bonusmamma gör det inte bra..**långt**

Sv: bonusmamma gör det inte bra..**långt**

Du har ingen kontakt med din riktiga mamma, och du är/har varit sjuk. Hur mår du då egentligen?

Jag tycker din bonusmamma beskrivs i de andra inläggen som om hon var ett femårigt barn eller en hund eller nåt. Vaddå ha överseende, är det inte du som är barnet i familjen och hon den vuxna?

Jag skulle prata med din pappa, om du tycker att det funkar, och förklara att hans nya får gå i terapi nån annanstans, det är inte ditt ansvar att ha hand om henne.
Sen mockar du själv, som du själv vill, det gick ju alldeles utmärkt innan hon kom in i bilden.
 
Sv: bonusmamma gör det inte bra..**långt**

Du har ingen kontakt med din riktiga mamma, och du är/har varit sjuk. Hur mår du då egentligen?

Jag tycker din bonusmamma beskrivs i de andra inläggen som om hon var ett femårigt barn eller en hund eller nåt. Vaddå ha överseende, är det inte du som är barnet i familjen och hon den vuxna?

Jag skulle prata med din pappa, om du tycker att det funkar, och förklara att hans nya får gå i terapi nån annanstans, det är inte ditt ansvar att ha hand om henne.
Sen mockar du själv, som du själv vill, det gick ju alldeles utmärkt innan hon kom in i bilden.

Jag mår bra. Jag är inte dum i huvudet iallfall, det är inte min bonusmamma heller. det är inte det jag vill säga!

Han står lika maktlös som jag. hon tar sig an saker som hon egentligen inte orkar med, också får hon dåligt samvete...
hon går redan i "terapi"... (detta påverkar hela familjen)

förlåt att jag delar med mig. trodde alla visste att familjesituationer kan vara knepiga, och det känns bra med stöd ibland.
Jag har ABSOLUT INGET emot min bonusmamma, jag älskar henne mer än min egen, hon har gjort mer för mig på 10 mån, än vad min mamma gjort genom hela livet.

det jag undrade över mest hur man bäst kunde förklara för en oerfaren att mocka Ok, utan att såra henne.

Jag är 21, och inget barn längre, bor dock hemma tillsvidare, och får såklart anpassa mig, men som sagt det går super hemma och stallet, förutom att i stallet är det brist i kunskap, och jag Är dålig på att lära ut.
 
Sv: bonusmamma gör det inte bra..**långt**

Idén med att ni mockar samtidigt några gånger är väl jättebra. Jag tror det tar ett bra tag innan nya saker fastnar i huvudet. Det är väldigt krångligt när man inte kan och väldigt lätt när man kan.

En "checklista" kanske vore något. Som när jag skulle lära mig ett nytt datasystem (superenkelt, men nytt kan vara krångligt). Allt hon brukar fråga om och vara osäker på, sätt upp en lista på "exakt rätt" som man kan titta på tio gånger om dagen.

När jag själv skulle lära ut en bedömning av ngt inom arbetet och jag varit tvungen att snabbtitta och säga "rätt" eller "fel" några gånger men "ingenting hände" dvs hon slutade aldrig fråga så förklarade jag exakt hur jag tänkte och hur jag resonerade varje gång istället. Hon slutade fråga på bara några dagar efter det :). I stil med (hittar på här) en famn hö i IKEA kassen, men det ser lite lite ut, det ska sticka upp över kanten, fyller på, sen håller jag i kassen och liksom väger den, men den känns lite tung... men äh det gör ingenting idag för att...osv (alla har kanske våg, men kunde inte hitta på ngt bättre ex). Självklart med också kommentarer i stil med "vad är det värsta som kan hända", dvs var är det viktigt att det blir exakt rätt och när kan det bli fel utan att det gör så mycket.

Tror just "hur man tänker" är väldigt viktigt för att komma ihåg saker, sedan "att göra tillsammans" är nog också bra, samtidigt som man pratar. För på ngt underligt vis verkar man aldrig lära sig av att göra fel gång på gång och fråga vad som är rätt. (bara av att göra rätt lär man sig liksom).

(frn ngn som alltid är osäker och förvirrad i nya stall)
 
Sv: bonusmamma gör det inte bra..**långt**

Kom på ngt ännu bättre :)

Hade nämligen en gång en total blominkompetent blomvakt i 2 veckor. Han hade mördat alla min kompis blommor på nolltid. Så varje blomma hade en post-it lapp på sig. (obs följ inte mina råd nu i blommor, de funkar för mig men är nog inte korrekta)

teckning på blomma- hibiscus, 1. vill ha mycket vatten, vattna 3 ggr på en vecka, sammanlagt 6 gånger. 2 Vattna tills vatten rinner igenom krukan och ut på fatet. 3. om vattnet som rinner ut är genomskinligt låt stå kvar. 4 är vattnet som rinner ut grumligt/brunt, häll av från fatet.

+ en huvudlapp med typ, detta är blommor, får blommor inte vatten slokar de... (blommorna mådde super när jag kom hem och killen var inte förbannad (erkänner jag var orolig) utan jätteglad över dagisbarnsinstruktionerna).

Kort sagt, Detta är Putte, Putte vill ha grimskaftet exakt så och så långt när han är uppbunden, Putte vill att man borstar försiktigt under magen... Putte tycker om att veta var man är så gör dig bred :) eller något. Ibland föröker man berätta saker så diskret att ingenting går fram utom att det är just fel, på ngt mystiskt vis. (Menar inte att du gör så, bara att jag gör det ibland).
 
Sv: bonusmamma gör det inte bra..**långt**

håller med dig, du hade faktiskt bra förklaringar. ibland är de lättare att förstå ett mycket enklare språk där allt är tydligt så slipper man tveka!!
 
Sv: bonusmamma gör det inte bra..**långt**

Igår visste ja att hon skulle ta mockningen idag så jag la in Extra spån i boxarna, skrev på tavlan ungefär hur mycket hon skulle lägga dit. Och ja, det såg Bra ut idag, dvs Normalt! jag skrev ett litet oskyldigt sms, och dessutom klämde ja in, att det var väldigt fint mockat idag!
Så jag tror jag lyckades ge henne lite självförtroende...:rofl:
 
Sv: bonusmamma gör det inte bra..**långt**

Vad kul att det blev bättre med mockningen. Sådant är ju alltid väldigt svårt.
 
Sv: bonusmamma gör det inte bra..**långt**

Det låter härligt för även vi gamlingar behöver lite uppmuntran ibland.

Hoppas det bara går framåt nu
 
Sv: bonusmamma gör det inte bra..**långt**

Kan du tänka dig att mocka annorlunda?

När maken hjälper mig att mocka spån så tar han enbart ut skithögarna och lägger på rent spån. Så tar jag ut kisset när jag mockar själv nästa dag. Det fungerar jättebra för oss, boxen är ren och fin och tillräckligt ströad för att hästen ska slippa ligga i kiss och slippa doften av ammoniak.

/M

:rofl:När min man började mocka i stallet så tyckte jag antingen tog han inte ut det jag ville eller så tog han ut för mycket :o

Men bestämde mig för att knipa igen min mun och se :idea: efter många år av träning så behöver jag absolut inte gnälla varken över för mycket spån eller för lite spån i boxarna ..

Han har lärt sig hur man mockar ekonomiskt och håller boxen frächa hmmm inte fölboxen men den är det bara att karva av i och strö på :devil:;)

Mia
 

Liknande trådar

Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 222
Senast: L(i)FE
·
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
923
Senast: Red_Chili
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 532
Senast: Modest
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 563
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp