Bomvidd på sadel

lottisch

Trådstartare
Hej!

Jag har en liten tanke ang. bomvidd på sadel. Sadeln ska ju inte vara så smal i bomvidden att det trycker på hästens rygg men hur hårt/högt ska trycket vara? Jag tänker att det blir ju alltid ett tryck när det är en ryttare i sadeln pga sadelns vikt.

Jag har provat en sadel där jag tycker att det är ganska mycket tryck när hästen står stilla (när jag sitter i sadeln) men när hästen rör sig i skritt trav galopp så är inte trycket lika högt.

Vet att man ska ta ut sadelprovare såklart men detta är mest en generell tanke hur man ska tänka.

Tacksam för svar! :)

Jag vet inte riktigt om jag förstår din fråga, men basic sadelinpassning är att hela sadelns anläggningsyta ska ha jämn kontakt med hästen, att ryggraden ska gå fri och att du ska kunna få in ca 3-4 fingrar (på höjden) mellan sadel och manke när du sitter i sadeln. Sadeln ska ligga stilla under ridpasset, enklaste sättet att kontrollera det är att titta på pälsen på ryggen efter att man ridit, pälsen ska vara slät och avtrycket efter sadeln jämnt. Tryck blir det såklart när man sitter i sadeln, poängen med en sadel är att fördela trycket jämnt över en större yta och avlasta ryggraden/tornutskotten. :)

om jag förstår din fråga så är det så här:

Sadeln trycker alltid på ryggen (dock mindre utan ryttare). Den får dock aldrig klämma ryggen (här spelar bomvidden roll) Sadeln skall ge så mycket tryckfördelning som möjligt.

Det är högre tryck från sadeln (med ryttare) när hästen rör sig, och vanligtvis mer ju fortare hästen rör sig (i galopp kan du "väga" ca 2,5ggr din egentliga vikt). Att sadeln däremot kan kännas annorlunda i stillastående har att göra med att ryggmusklerna aktvieras vid rörelse och då kan ryggen se väldigt annorlunda ut (och ännu mer när hästen jobbar i form)

Tack för svar!

Förstår att frågan var lite konstigt ställd. Sadeln i fråga ligger bra, den ligger jämnt över hästens rygg, finns plats för manken, sadeln låg still (rörde sig inte en millimeter efter att jag suttit upp, det brukar sadlarna göra på hästen) så på det sättet var jag nöjd. Men undrar främst om bomvidden, att den känns lite "tajt" när hästen står stilla (vid bomspetsarna) medans när vi skrittar-travar-galopperar känns den inte alls lika tajt utan snarare bra, är det då OK att rida med i och med att den känns bra när hästen är i rörelse?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
525
Senast: liiinnea
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 901
Senast: caballus
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
900
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 178
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka