J

jessicaaa

nån som vet vart man mäter bomvidden på en sadel? mäts den i centimeter?

Ja, alltså tillverkarna mäter den såhär:
Koppjärnet hålls som ett A, då mäter man ett visst antal tum från toppen och ner(olika på oilka märken), och där mäter man i centimeter tvärs över till A:ets andra ben.. *fattade nån hur jag menar?*
Fast så kan du ju inte göra om det är så att du har en sadel som du vill ta reda på bomvidden på. Det brukar faktiskt stå någonstans på de flesta...
Annars kan du ta en mjuk ståltråd och forma efter hästens rygg ett par centimeter bakom bogbladets bakersta punkt (lyft upp hästens framben och sätt en tejpbit vid bogbladets bakersta punkt). Sedan kan du jämföra det med hur sadeln ser ut...

Precis så har jag gjort, alltså med ståltråden! Sen ritade jag av det på en bit kartong och klippte ut så nu kan jag ha med den när jag tittar på sadlar! Supersmart! :) Ingen garanti för att sadeln passar men bomvidden ska ju vara någorlunda rätt i alla fall. :smirk:

det är en sadel jag ska sälja, så det vore bra att ha ett hum om hur vid den är.. det står ingenstans i den, stod väl antagligen på en av dom där sadelgjords-stropp-lapparna vad dom nu kallas, men en av dom fattades redan när jag köpte den, så det stod väl naturligtvis på den...

Liknande trådar

Utrustning Hej. Ny behöver jag er hjälp. Har precis hämtat hem min nya häst. Vid provridningen hade han en äldre Stubben dressyrsadel märkt 32 i...
Svar
4
· Visningar
565
Senast: sweep
·
Utrustning Ni med breda hästar som samtidigt inte har en rak rygg. Vad har ni för sadel till era hästar? Använder idag en wintec med uttöjt järn...
Svar
9
· Visningar
591
Senast: skiesabove
·
Utrustning Någon som vet något om storlekar på ponnytravskor? Kan man översätta vanliga skostorlekar på något vis, eller bör man mäta hoven? Hon...
Svar
4
· Visningar
404
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
524
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Uppdateringstråd 30