• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Notorius
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 338
Sv: Bomvidd

Nej en prestige 33:a är nog smal tror jag. 34 har jag för mig är normal. En stübben 33 är x-vid.

Bomvidderna skiljer sig väldigt mellan olika märken.

en 33:a på prestige-sadlarna är lite smalare än normal, typ normal mot smal eller vad man nu säger... (34 är normal, 35:normal mot vid, 36:vid, 37:x-vid osv) Har för mig att det finns ner till ett par stl under 33 också, från 30 el 31 tror jag man kan ha & då är det smal!

En 33:a är annars i de flesta märken (ex stübben) x-vid. (då 29 är smal. 30:normal, 31:normal mot vid, 32:vid)

Senast ändrad:

Appaloosa
33 - 79°
34 - 89°
35 - 93°
37 - 97°

Förklara!

Jag hade en Zaldi, i bomvidd 31 som är 98-99 grader, den låg perfekt. 31-32 i Zaldi räknas som normalt, men i t ex Prestige (Appaloosa) måste jag gå upp till x-vid för att få samma grad som en normal Zaldi. Eh? Och min ponny är normal över ryggen.

Notorius skrev:
Graderna säger mig ingenting :p

Ett bra förslag är att ta reda på vad hästen behöver för gradtal på sadeln, eftersom termer som "vid", "extravid" etc varierar i grader från tillverkare till tillverkare.

har en globus clic hoppsadel hemma...34 i bomvidd
är det vid el normal???
vad ska jag ha för bomvidd om jag köper en stubben??

Lättare att mäta HÄSTEN för att kolla vilken bredd den har än att gå på en sadel...

Följande (bra) instruktion har jag lånat från Lillhästen i Stav´s sida; www.lillhastenistav.se:

Att mäta vinkeln över hästens rygg samt vinkeln på sadeln....
Ställ hästen så rakt du kan på ett plant underlag. Ta tag i hästens framben och böj det uppåt/framåt, så att bogbladet kommer i sitt bakersta läge. Känn efter och markera den platsen med lite krita eller en bit tejp. Gör likadant på andra sidan. Det är här bakom som din sadel ska ha sin främsta kant och det är här som du ska mäta vinkeln på din hästs rygg. Vinkeln mäter du antingen med en köpt vinkelmätare, eller, med vår ”hemmagjorda” variant som består av en tumstock och en gradskiva. Forma tumstocken till ett V. Lägg V:et uppochner över hästens rygg, mot tejpbitarna, tryck till försiktigt så att den ligger an ordentligt mot sidorna på hästen. Tänk på att det ska vara ett mellanrum mellan ryggrad & inre "spetsen" på V:et. Eftersom bommen inte ska ligga i direktkontakt med ryggraden. Ca 4-5 cm upp brukar bli lagom. Tänka att benen på tumstocken/ vinkelmätaren ska ligga an mot den plats där bommbenen på sadeln är tänkta att ligga an. Tag försiktigt av den från hästens rygg. Tag nu gradskivan och mät vinkeln i den innersta vinkeln i V:et. Nu har du hur många grader din häst är över ryggen.

Du kan också mäta vinkeln utifrån en ritad ryggprofil. ( kan ibland vara lättare). Dra då raka linjer längs med "sidorna" på den avritade hästen, en från var sidan så att de korsar varandra, brukar bli ca 4-5cm ovanför den högsta punkten på ritningen. Mät vinkeln i "korsningen".

Senast ändrad:

En zaldi 31 är inte 98-99 grader.

Och som sagt så skiljer sig bomvidderna jättemycket mellan olika märken.

Sweet skrev:
En zaldi 31 är inte 98-99 grader.

Och som sagt så skiljer sig bomvidderna jättemycket mellan olika märken.
Enligt lillhastenistav.se är den det.

Någon som vet hur många grader den är?

Jag har testat en zaldi 31 på min häst som är ungefär 95 grader vid och den var för smal för henne. Vet inte hur många grader den är på men inte är den 98-99 grader i alla fall, runt 90 kanske?

Tican skrev:
Förklara!

Jag hade en Zaldi, i bomvidd 31 som är 98-99 grader, den låg perfekt. 31-32 i Zaldi räknas som normalt, men i t ex Prestige (Appaloosa) måste jag gå upp till x-vid för att få samma grad som en normal Zaldi. Eh? Och min ponny är normal över ryggen.

32 är vid med Zaldimått mätt. Inte normal.

Liknande trådar

Utrustning Har idag en Dominus som är vid i bomvidden, men jag funderar på om den är lite lite för rak, har kollat på en Jaguar bomvidd 28 (vid?)...
Svar
2
· Visningar
220
Senast: Fibusen
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 205
Senast: MiniLi
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 854
Senast: Görel
·
Utrustning Hej. Ny behöver jag er hjälp. Har precis hämtat hem min nya häst. Vid provridningen hade han en äldre Stubben dressyrsadel märkt 32 i...
Svar
4
· Visningar
583
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31