Boots eller inte???

N

nyfikenjag

En fundering om boots. Jag har en häst med bra gångarter som jag ska börja tävla med nu i vår. Jag har ett par svarta gummi- boots 240 gram med kardborreknäppning. När jag rider med dem på blir det mer kraft i stegen eller hur jag ska säga. Men jag vet ju inte hur det blir när vi kommer iväg till en tävlingsbana för första gången, vi har aldrig ens ridit på en ovalbana:crazy: . Hur skulle ni göra skulle ni våga chansa på att det blir ännu bättre med boots eller skulle ni vara nöjda med det som iallafall brukar vara bra? På bilder från tävlingar där hästar har boots på så är det "alltid" vita boots och inte sådana som jag har. Är mina tillåtna att tävla med? De ser liksom ut som vanliga oviktade gummiboots fast de är tjockare och tyngre. Förresten vad ger mest poäng på tävling, lyft och aktion eller takt? Eller kan man kanske inte ens skilja på det så:o .

Sv: Boots eller inte???

Om din häst funkar bra med boots hemma brukar det inte bli några problem på tävlingsbanan. Har du däremot än häst som har tendens att bli travtaktig i tölten blir problemet ofta större med boots. Dina boots är absolut tillåtna att tävla med. Anledningen till att de flesta har vita boots är att de markerar steget och därmed kan lura ögat att rörelsen är större än vad den är. På tävling bedöms din visning efter följande: takt, tempo, aktion, form.

Jag tror som Aila, att det nog inte kommer vara så stor skillnad om du har boots hemma eller på tävling. Men om du har tänkt att tävla med boots så måste du rida med dom då och då hemma också, så att du inte bara har dom på tävling och alldrig annars. Så att du inte börjar med ngt nytt på tävlingen, eller bara några dagar innan, h*n måste få vänja sig vid dom. Lycka till ! :D

/Malin

Tack för svar:bow: . Jag kanske måste börja rida lite här hemma med bootsen på då, jag är så rädd att hon ska få skav av dem så jag använder dem inte så ofta.

nyfikenjag skrev:
En fundering om boots. Jag har en häst med bra gångarter som jag ska börja tävla med nu i vår. Jag har ett par svarta gummi- boots 240 gram med kardborreknäppning. När jag rider med dem på blir det mer kraft i stegen eller hur jag ska säga. Men jag vet ju inte hur det blir när vi kommer iväg till en tävlingsbana för första gången, vi har aldrig ens ridit på en ovalbana:crazy: . Hur skulle ni göra skulle ni våga chansa på att det blir ännu bättre med boots eller skulle ni vara nöjda med det som iallafall brukar vara bra? På bilder från tävlingar där hästar har boots på så är det "alltid" vita boots och inte sådana som jag har. Är mina tillåtna att tävla med? De ser liksom ut som vanliga oviktade gummiboots fast de är tjockare och tyngre. Förresten vad ger mest poäng på tävling, lyft och aktion eller takt? Eller kan man kanske inte ens skilja på det så:o .

Hej hej! Boots ska man inte använda för ofta på hästar! Sen så 240 gram är lite å ta, med det funkar ändå, hästen presterar faktiskt lite bättre när man har lättare boots. Sen så om det är första gången du tävlar ska du INTE fara dit för att det ska se snyggt ut! Det händer väldigt mycket på en tävlingplats och du måste se det som en övning för hästen, dom kan lätt bli uppstressade och stel.
Dina boots är godkäna bara dom inte överstiger 300 gram!
På tävlingar bedömmer dom först takt sen tempo och form...

Det beror väl helt på vilken häst man har om den presterar bättre med lättare eller tyngre boots... går inte att säga generellt att alla hästar går bättre med lätta boots.

Och på tävlingar bedömer de, som Aila skrev, takt, tempo, aktion och form. I den ordningen.

Linneeaaa skrev:
Sen så 240 gram är lite å ta, med det funkar ändå, hästen presterar faktiskt lite bättre när man har lättare boots.

Varför skulle 240g vara lite att ha på? det är väl ändå välldigt induviduellt från häst till häst hur pass mycket vikt dom klarar av att bära utan att prestera sämre. Endel hästar som inte är starka nog, kan man få tejpa hoven i vitt(om man ska markera ut). Just för att dom inte är stadiga nog att bära boots etc.

Jag har två par vita gummiboots från Top Reiter med kardeborreband. Jag har ett par som väger 240gram och ett par som väger 280gr som jag mest har till när jag tränar.
Det kanske vore bra som de flesta säger i den här tråden att ta lite lättare boots då när jag tävlar.

Det beror väl mycket på vad du känner att hästen går bäst med?

För mig beror det tex mycket på underlaget också, är banan tung blir hästen lite travtaktig om jag har tunga boots - kombinationen blir för mycket - samma boots men vid en fin bana funkar perfekt! :)

Aila skrev:
Om din häst funkar bra med boots hemma brukar det inte bli några problem på tävlingsbanan. Har du däremot än häst som har tendens att bli travtaktig i tölten blir problemet ofta större med boots. Dina boots är absolut tillåtna att tävla med. Anledningen till att de flesta har vita boots är att de markerar steget och därmed kan lura ögat att rörelsen är större än vad den är. På tävling bedöms din visning efter följande: takt, tempo, aktion, form.

Takt, tempo, aktion, form och sits&inverkningar

/Malin

Josephine skrev:
Varför skulle 240g vara lite att ha på? det är väl ändå välldigt induviduellt från häst till häst hur pass mycket vikt dom klarar av att bära utan att prestera sämre. Endel hästar som inte är starka nog, kan man få tejpa hoven i vitt(om man ska markera ut). Just för att dom inte är stadiga nog att bära boots etc.

jag skrev inte att 240 gram var lite..jag skrev att det kanske är lite å ta i...... hästen prestera bättre med lätta!!!

Linneeaaa skrev:
jag skrev inte att 240 gram var lite..jag skrev att det kanske är lite å ta i...... hästen prestera bättre med lätta!!!

Okey, men det är exakt samma svar som innan fast jag byter ut "Varför skulle 240g vara lite att ha på?" till "Varför skulle 240g vara lite att ta i?" Du kan inte generalisera hästar sådär. Hästar klarar av att bära olika tyngd på sina boots, tyngden är induviduell från häst till häst vad som passar den, och vad den klarar av att bära utan att prestera någe sämre.

Senast ändrad:

nyfikenjag skrev:

Hästen borde kunna gå med boots, som på grusväg, ridbana eller ovalbana. Ang svarta boots får man ha det. På avelsvisningar får man bara ha svarta boots. Att man ofta ser vita boots är en smaksak. Dina är fullt tillåtna att tävla med, maxvikten är 300 g. Viktigaste är ju att takten är ren, ska det vara ett visst tempo ska det vara det, inte för fort eller för långsamt. Sen kommer lyftet. Men viktigaste är att takten är ren, så inte hästen lyfter vinkel men är travaktig osv.

Lycka till på tävlingarna!:D

Josephine skrev:
Okey, men det är exakt samma svar som innan fast jag byter ut "Varför skulle 240g vara lite att ha på?" till "Varför skulle 240g vara lite att ta i?" Du kan inte generalisera hästar sådär. Hästar klarar av att bära olika tyngd på sina boots, tyngden är induviduell från häst till häst vad som passar den, och vad den klarar av att bära utan att prestera någe sämre.

jo självklart äre från häst till häst hur mkt den kan bära, å jag menar inte att alla ska bära 190 gram tex.. Jag mena att lättare boots är bevisat att det går bättre.. så för en vääldigt musklad häst så kanske tex 300 grams boots är jätte bra...förstår du?

Vem/vart har du fått bevis på det ?
Alla hästarna jag tränar går MYCKET bättre på tyngre boots (250g och uppåt) än med lättare eller helt utan..

Två av hästarna jag tränar rider jag nästan ALLTID med boots, takten blir stabilare och jag kan tänka mer på formen istället för att få takten ren.
Så boots är inte bara till för att få dom att lyfta extra på fötterna, iaf inte för mig..
Dom bootsen jag tränar med då väger ca 250g, på tävling har jag oftast boots som väger 280g, eller våra G-boots som väger 260 (?), eller hur mycket väger dom Filippa ? :p
Va så länge sen jag använde mina så jag minns inte :crazy:

Linneeaaa skrev:
jo självklart äre från häst till häst hur mkt den kan bära, å jag menar inte att alla ska bära 190 gram tex.. Jag mena att lättare boots är bevisat att det går bättre.. så för en vääldigt musklad häst så kanske tex 300 grams boots är jätte bra...förstår du?

Nä, jag förstår inte. Varför skulle 190 gr vara bättre än 240 gr?
Vilken tyngd och typ av boots är ju individuellt, klocka eller traktbooots är också individuellt. Vilken gren man skall rida, i en tölt gren kanske dubbelboots är att föredra på en och nästa enkelboots.
En femgångsgren kanske klocka är bättre för den ena, medan nästar funkar bäst med traktboots. Grejen är att detta måste man ta reda på, och klockor är nog bäst att börja med. En tyngre klocka ger ett vidare steg, än vad den lättare gör.

Tack för alla svar:bow: ! Efter alla svar som spretar åt lite olika håll har jag bestämt mig för att åka iväg till en tränare med ovalbana innan tävlingarna börjar och helt enkelt låta henne titta på oss utan och med olika boots. Då ser jag ju hur min häst reagerar på annan miljö samtidigt oxå.

till nyfikenjag
- Jag lånar din tråd litet istället för att starta en ny,
Jag har en fråga om boots som någon kanske kan svara på.
Jag har en Islandshäst som har gått tävlingar förut
han är 16 år nu och jag har märkt att han ibland
spec. när han har någon lätt människa på ryggen kan
verka lite "drömmande"...han har en tendens
att snubbla med ett framben när han kopplar av i skritt mest.
Kan det hjälpa att hänga på boots?
skulle han ev lyfta hovarna bättre då?

spec. när han har någon lätt människa på ryggen kan
verka lite "drömmande"...han har en tendens
att snubbla med ett framben när han kopplar av i skritt mest.

Men väck hästen då, och låt den inte få gå på framdelen. Boots hjälper inte i dessa fall, i sämsta fall förvärrar man situationen. En häst som har hamnat på framdelen, tar den största tyngden av ekipaget på sin klena framben.
Det kan också vara så att man ska se över hovarna, för långa tår kan ge en rejäl snubbel effekt. Prova själv får du se, att gå i storlek 43 i skor när man bara behöver 39-40. Garanterat så snubblar du över dina egna fötter.;)

Tack...
Jo du har rätt i det där med tån!
Vi har en superduktig hovslagare
men jag undrar om han sov sista
gången han verkade för jag har sett
att det blev lite för mycket tagit i
bak på hoven så att tån verkar längre.
det har aldrig hänt honom förut.
Ska be honom komma och försöka göra
något åt det. Det är en månad sedan
vi verkade nu men det går nog
ändå att underlätta "rullningen".
Det blir nog ett viktigt steg i rätt riktning.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka