Bomvidd på westernsadel?

C

carran

Jag fick med en westernsadel när jag köpte min häst, nu har hon vuxit ur den och den ska säljas. Problemet är att jag egentligen inte kan någonting om westernsadlar, jag vet att den är 15" i sitsen men inte vilken bomvidd det är.

Märket är Simco och jag har letat upp min modell i en katalog där den beskrivs så här: Tree: Pro-Tuff All Around
Gullet: 6 1/2" wide x 7 1/4 high Cantle: 4" high Rigging: 7/8 skirt Fenders: 17" x 8" Trim: Border Tooled with smoothout jockey and fender.

Eftersom jag inte begriper mig på detta skulle jag vara väldigt tacksam om någon kunnig ville förklara detta för mig! Hoppas på hjälp :bow:

6½ är quater storlek på bommen :) ävem semi quater har 6½,lite hjälpt kanske?

Mvh anna

Saxar vad jag skrev i en tidigare tråd om westernsadlar.

Sitsen:
Storleken mäts lite olika på western resp. engelska sadlar. Dessutom kan man uppleva samma tum på westernsadel som olika stort beroende på om sitsen är flat eller skålad och om man är lång eller kort. Generellt sett kan man säga:

Western 15" = engelsk 16-16,5"
Western 16" = engelsk 17,5-18"

Bomvidd:
Ännu svårare eftersom det varierar en hel del mellan olika märken, bommens form och längd samt hur hästens rygg, manke och bogblad är formade. Det kan t.ex medföra att en smal bom, konstigt nog, kan passa på en bred häst och tvärtom.

61/2" brukar vara en smal sadel. Jag har t.ex. 7" bomvidd till min häst som är en ganska smärt welsh/hbl-korsning på 155 cm. Han drar normal =ca 31") i engelsk sadel.

Generellt gäller att semiquarter horse-bars = smal bom, ca 29-30" i engelsk, quarter = ca 30-31", full quarter = ca 31-32" etc. Sedan kan bommarna vara modifierade så att t.ex. en semiQH är vidare fram än normalt och därför kan passa på exempelvis en smal häst med breda bogblad.

Liknande trådar

Western Förstår att ni säkert blir jätte trötta på alla sadelfrågor. Min häst går i dag med en engelsk sadel som är normal mot smal. Hon har...
Svar
3
· Visningar
830
Senast: kenneth
·
Western OK nu kikar jag på denna Abettasadel på Börjes och på måtten. De säger att bomvidden (vilket jag antar är "gullet") är 6½ x 7 1/4 tum...
Svar
3
· Visningar
1 264
Senast: Tussinussen
·
Western förklara det här för mig: Gullet: 6 ½" wide x 7¼ high. Cantle: 4" high. Rigging: 7/8 Skirt. Skirts: 24" x 11". Fenders: 17" x 8". Trim...
Svar
1
· Visningar
737
Senast: geegee
·
S
Western Kan någon förklara för mig vad dessa konstiga ord och siffror betyder på ren svenska, för mig som är nybörjare i westernsadeldjungeln...
Svar
2
· Visningar
1 101
Senast: seejii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025