BOMVIDD PÅ GRIFFINSADLAR?? (selecta 3 i 1)

M

MakePeace

Har hört och läst MÅNGA olika åsikter om denna sadel, men har bestämt mig för att det är en sån jag vill ha. Ska ta hem och prova till mitt VARMBLOD.
Nu undrar jag om det här med bomvidd. Har läst här att folk har X-vid och XX-vid bom på sina hästar, har Griffin konstiga bomstorlekar på sina sadlar?

Vad antas att mitt vbl (163 cm i mkh, inte särskilt hög manke) kan ha för bomvidd? Var helt inställd på att testa normal bomvidd, men nu blir jag förvirrad. :confused:

Bild på honom, observera att manken SER lite högre ut pga bilden:

http://www.lunarstorm.se/FoXy_FoX/kollage/27

Så här står det på Höök sida om bomstorlekar:

"Bomvidden är en viktig sak att tänka på när sadeln ska väljas ut. Om framvalvet kommer för lågt är bomvidden förmodligen för vid. Sadelns belastnig blir felaktig och framvalvet trycker mot manken vilket kan leda till otäcka tryckskador. Hästen måste kunna lyfta halsen uppåt utan att framvalvet går emot manken.
Är framvalvet för högt kommer sadeln aldrig riktigt ner på hästens rygg, den ligger inte stadigt och till på köpet kniper det mot ryggraden och dess muskler. Detta kommer att göra ont på hästen och hindra dess rörelser. Bomvidden är för liten."

Detta vet ju alla, men kan ngn berätta mer om Griffins bomstorlekar och säga vad de tror skulle passa på min kille?

((Just nu rider jag i en gammal sadel jag fick med honom, den andra jag hade var för bred och låg på och tryckte emellanåt då den kasade bak, så den fotade jag ut direkt.))

Sv: BOMVIDD PÅ GRIFFINSADLAR?? (selecta 3 i 1)

Kan aldrig tänka mig att din häst kan ha Griffin. Min häst är mycket rakare i ryggen än din och han har för svankig rygg för att kunna ha de sadlarna.. Dessutom har tyvärr Griffin kilbossor på sina sadlar och eftersom din häst är lite överbyggd tror jag du ska leta efter något annat. Ta hjälp av en märkesoberoende sadelmakare som kan prova ut en sadel som passar både dig och hästen är mitt råd!

Lycka till!

Lägger till också att du sadlar lite för långt fram...

Senast ändrad:

domino skrev:
Kan aldrig tänka mig att din häst kan ha Griffin. Min häst är mycket rakare i ryggen än din och han har för svankig rygg för att kunna ha de sadlarna.. Dessutom har tyvärr Griffin kilbossor på sina sadlar och eftersom din häst är lite överbyggd tror jag du ska leta efter något annat. Ta hjälp av en märkesoberoende sadelmakare som kan prova ut en sadel som passar både dig och hästen är mitt råd!

Lycka till!

Men har också hört att selectan är mer svängd i bommen än övriga griffinsadlar..

Så de skulle vara uppbyggda på olika bommar menar du?
Men du har ju ändå problemet med kilbossorna...

Jo, det är sant.

Men tydligen ska de vara mer svängda än tex Griffin Hb allround..

Griffin passar hästar med relativt raka ryggar men det är mycket mer än det som är avgörande om sadeln passar eller inte. Prova kan man alltid göra!

För att få fram vilken bomvidd du ska välja så gå in på HÄR. Där står det hur du ska göra för att med hjälp av en kraftig ståltråd eller flexicurve (finns att låna på Hööks) får fram vilken bomvidd man ska ha på sin Griffinsadel.

Jag har en varmblodstravare med amerikansk stam och till henne har jag en Griffin Robert Whitaker Showjumper med vid bom.

Hon ser ut såhär.

Sadlarna är lite olika uppbyggda i bommen för att passa olika typer av hästar. Jag provade en HB allround (den gamla modellen utan fish) innan jag köpte RW´n och den passade inte, den var för svängd.

Tack för tipset!

Ja, jag har hört att det är anledningen till att man ska skriva i vilken ras det är på hästen när man beställer från Hööks.
Ska ringa dit och höra med dem innan jag bestämmer mig, men jag tror i alla fall att jag ska prova en på honom.

min häst har rätt rak rygg men hans griffin allround HB var alldeles för svängd. trots att det är kilbossor så va den ändå svängd i själva bommen.
jag provade en griffin RW på honom och den var rakare och passade honom bra.

Förvänta dig inte för mycket hjälp från Hööks, min erfarenhet är att de inte är så väldans haj på hästutrustning där...

Har också fått ett intryck av det..
Men att ta hem sadeln och prova skadar ju aldrig.. :idea:

MakePeace skrev:
Tack för tipset!

Ja, jag har hört att det är anledningen till att man ska skriva i vilken ras det är på hästen när man beställer från Hööks.
Ska ringa dit och höra med dem innan jag bestämmer mig, men jag tror i alla fall att jag ska prova en på honom.

Rasen har INGENTING med att göra vilken sadel hästen ska ha! :eek:
Att man ska skriva ras när man beställer har nog mer med deras egen statistik att göra :smirk: Och som Sweet sa, förvänta dig inte att du får rätt info/råd från Hööks personal, speciellt då det handlar om sadlar och bett :crazy:

Sweet skrev:
Sadlarna är lite olika uppbyggda i bommen för att passa olika typer av hästar. Jag provade en HB allround (den gamla modellen utan fish) innan jag köpte RW´n och den passade inte, den var för svängd.

Åh är det sant! Hade jag ingen aning om faktiskt! Gillar Griffinsadlarna skarpt! Då kanske någon av modellerna kan passa den andra hästen :)

domino skrev:
Rasen har INGENTING med att göra vilken sadel hästen ska ha! :eek:
Att man ska skriva ras när man beställer har nog mer med deras egen statistik att göra :smirk: Och som Sweet sa, förvänta dig inte att du får rätt info/råd från Hööks personal, speciellt då det handlar om sadlar och bett :crazy:

Tror inte det är statistiskt menat, utan just för sadelns passforms skull. Visst, rasen påverkar inte vilken sadel som passar individen, men det är skilnad på vilken sadel som passar tex vbl eller ett grovt kbl! Eller hur..

Nej. Ett varmblod kan vara precis lika bred som et kallblod. Ett kallblod kan ha rak rygg eller svängd rygg eller ngt mittimellan. Det kan också ett halvblod. Ett kallblod kan ha hög och lång manke, det kan också travare, varmblod och fullblod ha. Så inbilla dig inget sånt.....

Vi kan inte heller bedöma vad för sadel din häst ska ha, då måste man vara där. Ta hjälp av en sadelutprovare. Du kan tro att du vet mycket, men desto mer du får reda på desto mer vet du hur LITE du faktiskt vet. Bara det att du tror att man kan köpa sadel efter ras är ju lite varningstriangel... Har gjrot en lista över vilka märken som passar vilka ryggar (tråden heter 'Hur mycket kan en sadelmakare ändra?') men detta är ju ingen garanti för att en viss sadel passar din häst ändå. Kan inte säga det ofta nog.. Ta ut en sadelutprovare! Och låt dig inte luras av sadelmakare... Det ska vara en utbildad sadelutprovare. Börjar inte experimentera med sadlar, du kommer ångra det när du har förstört hästens rygg.

Diabolical_Kitten skrev:
Nej. Ett varmblod kan vara precis lika bred som et kallblod. Ett kallblod kan ha rak rygg eller svängd rygg eller ngt mittimellan. Det kan också ett halvblod. Ett kallblod kan ha hög och lång manke, det kan också travare, varmblod och fullblod ha. Så inbilla dig inget sånt.....

Vi kan inte heller bedöma vad för sadel din häst ska ha, då måste man vara där. Ta hjälp av en sadelutprovare. Du kan tro att du vet mycket, men desto mer du får reda på desto mer vet du hur LITE du faktiskt vet. Bara det att du tror att man kan köpa sadel efter ras är ju lite varningstriangel... Har gjrot en lista över vilka märken som passar vilka ryggar (tråden heter 'Hur mycket kan en sadelmakare ändra?') men detta är ju ingen garanti för att en viss sadel passar din häst ändå. Kan inte säga det ofta nog.. Ta ut en sadelutprovare! Och låt dig inte luras av sadelmakare... Det ska vara en utbildad sadelutprovare. Börjar inte experimentera med sadlar, du kommer ångra det när du har förstört hästens rygg.

Men herre gud, lilla du!!!
Jag om ngn borde ju veta allt du tror att du "informerar" om! Har haft en hel del hästar med VÄLDIGT olika ryggar! Min senaste häst var en shire, så jag vet nog mkt väl skillnaden på det! Antar att du sett många vbl med shire-ryggar du, va? Jo, det låter ju troligt.

Och jag FATTAR inte varför du sitter och skriver att jag tror att man väljer sadel efter ras?? Ta och LÄS lite istället!

Och var framgår det att jag "experimenterar med sadlar"??
Att ta hem en sadel och prova passformen på hästen, är alltså enligt dig att experimentera? Jaha, då undrar jag hur DU får rätt sadel på din häst! Med tanke på att du inte provar den då, så borde det vara din hästs rygg du ska oroa dig för.

Och förresten, var har du läst något om att jag ber er att bedöma vilken sadel jag ska ha på min häst??

Vad jag undrade var om Griffin har konstiga bomstorlekar, och ville höra med de som själva har griffin, vilken stl de skulle tagit till min häst.

Men du verkar ju vara glad i att förvrida och vända på saker, för inget du skrev eller påstod att jag skulle skrivit var ju sant.

MakePeace skrev:
Men herre gud, lilla du!!!
Jag om ngn borde ju veta allt du tror att du "informerar" om! Har haft en hel del hästar med VÄLDIGT olika ryggar! Min senaste häst var en shire, så jag vet nog mkt väl skillnaden på det! Antar att du sett många vbl med shire-ryggar du, va? Jo, det låter ju troligt.

Här har du en:
http://img.photobucket.com/albums/v488/flipperkulan/Imag0106.jpg
Visserligen inte lika stor men denna häst har väldigt bred rygg. Omusklad kunde han ha Prestige's näst vidaste bomvidd (och dom har väldigt vida sadlar) :smirk:

MakePeace skrev:
Och jag FATTAR inte varför du sitter och skriver att jag tror att man väljer sadel efter ras?? Ta och LÄS lite istället!

Typ här:
MakePeace skrev:
Visst, rasen påverkar inte vilken sadel som passar individen, men det är skilnad på vilken sadel som passar tex vbl eller ett grovt kbl!

Ett vbl och ett grovt kbl kan mycket väl ha samma sadel. Beror helt på hur hästens rygg ser ut! Min travare har bredare rygg än många hbl och kbl tex.. Så det stämmer inte alls den info dui fått från Hööks..

Jag menade överlag, så har inte tex ett vbl och ett kbl samma rygg, och jag tror inte att jag behöver påpåka att din hästs rygg inte är i närheten av syrrans (som föder upp Shire) 7 hästar heller. Kanske en tanig Shire kan ha samma "rygg/ryggmått" som ett vbl, men som sagt, inte generellt.

OCH där står ganska klart och tydligt i det jag har skrivit att rasen inte påverkar vilken sadel som passar individen, eller hur?

I normala fall hade jag valt att ta en normal bomvidd och testat denna på mitt vbl, MEN enda anledningen till att jag skapade denna tråden, var som jag skrev innan, att vad jag har läst och uppfattat mig om så har folk överlag väldigt breda bommar på sina Griffin sadlar, och jag ville veta om det är konstiga storlekar på dessa.

Svårare än så var det inte.

Liknande trådar

Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 371
Utrustning Min häst har en sadel som är utprovad för ca ett år sedan, men nu är problemet att stoppningen har sjunkit ner sen jag köpte den, vilket...
Svar
1
· Visningar
810
Senast: cahs
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 576
Senast: videnlis
·
S
Utrustning Jag tror jag blir tokig! Jag har provat hur många sadlar som helst och den enda sadel hästen gillar är en gammal isländsk Saga-sadel...
Svar
16
· Visningar
3 109
Senast: arna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama