U

unicque2

Hur mäter man bomvidden på en westernsadel?
Hoppas nån kan hjälpa mig! :confused:

Sv: Bomvidd

semi quarter = smal
quarter = normal
full quarter = vid

Sen är det det vanliga, längd och böjning på bomen.
Sen är det bra och kolla var riggingen sitter så den inte dras framåt eller bakåt.
Jag är ingen expert och artiklar florerar på nätet om du vill läsa.

Det finns nog inget sätt att mäta bomvidden på en westernsadel. Bomvidden betecknas vanligtvis Semi Quarter (smal), Quarter (normal), Full Quarter (vid) och Extra Full Quarter (extra vid). Sedan finns det en mängd andra bommar till tex araber och draghästar (haflinger, fjord, shire etc)

Det man kan göra är att mäta ungefärliga grader som man sedan kan jämföra på sin häst.

Vad jag har lärt mig är att man mäter i fram (är lite dålig på sadelns delar) men det som är som ett valv (där hornet sitter på) framtill (om du tittar på den framifrån). Nere i kanten innan detta valv fäster i resten av sadeln kan man mäta "valvet". Känn med fingrarna vart trät rundar av innåt och mät där. Jätte svårt att förklara.. har en bild hemma men den datorn strular just nu... =( Sen står det ofta i tum. men sen sklljer de sig lite mellan olika tillverkare. men de sadlar jag har mätt på så har jag kommit fram till följade, men det är som sagt mina egna beräkningar och semi quater är ca 5-6 tum, quater är ca 6 tum, full quarter ca 7 tum och extra full quater är 8 tum.
Är jag helt ute och cyklar får ni gärna komma med invändningar....

Det är "Gullet" vidden och det har ju egentligen inget med bomvidden att göra då detta mått ligger ovanför själva "bomvidden". Den kan ju vara olika på två quarterbommar också... Så lite lurigt är det men det är något att gå efter i alla fall.

Men för min del är de lättast att gå på. Men som sagt, bara för att gullet bredden är bred betyder inte att sadeln är jätte vid för det beror ju på resten at sadelns uppbyggnad med. Men än så länge har jag inte hittat nån sadel men smal gullet som visat sig vara bred eller tvärt om.

Nu pratar du i nattmössan (igen).
"Bomvidden " på en westernsadel är måttet på "the gullet". Det mäts framtill där bladen möter "the fork".

Det är väl inte jag som brukar prata i nattmössan...

Tur att det finns de som har koll.

Men två sadlar med samma gulletvidd kan ju faktiskt vara olika breda över bogarna på hästen, jag har sett det själv...

Jamen... Om de har samma mått kan de väl inte vara olika ! Brytningsfel??

HEIGHT.jpg

Här är en bild vart man mäter gulletvidden. Det jag menar är att det som är nedanför kan vara mer eller mindre utsvängt fast gulletvidden är den samma. Eller är det bara lädret som de sätter på sen som är mer eller mindre utsvängt?

Du har alldeles rätt Sweet. Bommens storlek varierar även om gulletwidden är den samma. Det finns egentligen hur många variationer som helst på hur en bom kan se ut. Så en sadel med samma gulletwidd kan ligga hur olika som helst. Man måste helt enkelt alltid prova.

Åh, då är jag inte helt ute och cyklar trots allt då! :D

Jag har nämligen provat lite olika sadlar och de har trots samma storlek varit olika breda framtill.

Men det är väl samma djungel som med engelska sadlars bomvidder...

Tack för alla era svar!
Nu blev jag lite klokare, har köpt en beg sadel som jag ville veta på ett ungefär hur vid den är, inte för att det spelar nån roll igentligen, huvudsaken är ju att den passar bra på hästen, å det gör den.
jeaneth

Liknande trådar

Utrustning Hej. Ny behöver jag er hjälp. Har precis hämtat hem min nya häst. Vid provridningen hade han en äldre Stubben dressyrsadel märkt 32 i...
Svar
4
· Visningar
565
Senast: sweep
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Kropp & Själ Att det pratas så mycket om hur många steg man gått per dag. Det säger inte mig ett skit? Steg varierar ju väldigt mycket i längd...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
2 160
Senast: Sryoqwe
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
682
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka