Boots - alternativ till transportskydd?

E

Enigma

Min häst trampar ofta av sig sina transportskydd inne i transporten och trots att jag verkligen försöker dra åt dem händer detta gång på gång. Har nu funderingar på att testa att använda senskydd + boots vid kortare transporter (typ 10-minutersresor). När hästar trampar sig är det ju ofta på just ballarna, så bootsen borde ju skydda hyfsat tycker man. Men frågan är om detta är dumdristigt - besvären med skydden är ju en droppe i havet jämfört med veterinärbesök etc. ifall han skulle skada sig. Hur resonerar ni? Kan boots vara tillräckligt? Kan tilläggas att min häst är lite äldre och lugn i psyket.

Sv: Boots - alternativ till transportskydd?

Annars kan du ju prova ett par andra transportskydd, som kanske sitter bättre:idea:

Jag hade alltid vanliga strykkappor plus boots när jag åkte till ridhuset (ca 10min). Funkar utmärkt om hästen inte är jättetokig i transporten.
Det är ju som sagt mest ballarna de trampar sig på.

Min lindar jag ordentlig ner över kotan med linda och padd och sedan boots, funkar jättebra på min unghäst som ändå rör sig en del i transporten.

Testa du! Jag har gkort som nån sadel lindat ordentligt o haft boots. har oxå haft sådana benskydd som går ner över kotan som man knäpper med resår och haft boots. Inga problem om det gäller kortare sträckor. Vid längre skulle det nog blivit varmt gissar jag..

Liknande trådar

Hästvård Min häst har sedan han vinterskoddes med brodd och allt som hör till och även sedan han fick sällskap i hagen börjat göra illa sig...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 448
Senast: wildrose
·
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 484
Senast: Beritas
·
Träning Jag kör normalt unghästar utan några skydd alls så länge de åker lugnt och fint (vilket de alltid gjort). transportskydd introduceras...
2
Svar
37
· Visningar
2 766
Senast: Corax
·
E
Träning Läste kakans tråd och lite frågor poppade upp. En av våra hästar är väldigt "trampig" av sig. Kan bara inte stå stilla. Måste kolla in...
Svar
5
· Visningar
1 442
Senast: suisyola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI