bonusmamma gör det inte bra..**långt**

C

CarolineNSV

(förlåt om jag lagt tråden fel)

Min "bonusmamma" som bott ihop med pappa i ca 10 mån, där jag bor trots att jag snart är 21 (varit/är sjuk).
I början ville hon hjälpa till mycket med hästarna och det uppskattar jag såklart! Hon har dessvärre ingen hästvana och förstår heller inte det där så mycket att bara stå och "va" med hästen. Känner mig så oerhört stressad när hon är med, samtidigt som det är kul o ha sällskap...

Saken är den att hon gillar att mocka, terapi för henne säger hon. Javisst jag tycker också om att mocka, men när man gör det varje dag så är det kan inte lika kul varje gång, så visst är jag jätte tacksam för att hon underlättar för mig.

MEN, jag förstår inte hur hon gör. Jag har försökt försiktigt förklara olika sätt för att mocka "på enklaste" eller "bästa" sätt. Alltså för att spara rent och kasta ut smutsigt.
Men det är samma sak varje gång. Det är massa smutsigt kvar (alltså blött kissigt) och igår gick det åt en 2 balar spån på en dag åt 2 hästar.
Det är inte det att jag inte vill att hästarna ska få så mycket strö det behöver, men när hon mockar "kastar hon runt" så att Allt blandar sig. Jätte svårt att förklara. Ibland tar hon ytterst lite spån, och jag får lägga in senare för att inte "såra" henne.

Jag har fått höra av pappa att hon inte tyckte det var kul i stallet för att hon känner att hon gör fel (ha på minne att hon har problem med sig själv) att jag alltid tillrättavisar henne när vi har hand om hästarna, vilket jag bara gör i nödfall! Det enda jag vill är ju att det inte ska hända någonting. Hästarna har iallafall Ingen respekt för henne, och det blir inte bättre när hon bara är där någongång ibland, och sen kommer dit och föreställer sig att allt ska vara frid o fröjd typ.

Men nu var det bortglömt typ, nu vet hon att det bara låg i henne själv att hon "skylde på mig", hon kände väl själv att hon aldrig kunde lära sig. (hon frågar alltid i stallet hur hon ska göra det o det d.v.s ingen underlättning för mig.)

Men hon vet ju inte om att pappa sagt detta till mig.. men jag vågar inte längre säga någonting längre, för att såra eller för att hon ska bli arg.
Jag får istället göra det hon "missar" senare....

När jag mockar ser det rent och vitt ut som hon uttrycker det.. "oj, de ser ut som om du gjort ordning för dig själv"...

Det blir satans dyrt om hon la in så mycket igår..och idag slänger ut och kastar in minst lika mycket...

detta är jätte svårt att förklara... någon som kan ge mig tips om hur jag kan göra? jag har berättat massor om hur man kan göra för henne, med både mockning och annat!!!! men hon tycks "glömma bort" lika fort. :confused: :cry: :cry:

Hade det varit en utomstående hade det ju varit en annan sak, men nu är hon liksom min "bonusmamma" ... :crazy: min riktiga mamma, har jag aldrig kunnat räkna med, känner henne inte knappt, även fast vi träffas då o då. Hon har inga intressen för mig eller mina syskon vad vi gör...

jag känner mig så vilsen.... :cry:
 
Sv: bonusmamma gör det inte bra..**långt**

Inte en lätt situation!

Men nästa gång hon kommenterar att du får det att se så fint ut så förklara att du har lång vana och att du vill göra så för det går så mycket spån annars och det blir dyyyyrt. Fråga sen om hon vill lära sig att mocka som du, visa henne och låt henne sedan försöka allt medan du står brevid och ger goda råd.
Ha tålamod - hon vill förmodligen göra som du men det funkar inte -ännu hoppas vi!
Hon är ju ändå jättesnäll som vill hjälpa dig och ibland får man ju blunda lite för felen som dom gör. Dom gör det ju inte för att jävlas utan för att hjälpa till.
 
Sv: bonusmamma gör det inte bra..**långt**

Inte en lätt situation!

Men nästa gång hon kommenterar att du får det att se så fint ut så förklara att du har lång vana och att du vill göra så för det går så mycket spån annars och det blir dyyyyrt. Fråga sen om hon vill lära sig att mocka som du, visa henne och låt henne sedan försöka allt medan du står brevid och ger goda råd.
Ha tålamod - hon vill förmodligen göra som du men det funkar inte -ännu hoppas vi!
Hon är ju ändå jättesnäll som vill hjälpa dig och ibland får man ju blunda lite för felen som dom gör. Dom gör det ju inte för att jävlas utan för att hjälpa till.

Tack för att du svara o bryr dig :love:

Jo, det där med spånet har jag förklarat att det blir dyrt och hon har provat på olika sätt.. påstår hon.. att stå brevid är en super idé!! men dessvärre tror jag inte det skulle funka, dels för att de gått lång tid, och att hon inte skulle ha "tid" att stå där o titta, hon måste göra nytta när hon är där, säger hon.....(!!!!)

Det är klart att hon vill vara snäll och hjälpa till, och det är jätte skönt att hon kan sköta in/ut släpp, mockning, fodring ibland när jag är supertrött!! så det vill jag ju inte bli av med på det sättet...

ja de e en svår situation...
hon vill ju lära sig mer om hästar men det är svårt om hon är där i genomsnitt en dag i veckan och bara "mockar" på det... Hon har ju inte det där jätte hästintresset, och förstår inte att hästar betyder Allt i hela livet... det gör det för mig.

finns det ingen bra sida på nätet där man kan låta henne läsa om hästens skötsel och hantering. m.m
 
Sv: bonusmamma gör det inte bra..**långt**

Jag har emellanåt lite av samma dilemma där min brors fru gärna hjälper till i stallet och fixar och har sig och jag måste ärligt säga att jag uppskattar det jättemycket även om t ex mockningen inte blir så som jag vill osv..
Men,jag brukar tänka som så att om hon är med varannan dag och mockar då kan jag mocka sälv varannan dag och som det ser ut nu så blir det bättre å bättre för varje gång,jag lägger sen in spån på bestämda dagar och då säger jag hur mkt som ska in i varje box osv.
Glöm inte att mockningen i sig är mer eller mindre en konst,för man vill ju ha ut det grisiga och spara det rena och det är ju svårare än man tror när man inte har vanan.

Jag har,trots eget stall,uppskrivet på en tavla vid foderlådorna hur mycket mat mina hästar skall ha,i varje låda/tunna finns ett mått för den matsorten och jag har anpassat måttet efter hur mycket jag vill att hästarna ska ha,dvs vill jag att de ska ha 0,5 kg kross så ligger det ett mått som rymmer 0,5 kg och på fodertavlan står det 1 mått efter den hästens namn osv.
Alla hästarna har olika färger på hinkarna osv.
 
Sv: bonusmamma gör det inte bra..**långt**

Om hon upplever att du bara klagar på henne, jaa, då måste du ju göra som med fyrbeningarna.. Beröm när hon gör rätt, tillrättavisa henne (som då med mockningen) och ge jättemycket beröm efteråts, samt passa på att berätta hur bra de känns att få hjälp. :D:D
 
Sv: bonusmamma gör det inte bra..**långt**

Jag har emellanåt lite av samma dilemma där min brors fru gärna hjälper till i stallet och fixar och har sig och jag måste ärligt säga att jag uppskattar det jättemycket även om t ex mockningen inte blir så som jag vill osv..
Men,jag brukar tänka som så att om hon är med varannan dag och mockar då kan jag mocka sälv varannan dag och som det ser ut nu så blir det bättre å bättre för varje gång,jag lägger sen in spån på bestämda dagar och då säger jag hur mkt som ska in i varje box osv.
Glöm inte att mockningen i sig är mer eller mindre en konst,för man vill ju ha ut det grisiga och spara det rena och det är ju svårare än man tror när man inte har vanan.

Jag har,trots eget stall,uppskrivet på en tavla vid foderlådorna hur mycket mat mina hästar skall ha,i varje låda/tunna finns ett mått för den matsorten och jag har anpassat måttet efter hur mycket jag vill att hästarna ska ha,dvs vill jag att de ska ha 0,5 kg kross så ligger det ett mått som rymmer 0,5 kg och på fodertavlan står det 1 mått efter den hästens namn osv.
Alla hästarna har olika färger på hinkarna osv.


aa de är ju det, fast det är månge icke hästmänniskor som inte riktigt tror det ;)
japp fodertavla har vi, och mått, men hon blir iaf osäker.. o frågat tex, är det det här hon/han ska ha nu... det blir väll så när hon är där så sällan, man hinner ju inte riktigt få in rutin...
 
Sv: bonusmamma gör det inte bra..**långt**

Mocka själv eller sätt en gräns för hur mkt strö som får gå åt.
 
Sv: bonusmamma gör det inte bra..**långt**

Om hon upplever att du bara klagar på henne, jaa, då måste du ju göra som med fyrbeningarna.. Beröm när hon gör rätt, tillrättavisa henne (som då med mockningen) och ge jättemycket beröm efteråts, samt passa på att berätta hur bra de känns att få hjälp. :D:D

ja, men saken är den att jag aldrig "klagat" på henne, hon har sagt till pappa efteråt att det är hon själv som har dåligt samvete för att hon inte hjälper till mer. (Egentligen meningen hon skulle sköta ena hästen "heltid" och ha den som egen). Jag betalar ju självklart allt och det är mina hästar bägge två. Men så var det sagt...

och visst säger jag ofta att det är skönt o få hjälp osv. men det största problemet ligger ju hos henne själv. Eftersom min unghäst är ganska svårhanterad också så gör det ju inte saken lättare... Hon skulle haft en häst som höjde hennes självförtroende, inte sänkte. ;) Men nu får hon stå ut med mina busar, som skönt är - är elvis jätte go vid (nästan) all hantering. När han har en "fast hand" dvs :angel:

Men det är ju inte det största problemet... hur ska ja få henne till en proffs mockar ?? :D tvinga henne mocka varje dag?? :devil: skämt åsido.. det är väll inte mycket o göra åt antar jag..
 
Sv: bonusmamma gör det inte bra..**långt**

Mocka själv eller sätt en gräns för hur mkt strö som får gå åt.

Jovisst, om nu inte hon hade ett väldigt stort intresse för detta med mockning.... :)
Men jag har sagt att det är lagom o lägga in ca 1/4 spån åt tjejjen, och lite mer åt "skitgrisen".. men när hon mockar, blir det inte mycket kvar, förutom, brunt spån i tunt lager. då hon blandar runt allt när hon mockar och allt blir skitigt... och då tar hon ju ut destomer... och då blir det för lite strö om hon bara lägger in såpass strö...

ond cirkel liksom...
 
Sv: bonusmamma gör det inte bra..**långt**

Hej
Om du trivs med din bonusmamma så ligg lite lågt och ge henne en chans att komma in i gängerna. Du kan ju alltid berätta för din pappa vad den extra spånet kostar så kanske han kan sponsra lite under tiden hon lär sig.

Vill du hon ska fortsätta så glöm felen hon gör och beröm allt det hon gör rätt.Kanske kan ni mocka några gånger tillsammans och då kan du hitat saker hon gör rätt.
Säg till henne att stallet är en andningsplats där man får lov att ta det lugnt och bara njuta och gå och pula i sitt eget tempo.

Du kan kanske få henne att gå på ridskola så att hon lär sig lite mer, kanske skulle hon uppskatta att du tar första steget, det är nog inte lätt att komma in som bonusmamma till vuxna barn.:smirk:
 
Sv: bonusmamma gör det inte bra..**långt**

Jag tycker att du helt enkelt ska visa henne, en gång till, hur du vill att hon ska mocka och varför. Säg även att hon inte behöver känna sig dålig, alla är vi nybörjare. Beröm mycket när hon gör rätt, berätta att du tycker att hon gör framsteg. Det bästa är väl att gå rakt på sak och sedan berömma när hon gör rätt, istället för att försöka smyga in små kommentarer hela tiden om att hon ska göra si och så. Låt henne försöka själv utan att du ständigt är där och lägger dig i, hon måste få självförtroendet.
 
Sv: bonusmamma gör det inte bra..**långt**

*KL*
Haha skrattar lite när man läser trots att jag tycker allt låter rätt så låter de som om alla skriver om ett djur! Beröm mer! osv=)

Det är ALDRIG lätt att ha med en nybörjare. Men har dem intresset och vill lära sig så går de kalasbra! Min fyra snart femåriga lillasyster följer med när de är pappa helg och mockar med mig. hon har en kratta och en skyffel som är för stallägarens barnbarn :P de går bättre och ibland hämtar hon stora grepen som är typ dubbelt så lång som henne! =) Jag ska göra en hästtjej av de där!

Som alla vet så ger övning färdighet ! =)
 
Sv: bonusmamma gör det inte bra..**långt**

Jag skulle visa henne hur jag mockar. Hon har säkert tid att ägna 10 minuter åt att stå bredvid. Sedan kan hon ta nästa box, och så kan du ge tips och svara på eventuella frågor. Förklara att det är bäst att ta bajs för sig och kiss för sig, så att man rör runt så lite som möjligt.

Och sen skulle jag överösa henne med tack- vilken fantastisk hjälp du har!
 
Sv: bonusmamma gör det inte bra..**långt**

Ja, jag vet precis hur jobbigt det är när det inte mockas ordentligt.:crazy: är grymt petig själv...
Men ibland är det skönt att få hjälp, även om det ofta innebär överfylld skottkärra dan efter och mycket småpluttar överallt:D
Sen blir det oekonomiskt med dom som bara gräver som med spade och öser ut både vått och torrt, och lämnar kvar vått och torrt också, fast nu ihopblandat:crazy:

Men kanske du kan "lura" henne att göra något anat medans du mockar? Typ fylla vatten, sopa, fixa hö och blanda mat? Du kanske t.o.m kan få henne att smörja lite träns eller nåt i stället:angel:

Låter iallafall som du ger henne en chans, och det ska hon vara glad över! Och roligt att hon försöker hjälpa dej, det finns en del som bara ser barnen som konkurenter.

När mina ungar ska mocka så brukar jag ibland "ta det värsta" innan och bara lämna "lätta" väl synliga högar.... och när jag har mkt tid visa hur, har jag mindre tid så hittar jag på andra uppgifter:D
 
Sv: bonusmamma gör det inte bra..**långt**

Prova att mocka ihop med henne samtidigt i samma box så kanske hon ser hur du gör och börjar göra på samma sätt, man härmar ju ofta den man ser upp till.

Prova annars att göra så här:

Först tar man ut all skit, sen så rakar man bort allt rent spån (visa henne färgen på det och att det är mycket lättare än den andra blöta spånet) i ett hörn och sen slänger man ut den blöta spånet som är tyngre och har en annan färg (orange).
Sen lägger du ut spånet som du vill ha det och sen nytt spån och visa sen hur det ser ut när det är klart.

Om hon undrar om hon blir ifrågasatt eller om du tycker att hon gör fel så säg att det är så här hästarna vill ha det och mår bra av, och att du är jättetacksam att ha henne här i stallet och att hon vill göra det bra för hästarna så gör hon så här.

Vissa männsikor behöver klara raka besked och kan inte tänka själva, fundera ut att tar jag ut så här mycket spån så behöver jag lägga in så här mycket för att den ska vara bra.

Säg att i den boxen behövs 1 bal spån t.ex. och i den boxen 2 balar, varken mera eller mindre.

När jag lärde min lillsyster att mocka, hon var väl 10 år så sa jag att häv in så mycket halm du tycker och sen provligg om du skulle kunna sova där, och hon hävde in halm och provlåg, och hon hävde in mera och provlåg, tills hon var nöjd.

Hoppas att det går bra!
 
Sv: bonusmamma gör det inte bra..**långt**

finns det ingen bra sida på nätet där man kan låta henne läsa om hästens skötsel och hantering. m.m

Ge henne en bok istället- trevligare och mer intressant att läsa :) Finns en massa lätta hästböcker för nybörjare så hon kan sätta in sig i detta med hästar.

Sedan när det gäller mockningen i sig så måste du se till att ha en viss attityd. Du måste förmedla att "alla vi har varit nybörjare och man gör fel- men så länge som man försöker rätta sig efter bästa förmåga så gör det inget!" så kör jag med min lärling med sviktande självförtroende. Jag kommer ju fortfarande ihåg hur det var att vara "korkad" och ny på det här med hästeriet ;) så jag uppmuntrar så gott jag kan. Gör man fel så gör man fel- bara glömma, förlåta och gå vidare helt enkelt. Visa henne hur det går till, säg till om hon gör fel och ge henne ovationer när hon gör rätt.
 
Sv: bonusmamma gör det inte bra..**långt**

Du får nog ha överseende med din bonusmamma. Hon lär sig säkert att mocka så småningom, eller så lessnar hon. Hon vill nog lära känna dig och bli accepterad och känna sig behövd.
 
Sv: bonusmamma gör det inte bra..**långt**

Kan du tänka dig att mocka annorlunda?

När maken hjälper mig att mocka spån så tar han enbart ut skithögarna och lägger på rent spån. Så tar jag ut kisset när jag mockar själv nästa dag. Det fungerar jättebra för oss, boxen är ren och fin och tillräckligt ströad för att hästen ska slippa ligga i kiss och slippa doften av ammoniak.

/M
 
Sv: bonusmamma gör det inte bra..**långt**

Den var nog bäst. Jag har hållt i en hel del mockningslektioner och det är hopplöst att få en del att förstå.
Men eftersom det bara är någon gång då och då så är Madelenes förslag super.
Kissefläckarna kan gott ligga en dag - inga problem.
Uppmuntra henne att bara plocka kottar - noggrant.
 
Sv: bonusmamma gör det inte bra..**långt**

:o
Du får nog ha överseende med din bonusmamma. Hon lär sig säkert att mocka så småningom, eller så lessnar hon. Hon vill nog lära känna dig och bli accepterad och känna sig behövd.


Jag och min bonusmamma har jätte bra kontakt. svårt att förklara sin familjesituation, men detta jag tar upp gäller enbart i stallet. Och där verkar det vara lite känsligt.
Vi pratar om allt. och hon är "accepterad i flocken" :o familjen :angel:
nä men allvarligt, vi har jätte bra kontakt. och jag berömmer och också visar, eftersom hon velat det. Men nu när jag fått reda på detta. Så vet jag inte Hur jag ska förklara igen. För det mesta ger jag inga komentarer och är alltid glad o positiv gentemot henne, men om det händer nått oförutsatt med t.ex hästarna, så måste ju jag förklara lite snabbt vad som är bäst att göra i den situationen, istället för att det ska hända en olycka...
 

Liknande trådar

Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 222
Senast: L(i)FE
·
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
923
Senast: Red_Chili
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 532
Senast: Modest
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 563
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp