen trampar sig i galopp tex?

Min häst har trampat på sig rätt rejält ett par gånger under de vildaste galoppturerna och (kardborre, underförstått)bootsen har alltid suttit kvar.

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite...
Svar
3
· Visningar
274
Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
1 191
Senast: skiesabove
·
Utrustning Anatomiska boots som snurrar fast de inte ska. :cautious: Nåt tips för att få dem att sitta still? Det är ju ändå förbrukningsvaror så...
Svar
5
· Visningar
676
Senast: Marvin
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
596
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka