Nu undrar jag över en sak över passen. Min tränare säger att jag ska ha tunga boots när jag passar ( ca 200 g ) men om jag då ska ha senskydd på också blir det för tungt, får ju bara väga 300 g. Hur ska jag då göra om jag både vill ha tunga boots och senskydd?
Ska jag linda bena, och med vad då? Hur gör ni som passar?

//loddie

Sv: Boots mm.

soft mee islandshästar skrev:
Nu undrar jag över en sak över passen. Min tränare säger att jag ska ha tunga boots när jag passar ( ca 200 g ) men om jag då ska ha senskydd på också blir det för tungt, får ju bara väga 300 g. Hur ska jag då göra om jag både vill ha tunga boots och senskydd?
Ska jag linda bena, och med vad då? Hur gör ni som passar?

//loddie

jag rider inte pass själv, men jag hade frågat tränaren vad han/hon menade. ta upp din fråga angående benskydden då med.

/Emma

Om tränaren menar 200 gr på varje ben, så kan man ju tänka sig lättare boots och senskydd då du ändå kommer upp i samm vikt eller starx över.:idea:

Har tränaren sagt något om nödvändigheten av senskydd, eller är det du själv som tänker så?

Sorry om jag sticker in en egen liten fråga i din tråd men har länge undrat varför man ska använda boots för att hästarna ska få högre steg, varför får dem det av att ha boots?? :confused:

Min tränare säger att jag ska ha tunga boots, då hästen inte slår över i galopp. Men han sa även att jag skulle ha senskydd som skydd mot tramp:crazy: vilket jag håller med om. Men hur ska jag då hitta ett par senskydd som väger runt 90 gram?:crazy:

//loddie

Det är inte bootsen i sig som gör att steget blir högre, det är vikten på bootsen. En häst som är barfota kan ha ett väldigt flackt steg, skor man den så blir steget automatiskt högre. Sätter man dessutom på den ett par tunga boots blir steget ännu högre.
Men som sagt var, ju mer du tynger hästen ju mer kan den göra illa sig om den slår sig.

chevan skrev:
Det är inte bootsen i sig som gör att steget blir högre, det är vikten på bootsen. En häst som är barfota kan ha ett väldigt flackt steg, skor man den så blir steget automatiskt högre. Sätter man dessutom på den ett par tunga boots blir steget ännu högre.
Men som sagt var, ju mer du tynger hästen ju mer kan den göra illa sig om den slår sig.

Det är därför jag vill ha senskydd på..inte kul med en senskada..:crazy:

//loddie

Jag vet att det finns väldigt lätta senskydd, där stoppningen är gjord av ett frigolit-liknande material, vilket även ger fördelen att inte suga vatten som läder och liknande gör. Har sett sådana användas på nationella tävlingar, t.ex på Hraði frá Sauðárkróki tävlad av Garðar Gíslason. Han använder även tunga gummiboots, men har klippt bort lite nederst för att få exakt rätt vikt. Vardet går att få tag på så lätta boots vet jag tyvärr inte.

Det är svårt att hitta senskydd, du är tvungen att klippa i dem för att få rätt vikt. Sedan gäller det att klippa i gummibootsen så att du inte överstiger maxvikten. Senskydd på 90g kommer du nog inte hitta. Tänk på att passen kan påverkas av vart vikterna sitter på benet. En del reagerar negativt andra positivt. Sedan påverkas också bootsvikten av hur tung passbanan är, tung bana = mkt lättare boots och tvärt om. Man måste verkligen prova sig fram för att hitta en bra vikt.

Nej, de senskydden som beskrivs ovan väger strax över 100 gr. Så valet faller då på en lättare typ av boots, samt dessa sen skydd. Då har man viktat hästen till tänderna.:D

Ja jag måste nog testa mig fram som tinna1992 säger.. för när jag red för Stian sa han att boots och senskydd är lika viktiga i passen.. hade inte hästen boots kan den skada sig hemskt, likadant senskydd.
Får väl leta på nätet efter boots och senskydd:D

//loddie

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vill ha en träningsapp där jag själv kan välja både på färdiga pass men också lägga ihop egna övningar till egna pass. Finns det...
Svar
15
· Visningar
202
Senast: Tassa
·
Kläder & Bli fin Nu börjar det ju bli kallare ute, och jag känner att jag saknar en typ av sko. När jag är hemma och håller på i trädgården/med huset...
Svar
14
· Visningar
682
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
713
Senast: Squie
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
803

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Konstiga drömmar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar